Sätt dig inte och vänta sex månader på att någon från kommunen eventuellt ska dyka upp. Nej, ring till kommunen och berätta om trädet. Be att få tala med någon ansvarig. Om de mot all förmodan säger att de vill beskära trädet själva, så säger du att de har högst två veckor på sig, annars gör du det själv.
För det första tror jag inte att någon på kommunen bryr sig om några grenar på trädet. För det andra känner de säkert inte till någon lag om sex månader.
Kommunen kan sätta sig på tvären först, då de nog inte vill bekosta någon beskäring, så var noga med att framföra att du gör det.
 
A AG A skrev:
Sätt dig inte och vänta sex månader på att någon från kommunen eventuellt ska dyka upp. Nej, ring till kommunen och berätta om trädet. Be att få tala med någon ansvarig. Om de mot all förmodan säger att de vill beskära trädet själva, så säger du att de har högst två veckor på sig, annars gör du det själv.
För det första tror jag inte att någon på kommunen bryr sig om några grenar på trädet. För det andra känner de säkert inte till någon lag om sex månader.
Kommunen kan sätta sig på tvären först, då de nog inte vill bekosta någon beskäring, så var noga med att framföra att du gör det.
Tror mig veta att berörda tjänstemän har skyldighet att svara snabbt på felanmälningar via kommunhemsida. Om man dessutom antyder att man måste beskära kommunens träd så tror jag inte direkt att det sinkar handläggningen./
 
M Markarbetaren skrev:
Dock så har jag fått förklarat för mig att man kan göra sig skyldig till något (ska inte ge mig på brottets namn då nån expert kommer påtala att det är helt fel) om trädet tar skada när man laglydigt klipper av instickande grenar.

Finns ju viss logik i det för annars kan man ju doppa sågen i batterisyra innan man sågar av grenar osv. Så trädet måste ju överleva ens ingrepp mao.;)
Om man inte berett ägaren möjlighet att beskära, och det tar skada så kan man bli skadeståndsskyldig. Men har man underrättat grannen (kommunen i detta fallet), och gett skälig tid, så är det inprincip ofarligt även om trädet dör. Vet man att msn kan beskärs utan att alvarligt skada/döda trädet så behöver msn egentligen inte underrätta ägaren alls. Tex lite smågrenar etc..
 
harry73
Det jag saknar i diskussionen, är att grenen (eller roten) ska innebära en olägenhet för dig. Så du får inte bara kapa en gren för att den hänger över tomtgränsen. Man behöver fler argument, t ex tar sol från uteplatsen. Droppar sav på bilen, faller nötter elker frukt på gräsmattan, mm.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
K
harry73 harry73 skrev:
Det jag saknar i diskussionen, är att grenen (eller roten) ska innebära en olägenhet för dig. Så du får inte bara kapa en gren för att den hänger över tomtgränsen. Man behöver fler argument, t ex tar sol från uteplatsen. Droppar sav på bilen, faller nötter elker frukt på gräsmattan, mm.
Droppar löv på tomten? Vi har flera stora plataner i vår trädgård så jag kan berätta att även dessa stora löv förmultnar!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
P Pontstone skrev:
Hej alla glada,
Utanför en av våra tomtgränser så är det kommunal mark, med först en
GC-bana, sedan en gräsremsa där det växer ett stort platanträd.

Platanträdet släpper ifrån sig enorma mängder löv på hösten varav en hel del kommer in
på vår tomt. Löven är som stora papperslappar, och förmultnar inte.

Vi har flera gånger bett kommunen att skicka någon för att beskära trädet, men de har hittills vägrat.

Det är väl så att man har rätt att beskära växtlighet som växer in över tomtgränsen från grannens tomt?

Gäller det även växtlighet som står på kommunal mark?

Tack för insatt svar!

P
P Pontstone skrev:
Platanträdet släpper ifrån sig enorma mängder löv på hösten varav en hel del kommer in
på vår tomt. Löven är som stora papperslappar, och förmultnar inte.

Det är väl så att man har rätt att beskära växtlighet som växer in över tomtgränsen från grannens tomt?
Att kapa de grenar som hänger över gränsen kommer antagligen inte minska mängden löv på din tomt nämnvärt. Att man får löv på sin tomt från omgivningarna får man räkna med.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Droppar löv på tomten? Vi har flera stora plataner i vår trädgård så jag kan berätta att även dessa stora löv förmultnar!
Beror nog lite på förutsättningarna, vi har en stor lönn (och grannen har två 30cm in på hans sida tomten så typ halva kronorna är över min tomt typ) dessa löv förmultnar inte helt under ett år så när det är dags för nästa gäng höstlöv så lägger de sig på resterna av förra årets skörd. Det är med andra ord helt nödvändigt att kratta bort dessa löv om man inte vill ha en slämmig lövgegga över hela gräsmattan från vår till sommar, på sommaren så ligger det mer som ett torkat brunt lock över allt. Det är även så tätt att gräsmattan under dör helt och enbart svampar och lönnen själv verkar trivas att växa i kakan. Då jag har lite av en skogstomt blir det flertalet platser där löven får ligga kvar men skulle jag enbart ha en gräsmatta skulle vart enda ett bort.
 
E Eld skrev:
Att kapa de grenar som hänger över gränsen kommer antagligen inte minska mängden löv på din tomt nämnvärt. Att man får löv på sin tomt från omgivningarna får man räkna med.
Och med det sagt så föreslår du att jag...?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
P Pontstone skrev:
Och med det sagt så föreslår du att jag...?
Köper en kratta till.

En fråga bara då det var lite oklart i inledande frågeställningen. Hur stor del av trädet hänger fysiskt in över din tomtgräns? Att löv från ett träd utanför kommer in är i sig inget som ger dig rätt att ta bort de grenar de kommer ifrån. Det är ju bara de grenar (och den del av grenen) som faktiskt är inne på din tomt du kan ta bort. Så om det då bara rör sig om ett litet antal eller inga grenar som fysiskt kan avverkas är det ju inte mycket mer att göra än att kratta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
harry73
K Kallebo skrev:
Droppar löv på tomten? Vi har flera stora plataner i vår trädgård så jag kan berätta att även dessa stora löv förmultnar!
Just löv är inte det bästa argument eftersom det egentligen spelar någon roll om grenen hänger precis över fastighetsgränsen eller precis på granntomten. Löv faller oftast när det blåser och står vinden fel hamnar alla löv från trädet på gräsmattan, oavsett från vilken sida av fastighetsgränsen de ursprungligen kommer.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte problemet med löv i trädgården. Som trädgårdsägare är ju krattning höst/vår något man inte kommer undan med (man städar ju sitt hus regelbundet -eller?). Om man sedan förflyttar löven till kompost eller som fotskydd till häckfötterna inför vintern spelar ju ingen roll. En mysig trivsam trädgård innebär en viss mängd arbete - gillar man inte detta bör man välja annan form av boende.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
harry73
P Pontstone skrev:
Och med det sagt så föreslår du att jag...?
Eftersom det handlar om kommunens träd och kommunen har egna jurister och ett mycket större budget än en privatperson, kan en kommun få för sig att ta striden och stämma dig ifall du kapar grenar från deras träd.
Så jag rekommenderar dig att komma med bra argument som håller i rätten. Och det kan inte vara allt för svårt eftersom man som fastighetsägare har ett rätt så stort skydd i detta fall. Du behöver i första läget inte heller ange vilken olägenhet trädet är, men det kan vara bra att fundera över det.
Mitt förslag är att du skickar ett mejl till kommunens allmänna mejladress eftersom mejlet då diarieförs, och skriver att du planerar att kapa av grenen som hänger över din fastighetsgräns efter sommaren (september-december). Och att du härmed ger kommunen möjlighet att utföra jobbet själv innan dess.
Har du redan informerat kommunen om att du vill ta bort grenen, kan du ta bort grenen med fördel innan lövsprickning och innan saven börjar strömma igen. Se bara till att det inte är minusgrader längre.

Sätt därefter lite utemöbler eller sandlåda eller så där grenen var och behöver du försvara varför grenen var en olägenhet, kan du säga att du var tvungen att ta bort grenen eftersom det hamnade fågelbajs på uteplatsen/i sandlådan.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Ja jag brukar använda gräsklipparen men det kanske inte fungerar med platans löv? Klippare med utkast kanske funkar sämre än de med ecoklipp och allt vad det kallas eller robotar. Jag kör en Husqvarna Rider, det blir kanon.
 
harry73 harry73 skrev:
Eftersom det handlar om kommunens träd och kommunen har egna jurister och ett mycket större budget än en privatperson, kan en kommun få för sig att ta striden och stämma dig ifall du kapar grenar från deras träd.
Tror du på allvar att det finns en icke försumbar risk att kommunen skulle stämma en privatperson som kapat några grenar från ett av kommunens träd. Är man orolig för det så bör man vara än mer orolig för att få en komet i skallen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
harry73
L lbgu skrev:
Tror du på allvar att det finns en icke försumbar risk att kommunen skulle stämma en privatperson som kapat några grenar från ett av kommunens träd. Är man orolig för det så bör man vara än mer orolig för att få en komet i skallen.
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.