Jag har en grusplan med bred infart, ca 10m. Tyvärr är det inte längre möjligt att hålla den öppen av olika anledningar så det blir till att sätta upp något hinder. Samtidigt vill jag ju ha det hyfsat smidigt för min egen del...

Googlat runt och det bästa alternativet är en 9m bom som har en stolpe i vardera sida. Det jag hänger upp mig på är dock att den där ändstolpen kommer vara ivägen förr eller senare men det är ju där man låser fast.

Lurat på att sätta en stople med hjul i ändan och skippa ändstoplpen men vill gärna ha en hyfsat proffsig lösning.

En annan variant är en bom som inte behöver ändstopp men dom är för korta. Behöver absolut inte stoppa hela öppningen men iag 6m så det blir tydligt att "är kör man inte in."
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
En 3m frihängande bom på varje sida?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Jag har en grusplan med bred infart, ca 10m. Tyvärr är det inte längre möjligt att hålla den öppen av olika anledningar så det blir till att sätta upp något hinder. Samtidigt vill jag ju ha det hyfsat smidigt för min egen del...

Googlat runt och det bästa alternativet är en 9m bom som har en stolpe i vardera sida. Det jag hänger upp mig på är dock att den där ändstolpen kommer vara ivägen förr eller senare men det är ju där man låser fast.

Lurat på att sätta en stople med hjul i ändan och skippa ändstoplpen men vill gärna ha en hyfsat proffsig lösning.

En annan variant är en bom som inte behöver ändstopp men dom är för korta. Behöver absolut inte stoppa hela öppningen men iag 6m så det blir tydligt att "är kör man inte in."
Bli en kedja för lång ? Om man hänger den i lagom höga stolpar så kanske den inte släpar i marken på mitten ?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Måste infarten vara så bred? Går det inte att sätta upp ett staket och kanske en tremeters bom?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bli en kedja för lång ? Om man hänger den i lagom höga stolpar så kanske den inte släpar i marken på mitten ?
Eller ett rep?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
gött med bred infart. Vägen utanför är en smal landsväg så den breda infarten uppskattas när lastbilar kommer med grejjer.

Kätting har ja lurat på men det känns lite budget :)

Jag har en verksamhet på gården och grusplanen är en plats kunder kommer till

Hittade en P bom som va 3.5m för 8k en på vardera sida kanske hade varit något men det går ju på 16k...
 
2 bommar/grindar med gångjärn i änden och mittenändarna på hjul.
 
Cheesen
A Arne999 skrev:
gött med bred infart. Vägen utanför är en smal landsväg så den breda infarten uppskattas när lastbilar kommer med grejjer.

Kätting har ja lurat på men det känns lite budget :)

Jag har en verksamhet på gården och grusplanen är en plats kunder kommer till

Hittade en P bom som va 3.5m för 8k en på vardera sida kanske hade varit något men det går ju på 16k...
Men en lastbil är då inte bredare än 2,6 meter så 3 meter är ju god marginal. Om du har verksamhet på planen så skapar du ju naturliga parkeringsplatser om du avgränsar infarten.
Enkel handritad skiss som visar en väg med en avtagsväg för parkering och en bom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men en lastbil är då inte bredare än 2,6 meter så 3 meter är ju god marginal. Om du har verksamhet på planen så skapar du ju naturliga parkeringsplatser om du avgränsar infarten.
Är infarten i 90 graders vinkel mot vägen behövs det betydligt mer än 2,6 m för att en lastbil ska kunna svänga in. En lastbil, för att inte tala om en med släp, skär kurvor rejält, och då krävs det utrymme.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är infarten i 90 graders vinkel mot vägen behövs det betydligt mer än 2,6 m för att en lastbil ska kunna svänga in. En lastbil, för att inte tala om en med släp, skär kurvor rejält, och då krävs det utrymme.
Man sätter ju inte bommen exakt i infarten utan en bit in. Bland annat för snöröjningen. Jag har kört lastbil i många år och det är otroligt många butiker inne i stadsmiljö med tillfarter på 3-3,5 meter då det är någon sorts standardmått på portar. En bil med släp behäver ändå vända utanför eller inuti då man behöver lite mer än 9 meter med släp för att vända.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En lastbil, för att inte tala om en med släp, skär kurvor rejält, och då krävs det utrymme.
Man kan sätta bommen 10 meter in på vägen.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vägen är 90graderoch såpass smal att två bilar inte kan mötas (kanske två minis) så infarten används lite som mötesplats vilket ju är ok . men om det nu blir bomalternativet hur långt in bör den sitta? Vill ju inte ge plats för en fickparkering för det är precis vad som kommer hända om en bil får plats innanför vägbanan ....

9.5m öppningen behövs kan ja säga... då den vill ja inte krympa

Enkel grafisk ritning, möjlig arkitekturplan eller konstruktionslayout, med måttmärkning på ungefär 9,5 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cheesen
A Arne999 skrev:
Vägen är 90graderoch såpass smal att två bilar inte kan mötas (kanske två minis) så infarten används lite som mötesplats vilket ju är ok . men om det nu blir bomalternativet hur långt in bör den sitta? Vill ju inte ge plats för en fickparkering för det är precis vad som kommer hända om en bil får plats innanför vägbanan ....

9.5m öppningen behövs kan ja säga... då den vill ja inte krympa

[bild]
hur bred blir plogkanten? det måttet plus en meter behöver du för att kunna snöröja. Men jag vill ju gärna kunna köra av vägen innan jag öppnar bommen så behöver inte bilen stå på vägen när man låser och låser upp. Det innebär ju kanske 7-8 meter från vägbanan
 
Skulle nog satsa på två bommar iaf.
Då man man öppna båda i fallet lastbilsleverans och annars bara ha en öppen
De behöver ju inte gå ihop utan kan ju vara 1-1.5m mellan spetsarna på bommarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.