Vad är galet?
 
useless useless skrev:
Jag kan bra lägga in ett konto hos försäkringskassan.
Ja, jag med. Utbetalningen av sjukpenning, t.ex karensbeloppet under pandemin eller föräldrapenning för 15 år sen, hamnade på mitt Swedbankkonto men nu när jag gick in på F-kassan för att kolla vilket konto som var kopplat fick jag registrera på nytt, via Swedbank.

Jag kanske bara uppdaterade samma kontouppgifter som tidigare men jag borde ju ha sett de gamla uppgifterna isåfall, kan jag tycka.

Jaja, jag sitter inte i sjön så jag kan vänta en stund till på pengarna. De kommer väl till slut. Det tog ju flera månader innan elstödet portionerats ut förra året.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Fast då är det uppgifterna hos Swedbank du har ändrat? Inte hos FK?
 
useless useless skrev:
Vad är galet?
Att gå via F-kassan, de här pengarna har ju en egen rutin.

SvK står för pengarna, 100 miljarder > F-kassan beslutar om stöd eller inte > Swedbank betalar ut via registrerat konto. Alterntivt kommer en utbetalningsavi men det tar längre tid. Alla ska få beslutet från F-kassan, endera Kivra eller snigelpost.
 
useless useless skrev:
Fast då är det uppgifterna hos Swedbank du har ändrat? Inte hos FK?
Det är hos F-kassan jag ändrat. Eller uppdaterat samma uppgifter som tidigare, svårt att veta.

Har ändrat/uppdaterat hos Swedbank också.


useless useless skrev:
Det var Kieller som sa att man skulle registera flera konton hos FK.
Nej, det var inte riktigt så jag skrev men det har ingen betydelse i sammanhanget.
 
Redigerat:
boschkenta
Fick brevet i Kivra idag så får se när det trillar in på kontot. SE3 / vattenfall
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Svar nej, endast en av typ 20 pers på jobbet (en som bor i hyreslägenhet) har fått meddelande om stöd. SE4.

Verkar gå väldigt segt.

/S
 
Keiller Keiller skrev:
Det är hos F-kassan jag ändrat. Eller uppdaterat samma uppgifter som tidigare, svårt att veta.

Har ändrat/uppdaterat hos Swedbank också.
Nej, det var inte riktigt så jag skrev men det har ingen betydelse i sammanhanget.
Jo och som steg 1 så får man beslutet från F-kassan.
Sen måste då Swedbank veta vart pengarna ska och har man redan Swedbank som bank så funkar det ju men har man annan bank så ska det kontot då registreras hos Swedbank. (alternativt då en mycket längre snigelposthantering)

Registrering Swedbank
https://www.swedbank.se/privat/beta...anmal-konto-till-swedbanks-kontoregister.html

Beslut från F-kassan.

Dokument om elstöd, beslut från Försäkringskassan, motivering, utbetalning av 2 841 kronor, svenska text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
wildeside wildeside skrev:
Vad ska dom med elpengen till då om dom inte kan köpa el?:thinking:
Kanske är en idé att hjälpa dom här i Sverige som inte har pengar till sitt uppehälle och får gå från hus och hem pga kriget, inflationen, elpriser och drivmedelspriser.
Det går exempelvis att skänka pengarna till någon organisation som fixar generatorer. Dessa har jag själv skänkt till då de verkar väldigt seriösa och faktiskt köper elverk för pengarna istället för att ta ut stora löner: https://www.powerupukraine.se/

Att hjälpa de få som får lämna "hus och hem" i Sverige ser jag som att sätta plåster på skottskada. Det huvudsakliga problemet ligger i Ukraina och så länge vi inte får stopp på kriget där kommer det fortsätta påverka oss.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
wildeside
R RoAd skrev:
Det går exempelvis att skänka pengarna till någon organisation som fixar generatorer. Dessa har jag själv skänkt till då de verkar väldigt seriösa och faktiskt köper elverk för pengarna istället för att ta ut stora löner: [länk]

Att hjälpa de få som får lämna "hus och hem" i Sverige ser jag som att sätta plåster på skottskada. Det huvudsakliga problemet ligger i Ukraina och så länge vi inte får stopp på kriget där kommer det fortsätta påverka oss.
Att skicka miljarder och krigsmateriel ser jag som att inte ens sätta på ett plåster på såret.
Brukar oftast vara bäst att lösa problemet genom att ge sig på källan till problemet.
Ukraina är enormt korrupt så att pengarna kommer medborgarna till hjälp är jag inte så säker på.
Sen finns det mycket volontär hjälp som kommer fram och hjälper medborgarna som är bra.
Men det är en föga tröst för dom (få) som måste lämna hus och hem.
Har själv hjälpt och hjälper ett antal som inte skulle få behålla hus och hem, vet inte om jag bor där folk är extra fattiga eller om det är så att närstående hjälper till ekonomiskt så att folk kan bo kvar.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
R
wildeside wildeside skrev:
Att skicka miljarder och krigsmateriel ser jag som att inte ens sätta på ett plåster på såret.
Nej, det är ju mer att oskadliggöra den som orsakar skadan. Också bra. Vi borde skicka betydligt mer.

wildeside wildeside skrev:
Brukar oftast vara bäst att lösa problemet genom att ge sig på källan till problemet.
Så du tycker att det är bättre att skicka militärt stöd? Jag säger inte emot.

wildeside wildeside skrev:
Sen finns det mycket volontär hjälp som kommer fram och hjälper medborgarna som är bra
Powerup Ukraine är volontärer. Så vitt jag vet är det ingen i den organisationen som tjänar pengar på det de gör.

wildeside wildeside skrev:
Men det är en föga tröst för dom (få) som måste lämna hus och hem.
Det håller jag med om, men det är ju fortfarande bra om vi kan hindra att ännu fler möter samma öde.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Det är vissa på mitt jobb som bor i BRF där elen visserligen inte ingår i månadsavgiften, men de betalar elräkningen direkt till BRF:en. Det är alltså BRF:en som står på elavtalet och som nu får elstödspengarna.
De personerna är förståeligt lite tvivlande till att de nånsin ser röken av stödpengarna själva. Å andra sidan verkar de som bor i lägenhet ha fått stöd på bara ca 500 kr om man ser till andra lägenhetsboende på jobbet.
 
Någon som vet hur det blir med elstöd om man har haft byggström? Jag har fått elstöd för förbrukningen på den fasta anslutningen men byggströmmen som hade annat anläggnings-ID är inte med. Gjorde av med cirka 12.000 kwh byggström under perioden så det är ju riktigt surt om det undantas.
 
P PallePaltnacke skrev:
Någon som vet hur det blir med elstöd om man har haft byggström? Jag har fått elstöd för förbrukningen på den fasta anslutningen men byggströmmen som hade annat anläggnings-ID är inte med. Gjorde av med cirka 12.000 kwh byggström under perioden så det är ju riktigt surt om det undantas.
Fanns byggström-abonnemanget kvar den 17 november förra året, och stod du som abonnent den dagen? Isf borde du få elstödet även för byggströmmen, annars inte.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Fanns byggström-abonnemanget kvar den 17 november förra året, och stod du som abonnent den dagen? Isf borde du få elstödet även för byggströmmen, annars inte.
Nej, byggströmmen sas upp och har vanligt avtal sedan maj. Men det är ju samma uttagspunkt (rent praktiskt i alla fall) så jag tänker att det borde vara som att en ny ägare tecknat elnätsavtal på samma uttagspunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.