Jag blir tårögd och barndomen passerar framför mina ögon. Jag mins med förtjusning min mors delikata köttbullar.
 
  • Gilla
  • Älska
Snailman och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Lite av detta vi pratade om i en annan tråd. Snålheten bedrar visheten.
Dina Jula burkar var billiga men fungerade inte. Så billigare hade kanske varit att handla dyrare.
Problemet är att generella glasburkar i själva verket är för dyra.
Det är helt sjukt att en sån här https://www.jula.se/catalog/hem-och...g2/forvaringsburkar/glasburk-med-lock-010483/
burk kostar 30 kr men en i stort sett likadan med innehåll https://www.willys.se/produkt/Smorgasgurka-101186737_ST kostar 18 kr!!
 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag blir tårögd och barndomen passerar framför mina ögon. Jag mins med förtjusning min mors delikata köttbullar.
Hej elmont

Även jag får nostalgiska minnen från min barndom som jag förvarar i glatt minne.

Men, en tråd med många inlägg blir lätt svåröverskådlig. Detta inlägg är nr 1173
Jag önskar att denna tråd finge hålla sig till elavbrott och hur vi löser elkraftfrågor.

Kan vi hjälpas åt med det?:)
 
Redigerat:
En del av "problemet" är ju matförvaring och konservering av mat är ju en del av "hur man klarar sig en vecka utan el". Och om du på nått vis tror att du kan styra innehållet i "din tråd" så har du nog lite fel, det är inte du som styr och gör tråden utan alla deltagarna och det genom diverse avvikelser. Grundfrågan måste ju efter 1173 inlägg vara besvarad??
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En del av "problemet" är ju matförvaring och konservering av mat är ju en del av "hur man klarar sig en vecka utan el". Och om du på nått vis tror att du kan styra innehållet i "din tråd" så har du nog lite fel, det är inte du som styr och gör tråden utan alla deltagarna och det genom diverse avvikelser. Grundfrågan måste ju efter 1173 inlägg vara besvarad??
Hej elmont

Naturligtvis så finns en mängd frågeställningar som uppkommer vid ett strömavbrott. Men då jag inser att alla dessa frågor inte kan behandlas i en och samma tråd så önskar att vi hjälps åt att begränsa innehållet.

De som är intresserade av hur man klarar själva elkraftfrågan, vill nog inte att tråden hamnar på andra ämnen.:)

Det är fritt att du startar en tråd om ”matförvaring och konservering av mat”. Som även det är en viktig fråga.
 
Den här tråden är inte ens i närheten av att spåra ur.

Jag tror nog att det finns plats för både konserver och elverk här. :)
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej elmont

Naturligtvis så finns en mängd frågeställningar som uppkommer vid ett strömavbrott. Men då jag inser att alla dessa frågor inte kan behandlas i en och samma tråd så önskar att vi hjälps åt att begränsa innehållet.

De som är intresserade av hur man klarar själva elkraftfrågan, vill nog inte att tråden hamnar på andra ämnen.

Det är fritt att du startar en tråd om ”matförvaring och konservering av mat”. Som även det är en viktig fråga.
Du får nog finna dig i att vissa inte tar så stor hänsyn till dina önskemål, för det är så det fungerar på ett forum där allmänheten kan delta.
För vissa av oss som bor i villa eller lägenhet är en veckas strömavbrott ingen ko på isen, men för andra i samma situation blir det smått panikartat. Vissa klarar inte en dag utan mobiltelefon medans andra klarar sig utmärkt, precis som med internet. Faller kommunikationsmöjligheterna bort så får man väl försöka använda det g:a systemet att prata med varandra UTAN telefon och hjälpa varandra genom en vecka.
Visst det blir inte som vanligt med det skulle knappast innebära jordens undergång utan bara lite mer besvärligt än vanligt.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En del av "problemet" är ju matförvaring och konservering av mat är ju en del av "hur man klarar sig en vecka utan el". Och om du på nått vis tror att du kan styra innehållet i "din tråd" så har du nog lite fel, det är inte du som styr och gör tråden utan alla deltagarna och det genom diverse avvikelser. Grundfrågan måste ju efter 1173 inlägg vara besvarad??
Jag har byggt en jordkällare, inte den stora varianten man kan se vi gårdar utan en liten en. Som ett litet kylskåp, men samma princip. Fungerar bra. Svårast är att hantera luftfuktigheten. Men den använder inte en enda elektron.
 
Mat för en veckas överlevande är absolut inget problem om man är det minsta förutseende, lite torra varor som pasta, mjöl/gryn, pulvermos mm. Några burkar med helkonserver typ skinka, köttbullar, corned beef. Och så bör man ha ett stomkök/kampingkök och lite sprit till att elda
När jag en gång i tiden gjorde min värnplikt på ett jägarförband fick vi alla bära med oss mat för 14 dagar när vi var ute på övningar.
Så problemet handlar inte om överlevnad utan om bekvämlighet.
Ps
Man är långt ifrån att svälta ihjäl efter en vecka utan mat, även om det kan kännas så;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej

Den senaste tiden har flera hemsidor haft bekymmer, och i vissa fall hänvisas till överbelastningsattacker.

2023-02-14 så kunde vi läsa; ”It-attackerna mot Sverige – här är kontot som tar på sig ansvaret”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...sverige-har-ar-kontot-som-tar-pa-sig-ansvaret

”I förra veckan drabbades sjukvården av flera överbelastningsattacker. På tisdagen drabbades en rad mediesajter, bland annat svt.se. En grupp som kallar sig ”Anonymous Sudan” tar på sig attackerna och hänvisar till koranbränningarna i Sverige. Men enligt it-säkerhetsexperten Marcus Murray kan det i själva verket handla om en rysk aktion under falsk flagg.”

När det gäller ”Tillgång till kommunikation i kris” så skriver MSB på sin hemsida; ”Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.
Lyssna på radio
I en kris ska du ska lyssna på din lokala P4-kanal. Där får du veta viktiga detaljer om hur läget är i samhället, lokala väderprognoser, var du kan hämta vatten, vart du kan bege dig om du behöver hjälp eller om det är evakuering på gång. För att kunna höra radion även om det är strömavbrott, kan du använda något av det här:
  • En gammaldags transistorradio som går på batteri
  • En radio som kan laddas med solceller
  • En radio som går att veva igång”
  • Bilradio”
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...eredskap---preppa-for-en-vecka/kommunikation/

Jag har ett antal ”transistorapparater” som kan drivas med torrbatterier, kvar sedan tidigare. Men kompletterade för ca ett år sedan med en; ”BooM Vevradio” som har "5000mAh Powerbank, Bluetooth, Högtalare, Lampa".

Den fungerar bra, används faktiskt ofta som radio då man t.ex. vill lyssna på nyheterna.

Den vevgenerator som finns där fungerar, men är för klen både mekanisk och gällande elgenerering för att, i normalfallet, användas ofta. Den sparar jag till verkliga nödfall om man t.ex. har tömt batteriet.

Samma sak med solcellen. Den fungerar nog om man placerar radion i ett soligt fönster (eller ute en solig dag). Men det tar tid att ladda det relativt stora batteriet (på 5 Ah) den vägen och det kan vara olämpligt att utsatta enheten för alltför mycket värme och solljus under lång tid.

Man kan hitta radion åtminstone under tre olika namn (BOOM, Sunydog, kayinow).

Förutom torrbatterier så kan jag naturligtvis även använda mina äldre ”transistorapparater” i mitt reservkraftsnät. Jag kan även använda laddningsbara batterier.

Jag rekommenderar att försöka hålla ”reserver” för alla funktioner som man anser är nödvändigt att de fungerar vid strömavbrott. Speciellt det som inte är mycket kostsamt.
 
Redigerat:
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Den senaste tiden har flera hemsidor haft bekymmer, och i vissa fall hänvisas till överbelastningsattacker.

2023-02-14 så kunde vi läsa; ”It-attackerna mot Sverige – här är kontot som tar på sig ansvaret”
[länk]

”I förra veckan drabbades sjukvården av flera överbelastningsattacker. På tisdagen drabbades en rad mediesajter, bland annat svt.se. En grupp som kallar sig ”Anonymous Sudan” tar på sig attackerna och hänvisar till koranbränningarna i Sverige. Men enligt it-säkerhetsexperten Marcus Murray kan det i själva verket handla om en rysk aktion under falsk flagg.”

När det gäller ”Tillgång till kommunikation i kris” så skriver MSB på sin hemsida; ”Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.
Lyssna på radio
I en kris ska du ska lyssna på din lokala P4-kanal. Där får du veta viktiga detaljer om hur läget är i samhället, lokala väderprognoser, var du kan hämta vatten, vart du kan bege dig om du behöver hjälp eller om det är evakuering på gång. För att kunna höra radion även om det är strömavbrott, kan du använda något av det här:
  • En gammaldags transistorradio som går på batteri
  • En radio som kan laddas med solceller
  • En radio som går att veva igång”
  • Bilradio”
[länk]

Jag har ett antal ”transistorapparater” som kan drivas med torrbatterier, kvar sedan tidigare. Men kompletterade för ca ett år sedan med en; ”BooM Vevradio” som har "5000mAh Powerbank, Bluetooth, Högtalare, Lampa".

Den fungerar bra, används faktiskt ofta som radio då man t.ex. vill lyssna på nyheterna.

Den vevgenerator som finns där fungerar, men är för klen både mekanisk och gällande elgenerering för att, i normalfallet, användas ofta. Den sparar jag till verkliga nödfall om man t.ex. har tömt batteriet.

Samma sak med solcellen. Den fungerar nog om man placerar radion i ett soligt fönster (eller ute en solig dag). Men det tar tid att ladda det relativt stora batteriet (på 5 Ah) den vägen och det kan vara olämpligt att utsatta enheten för alltför mycket värme och solljus under lång tid.

Man kan hitta radion åtminstone under tre olika namn (BOOM, Sunydog, kayinow).

Förutom torrbatterier så kan jag naturligtvis även använda mina äldre ”transistorapparater” i mitt reservkraftsnät. Jag kan även använda laddningsbara batterier.

Jag rekommenderar att försöka hålla ”reserver” för alla funktioner som man anser är nödvändigt att de fungerar vid strömavbrott. Speciellt det som inte är mycket kostsamt.
Du kan räkna med att alla våra viktiga servrar kommer trilla vid en attack.
Vad har du för beredskap för detta?

Vad gör du om i princip hela internet ligger nere, då är verkligen goda råd dyra!
 
  • Älska
Uffe A
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du kan räkna med att alla våra viktiga servrar kommer trilla vid en attack.
Vad har du för beredskap för detta?

Vad gör du om i princip hela internet ligger nere, då är verkligen goda råd dyra!
Hej El-Löken66

”Om i princip hela internet ligger nere” då är nog både du och jag (och många andra) berövade på våra (huvudsakliga) normala vägar för information och kommunikation.

Mitt mål är inte att klara ”allt” som kan hända.

Jag tar bara min ”pusselbit” (min del) i hemberedskapen ”om krisen eller kriget kommer”, precis som vi alla uppmanas att göra.

Om du läser mitt inlägg så uppmanas vi att ha radio för att kunna lyssna på ”envägskommunikation” via P4.

Tills för något år sedan hade jag den fasta telefonen kvar som en ”tredje oberoende kommunikationsväg” vid sidan av optofiber och telefonnätet. Men tyvärr så lade man ned det så kallade ”kopparnätet” trots mina protester.

Om du följer det som händer i Ukraina (och använder dina erfarenheter från repövningar och grundutbildning) så inser du att det finns en hel det man kan göra även i ”tuffa” lägen. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Hej

För den som vill lära sig mer om vad som ingår i ett elverk skulle kunna följa ”offgrid, bygga elverk”
https://www.youtube.com/@farawayinsweden3417

Det tar tid att titta, det är ingen tids-komprimerad serie (som idag består av 5 delar) på Youtube. Men behållningen är att man kan se vad som ingår i ett elverk, och följa hur man kan bygga (om man är händig).

Har nu nytt kök och nya vitvaror. Konstaterade att den induktiva spisen och ugnen tillsammans utgör tre enfaslaster som skall avsäkras med 16A. Tidigare spis anslöts trefasigt.

Jag har bergvärmepump och 16 A huvudsäkringar och befarar egentligen inget bekymmer i vid normal drift. Den induktiva spisen behöver visserligen upp emot 16 A i maxläge på en platta men tar max 16 A per fas, även om jag försöker sätta flera plattor på max. Detta genom att spisen styr ned effektuttaget och fördelar detta mellan plattorna. Men denna 16 A enfasiga belastning blir normalt kortvarig (minutnivå)

Det jag konstaterar, gällande en trefasig reservkraftdrift, är att övergången från mellanfasiga (två- eller trefasiga) vitvaror mot enfasiga kan innebära ökade bekymmer i form av snedast (osymmetrisk last) på generatorn.

Jag beskrev problematiken tidigare i tråden bl.a. här; https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-35#post-4685133

Min varvtalsstyrda bergvärmepump utan ”elspets” går i princip kontinuerligt under vinterhalvåret men har samtidigt inga startströmmar eller höga effektuttag. Vid -30 grader utomhus behöver den ca 5,5 kW (ca 8A) och är då en symmetrisk trefaslast (med övertoner i strömmen).

Jag skulle kunna driva min bergvärmepump med ett elverk med 16 A anslutning. Vill jag dessutom driva hela huset inklusive vitvaror på 16 A fasström då behöver jag tillgång till ett trefasigt elverk med betydligt större strömkapacitet per fas.

Detta bland annat för att undvika att fasspänningen riskerar att variera mycket när stora enfaslaster kopplas in och ur. Det finns då en ökad risk att elapparater går sönder.

Utan speciella arrangemang så är det en problematik att driva en blandning av enfas- och trefaslaster.

Jag har valt att klara mig med enfasdrift av en begränsad mängd elapparater vid behov av reservkraft.
 
Och spisar har under dom senaste 20 åren i princip nästan alltid varit 3x230V, det har funnits och finns även i dag spisar som inte är 230V men dom är och har under många år varit lite ovanliga. Detta pga att på den stora världsmarknaden är 230V den helt dominerande spänningen.
 
E elmont skrev:
Och spisar har under dom senaste 20 åren i princip nästan alltid varit 3x230V, det har funnits och finns även i dag spisar som inte är 230V men dom är och har under många år varit lite ovanliga. Detta pga att på den stora världsmarknaden är 230V den helt dominerande spänningen.
Hej elmont

Precis, genom inträdet i EU och harmoniseringen av normer, så blev marknaden av elapparater även lika över Europa (EU).

I samband med övergången in i EU hittade jag enfasiga spisar med ett anslutningsbehov av 42 A. Av den anledningen är det lämpligt att noga titta på hur de elapparaterna man köper skall anslutas.

Mötte på el fackmässan i Göteborg för ca 20 år sedan ett elnätsbolag som hade en kund vars nyinköpta ångbastu löste ut säkringarna i huset. De konstaterade att husägaren hade köpt en ångbastu som var enfasig och på ca 10 kW (43A).

När han köpte ångbastun hade man förklarat att enfas var lättare att ansluta!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.