Lill72 Lill72 skrev:
Oj, nej har aldrig tvättat av dom, har bara knött ner dom i en kompostpåse :surprised::crysmile: och sen ner i jord nästa år igen för jag inte fattat hur jag skulle göra.
Så här ska dom alltså inte se ut. Kan jag tvätta dom nu och sätta dom om några veckor ( i kruka inne) eller är det bättre att tvätta dom precis innan jag sätter dom?
[bild]
Oavsett.. så ser de friska o krya ut! (y):) (ser ju tom lite grönt spira på bilden)

Man kan övervintra i krukor med sägs det :) ungefär som pelargoner.. frostfritt.. inge vatten/torrt och nerklippta (antar jag).. sedan väcker man dem till våren.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Sätt dom i jorden vid lämpligt tillfälle eller ät upp dom alltså.
De går nog bra.. dränk dem i vatten några timmar.. med jord o allt.. sätt sedan hela högen i en större kruka med torr jord.. och låt dem börja vakna... (fast vill du dela dem, får du nog ta upp dem och ta bort jorden.. först..)
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag kallsår zinniorna, kallsår det mesta nu för tiden. Tycker det blir så himla mycket bättre än när jag skall försöka förså inomhus och sen parera med plantor som växer för mycket innan det blivit tillräckligt bra väder ute. Växer de upp utomhus från början så börjar de gro när det passar och är vana vid kylan. Ringkragen hade redan börjat kika upp i växthuset såg jag, den tyckte tydligen att det var dags.

Jag säger ju att det är svårt att få saker att överleva inne ;) .. när man försår dem ... så direkt på plats eller på ställen som klarar sig själv.. är (y)

Jag laddar för en ny blomsådd.. tror inte ens jag försökte förra året :thinking: men i år så.. :strong:
 
Jiji Jiji skrev:
Tja... Jag tillhör den delen av odlarskaran som inte är så noga, jag kan så i vad som helst och så växer det men min mamma brukar ha vanlig plantjord underst och lite såjord överst till fröet att gro i. Det är nog en bra idé. Eller bara såjord om du är van vid det.
Det är iallafall jättelätt att odla zinnior.
Jag gjorde som din mor med det mesta innan.. har bara provat såjord (enbart) några få gånger.. men nu har jag iaf köpt det.. (för jag läste på nån fröpåse att de ville ha såjord..) så jag har en liten påse.. (går ju inte åt så mycket när man sätter små frön..hehe)..

Tänkte mest på hur du brukade göra med just Zinniorna... :giggle:
 
Snigla Snigla skrev:
Jag gjorde som din mor med det mesta innan.. har bara provat såjord (enbart) några få gånger.. men nu har jag iaf köpt det.. (för jag läste på nån fröpåse att de ville ha såjord..) så jag har en liten påse.. (går ju inte åt så mycket när man sätter små frön..hehe)..

Tänkte mest på hur du brukade göra med just Zinniorna... :giggle:
Aha, jag sår i den jord jag har. Ibland såjord ibland ngt annat. I år har jag en rejäl påse såjord som jag fått i present så den använder jag just nu till mina sådder. Om du har såjord kan du ta det till zinnior. Huvudsaken verkar vara att inte täcka fröna. Jag vattnar underifrån och sår i tråg.
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag säger ju att det är svårt att få saker att överleva inne ;) .. när man försår dem ... så direkt på plats eller på ställen som klarar sig själv.. är (y)

Jag laddar för en ny blomsådd.. tror inte ens jag försökte förra året :thinking: men i år så.. :strong:
Har massa små sådder i växthuset just nu, mest kål och sallat men även blommor. Gick igenom alla påsar med blomfröer igår, har haft lite paus med blommor när det inte funnits så mycket ork men i år tänkte jag ta igen det. (Var allt skall få plats är en senare huvudvärk :crysmile:) Man blir ju så fånigt glad när det tittar upp. Först upp bland grönsakerna i växthuset var spenaten och bland blommorna ringkragen. :love:
Odlingskassar med jord och etiketter för olika växtsorter i ett växthus. Soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mest kål och sallatslök i dessa. Gamla tråg från köpta penséer tror jag, apropå diskussionen om att odla äbart i plast.;)

Odlingstråg med jord och etiketter för olika växter, några små plantor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara blommor i denna och tittar man noga ser man ringkragen.:heart:
 
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
S
Nu diskuterar ni bara sånt där onödigt som inte går att äta. ;)
Min syster brukar skicka bilder på sina luktärter och dahlior och jag brukar svara ”är de goda?”.

Tog en bild på en rotselleri från fjolåret tillsammans med de tre veckor gamla rotselleriplantorna. Sjukt att det är samma växt.
 
  • Hand håller knölad knöl över odlingslåda med små gröna plantor vid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Nu diskuterar ni bara sånt där onödigt som inte går att äta. ;)
Min syster brukar skicka bilder på sina luktärter och dahlior och jag brukar svara ”är de goda?”.
.
Både luktärt och dahlia går att äta. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
Dalbotant Dalbotant skrev:
Både luktärt och dahlia går att äta. ;)
Aha, men hon brukar inte äta dem utan svara ”Men de är fina!”.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nu tror jag iof att inspelet om det onödiga i blommor i trädgården var skämtsamt menat men jag vill ändå uttrycka mitt försvar för blommor i trädgården. Blommande växter är nog så viktigt både för glädje och välbefinnande och för insekter. Nu kan ju våra svenska insekter inte föröka sig på de i trädgården vanligast förekommande annuellerna men de kan äta och det är inte så tokigt det.

Jag älskar att odla grönsaker och jag älskar att odla annueller och perenner, rosor och vedartade växter. (Däremot avskyr jag klippt gräsmatta, så det vill jag inte ha.)

På det personliga planen kan jag berätta att jag för länge sedan sörjde ett förlorat barn genom att anlägga en rabatt med rosor och perenner. Rabatten finns kvar, men jag bor inte i det huset längre. Idag är rosorna lika höga som jag och många av perennerna har hittat nya växtplatser i rabatten men trots bristen på skötsel från de nya ägarna är den fortfarande vacker och jag blir glad när jag går förbi och tittar på den.
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
Såg att det diskuterades jord längre upp. Är det bara jag som snålar och inte vill att varje planta skall kosta som den vore köpt i butik och helt enkelt bara går ut i trädgården till någon trött rabatt och tar jord därifrån och använder i sådderna på våren?
Visserligen lite kladdigare och kompaktare än köpt såjord, men har hittills inte haft några problem med att få det att växa.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Såg att det diskuterades jord längre upp. Är det bara jag som snålar och inte vill att varje planta skall kosta som den vore köpt i butik och helt enkelt bara går ut i trädgården till någon trött rabatt och tar jord därifrån och använder i sådderna på våren?
Visserligen lite kladdigare och kompaktare än köpt såjord, men har hittills inte haft några problem med att få det att växa.
Nej, det är inte bara du. Jag gör också så ganska ofta. Jag brukar ta från mina gångar som är täckta med bark och blanda med lite vanlig trädgårdsjord.
Nu fick jag såjord i år men när jag skolar om nu blir det vanlig kompostjord blandad med kaffesump.
 
tensiden tensiden skrev:
Såg att det diskuterades jord längre upp. Är det bara jag som snålar och inte vill att varje planta skall kosta som den vore köpt i butik och helt enkelt bara går ut i trädgården till någon trött rabatt och tar jord därifrån och använder i sådderna på våren?
Visserligen lite kladdigare och kompaktare än köpt såjord, men har hittills inte haft några problem med att få det att växa.
Gör du så, så för rötterna dessutom en chans att anpassa sig till mikrofloran i jorden redan från start, och då minskar risken när de flyttas ut.

Om du nu inte har växtsjukdomar i jorden, för då blir det inte direkt bättre... :cool:
 
kashieda kashieda skrev:
Gör du så, så för rötterna dessutom en chans att anpassa sig till mikrofloran i jorden redan från start, och då minskar risken när de flyttas ut.

Om du nu inte har växtsjukdomar i jorden, för då blir det inte direkt bättre... :cool:
Nej, men det blir inte så mycket sämre heller. Känner snarare att risken för ovälkommet i jorden ökar om jag går och köper jord och för in snarare än använder jorden jag redan har.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nej, men det blir inte så mycket sämre heller. Känner snarare att risken för ovälkommet i jorden ökar om jag går och köper jord och för in snarare än använder jorden jag redan har.
Man vet vad man har men inte vad man får! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.