Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Tror du på allvar att det finns en icke försumbar risk att kommunen skulle stämma en privatperson som kapat några grenar från ett av kommunens träd. Är man orolig för det så bör man vara än mer orolig för att få en komet i skallen.
Med tanke på vad som har hänt i min kommun så delar jag inte riktigt din riskbedömning här. Det finns tjänstemän som är extremt engagerade i träd. Och som vi vet från trådarna här på BH så engagerar detta en grupp människor enormt mycket.

Fundera lite på vilken värderingsbakgrund individer som nu jobbar som t ex tillsynsanläggare, på parkförvaltningen och som miljöinspektörer typiskt sett har och vilken kultur som därmed lätt kan bli dominerande inom kommunorganisationen. Vad ser dessa människor som professionella bidrag till det allmänna?
 
hsd
Löven kommer från hela trädet, beroende på vindar när lövfällning sker
Att ta bort en gren hjälper inte
Trädet stod väl där när Ni köpte huset, det gäller alltid att kolla omgivningen och tänka på hur man vill ha utemiljön
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med tanke på vad som har hänt i min kommun så delar jag inte riktigt din riskbedömning här. Det finns tjänstemän som är extremt engagerade i träd. Och som vi vet från trådarna här på BH så engagerar detta en grupp människor enormt mycket.
Fast har det hänt något med folk som tagit av enstaka grenar från kommunens träd? Att kommunen ingriper när folk fäller träd på kommunens mark för att få bättre utsikt har jag större förståelse för. Men kapat några grenar i tomtgränsen, hur ska de ens få reda på det?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fundera lite på vilken värderingsbakgrund individer som nu jobbar som t ex tillsynsanläggare, på parkförvaltningen och som miljöinspektörer typiskt sett har och vilken kultur som därmed lätt kan bli dominerande inom kommunorganisationen. Vad ser dessa människor som som proffesionella bidrag till det allmänna?
Känns som att offentliga tjäntemannajobb lockar en viss typ av människor som av olika anledningar inte passar inom den mer välbetalda privata sektorn. Så att småpåvar frodas inom kommuner är tyvärr ingen direkt överraskning.
 
harry73
L lbgu skrev:
Fast har det hänt något med folk som tagit av enstaka grenar från kommunens träd? Att kommunen ingriper när folk fäller träd på kommunens mark för att få bättre utsikt har jag större förståelse för. Men kapat några grenar i tomtgränsen, hur ska de ens få reda på det?
Det finns en annan (gammal) tråd här på Byggahus, där någon frågade kommunen om de kunde ta bort grenar som hängde över fastighetsgränsen, och kommunen svarade att man inte fick göra det.
Hamnar man där, finns det en rejäl risk att kommunen kommer med skadeståndskrav och är beredd att driva dom i en rättegång. Och då får man hela tiden fråga sig om man är beredd att förlora och därmed betala för kommunens rättegångskostnader
 
harry73 harry73 skrev:
Det finns en annan (gammal) tråd här på Byggahus, där någon frågade kommunen om de kunde ta bort grenar som hängde över fastighetsgränsen, och kommunen svarade att man inte fick göra det.
Hamnar man där, finns det en rejäl risk att kommunen kommer med skadeståndskrav och är beredd att driva dom i en rättegång. Och då får man hela tiden fråga sig om man är beredd att förlora och därmed betala för kommunens rättegångskostnader
Skadeståndskrav på vad? Värde av en eller två grenar? 50 kr?
 
  • Gilla
z_bumbi
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det finns en annan (gammal) tråd här på Byggahus, där någon frågade kommunen om de kunde ta bort grenar som hängde över fastighetsgränsen, och kommunen svarade att man inte fick göra det.
Hamnar man där, finns det en rejäl risk att kommunen kommer med skadeståndskrav och är beredd att driva dom i en rättegång. Och då får man hela tiden fråga sig om man är beredd att förlora och därmed betala för kommunens rättegångskostnader
Knepet är att du inte ska fråga kommunen. Dumt att väcka den björn som sover. Hade ingen frågat så hade givetvis inte kommunen upptäckt att någon kapat några grenar. Även om kommunen sysslar med mycket konstigt tror jag faktiskt inte att de skickar runt folk som kontrollerar att ingen tagit grenar på deras träd.
 
  • Älska
Markarbetaren
  • Laddar…
M
yonna yonna skrev:
Jag förstår inte problemet med löv i trädgården. Som trädgårdsägare är ju krattning höst/vår något man inte kommer undan med (man städar ju sitt hus regelbundet -eller?). Om man sedan förflyttar löven till kompost eller som fotskydd till häckfötterna inför vintern spelar ju ingen roll. En mysig trivsam trädgård innebär en viss mängd arbete - gillar man inte detta bör man välja annan form av boende.
Så är det självklart! Jag har 2 träd på min tomt, grannen har 10-talet 15m höga i tomtgräns. Personligen så uppskattar jag att göra annat på min fritid än att åka till tippen med 2 släpkärror skräp från min granne varje år. Dem löven som mina 2 träd fäller på gräsmattan klarar gräsklipparn att mala ned.
 
  • Gilla
  • Haha
Christina Mattsson Fröjd och 1 till
  • Laddar…
M
L lbgu skrev:
Knepet är att du inte ska fråga kommunen. Dumt att väcka den björn som sover. Hade ingen frågat så hade givetvis inte kommunen upptäckt att någon kapat några grenar. Även om kommunen sysslar med mycket konstigt tror jag faktiskt inte att de skickar runt folk som kontrollerar att ingen tagit grenar på deras träd.
Får hålla med Ibgu här, vad är en gren egentligen:D
Ställ det i proportion till granmördaren i Göteborg:surprised:
Citat "Mellan 5 000 och 6 000 granar har utsatts för de obegripliga angreppen, och hittills har omkring 2 300 döda granar tagits ned."

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/trädmördaren-utökar-1.829506
 
M
M mojjen skrev:
Om man inte berett ägaren möjlighet att beskära, och det tar skada så kan man bli skadeståndsskyldig. Men har man underrättat grannen (kommunen i detta fallet), och gett skälig tid, så är det inprincip ofarligt även om trädet dör. Vet man att msn kan beskärs utan att alvarligt skada/döda trädet så behöver msn egentligen inte underrätta ägaren alls. Tex lite smågrenar etc..
År det verkligen så? Man måste ju följa regelverket. DU kan ju inte avgöra vad som är olägenhet gällande all växtlighet runt din fastighet och kräva att det ska bort. Grannen kan ju ha en helt annan uppfattning och bara säga nej.

Och självklart får man inte själv klippa ned nån annans träd så dom dör.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Knepet är att du inte ska fråga kommunen. Dumt att väcka den björn som sover. Hade ingen frågat så hade givetvis inte kommunen upptäckt att någon kapat några grenar. Även om kommunen sysslar med mycket konstigt tror jag faktiskt inte att de skickar runt folk som kontrollerar att ingen tagit grenar på deras träd.
Jo lustig tråd.... kollade vad det här är för träd och vilka grenar ska man kapa?
Det är nog enklare att inse att "egentid" måste offras och lite jobb på hösten, det mår alla bra av!

Stort grönt träd under blå himmel på gräsbevuxet område, rubrik "Platansläktet" indikerar trädets typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sv.wikipedia.org/wiki/Platansläktet
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
År det verkligen så? Man måste ju följa regelverket. DU kan ju inte avgöra vad som är olägenhet gällande all växtlighet runt din fastighet och kräva att det ska bort. Grannen kan ju ha en helt annan uppfattning och bara säga nej.

Och självklart får man inte själv klippa ned nån annans träd så dom dör.
Om ägaren vägrar klippa bort sådant som du anser är en olägenhet för dig på din tomt. Så har han försatt sin rätt att åtgärda det på det sätt han anser är bäst för trädet. Då kan du göra det även med risk för att skada/döda trädet. Lagen säger bara att du måste underrätta grannen om sådan risk föreligger. Och jo du avgör vad som är olägenhet för dig avseende allt som inskränker på din tomt. Däremot kan du aldrig kräva att ägaren skall klippa bort grenar etc som du stör dig på. Utan det jobbet får du stå för själv om inte ägaren då vill göra det efter sitt tycke för att tex minimera risken för skada.

Jag kan tänka mig tex att om en Häck växer över på din tomt, så kan det vara lämpligt att tala om för grannen i god tid på våren att är den inte klippt senast sista september, (JAS) så klipper jag bort det som hänger över senare under hösten. Vilket potentiellt kan vara farligt för årstiden. Men har grannen beretts skälig tid, men struntar i det så får hen stå sitt kast. Inget bra sätt att vårda grannsämjan kanske,

  1. 2 § jordabalken och stadgar att om gren eller rot tränger över tomtgränsen och orsakar olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Ägaren till den tomt som de överträngande träden står på ska dock först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om ett borttagande kan väntas ge betydande skada för denne.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det jag saknar i diskussionen, är att grenen (eller roten) ska innebära en olägenhet för dig. Så du får inte bara kapa en gren för att den hänger över tomtgränsen. Man behöver fler argument, t ex tar sol från uteplatsen. Droppar sav på bilen, faller nötter elker frukt på gräsmattan, mm.
Skulle vilja gå så långt att hävda att det är helt fri tolkning här. Det bör räcka med att mitt estetiska stör sig på att min vy i tomtgräns störs av en oregelbunden gren i tomtgränsens siktlinje. (jag är för övrigt helt oestetiskt lagd),
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mojjen skrev:
Om ägaren vägrar klippa bort sådant som du anser är en olägenhet för dig på din tomt. Så har han försatt sin rätt att åtgärda det på det sätt han anser är bäst för trädet. Då kan du göra det även med risk för att skada/döda trädet. Lagen säger bara att du måste underrätta grannen om sådan risk föreligger. Och jo du avgör vad som är olägenhet för dig avseende allt som inskränker på din tomt. Däremot kan du aldrig kräva att ägaren skall klippa bort grenar etc som du stör dig på. Utan det jobbet får du stå för själv om inte ägaren då vill göra det efter sitt tycke för att tex minimera risken för skada.

Jag kan tänka mig tex att om en Häck växer över på din tomt, så kan det vara lämpligt att tala om för grannen i god tid på våren att är den inte klippt senast sista september, (JAS) så klipper jag bort det som hänger över senare under hösten. Vilket potentiellt kan vara farligt för årstiden. Men har grannen beretts skälig tid, men struntar i det så får hen stå sitt kast. Inget bra sätt att vårda grannsämjan kanske,

  1. 2 § jordabalken och stadgar att om gren eller rot tränger över tomtgränsen och orsakar olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Ägaren till den tomt som de överträngande träden står på ska dock först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om ett borttagande kan väntas ge betydande skada för denne.
Det ska ju sägas att man bara får ta bort dessa inträngande rötter och grenar om de orsakar olägenhet. I första hand avgör man ju det själv som fastighetsägare. I andra hand gör grannen den bedömningen. Kan du då inte visa att det i objektiv mening fanns en grund för att rötterna och grenarna som trängde in orsakade olägenhet så kan du bli skadeståndsansvarig om deras borttagande har skadat grannens träd.

Men det känns rätt långsökt att en sådan tvist typiskt sett skulle hamna i tinget. Möjligen för att det just handlar om träd som tydligen väcker så mycket känslor och någon som fått sitt träd trimmat på grannens sida av tomtgränsen vill göra en principsak av det.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mojjen skrev:
Skulle vilja gå så långt att hävda att det är helt fri tolkning här. Det bör räcka med att mitt estetiska stör sig på att min vy i tomtgräns störs av en oregelbunden gren i tomtgränsens siktlinje. (jag är för övrigt helt oestetiskt lagd),
Lagregleringen i jordabalken har ju beretts innan den blev lag och beredningen anger enligt propositionen att olägenhet främst beror på markens beskaffenhet:


Svensk text, dokument, lagstiftning, yrkande, handlingar, grannar, rättigheter, trädgård, proposition, 1970.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lagregleringen i jordabalken har ju beretts innan den blev lag och beredningen anger enligt propositionen att olägenhet främst beror på markens beskaffenhet:


[bild]
Jo men utan att kunna läsa hela texten, kan man tolka intentionen är, att på en tomt förväntas man vara mer lättstörd (med all rätt) än i en skog. . Mao svårt att hävda att en gren som hänger över gränsen i skogen har betydelse. Men en enda gren kan ju faktiskt störa mig på min egna privata trädgårdstomt. Så med "markens beskaffenhet" tolkar jag inte hur själva "marken" påverkas, utan vilken inverkan grenen etc har i den drabbades levnadsmiljö. Rekvisitet lär vara mycket lågt i min trädgård.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.