Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kom på att jag fular mig lite här med resonemanget jag gjorde
Har inte tid just nu, men återkommer om detta.
Men nu!

Jag rackar alltså ner på Energiforsk rapport genom att ta upp allt möjligt som kommit sen.
Medan jag när jag driver den tes jag startade tråden med bara vill ta in det som skiljer t.ex. 2019 mot 2022, och bortse från nya elledningar från Norge och annat.

Jag erkänner, det var oärligt av mig. :sweat: :oops:

Men om jag tar tillbaka, så kvarstår dock att energiforsks rapport ändå inte förklarar allt jag undrar över (eller inte mycket alls)
Och faktum kvarstår att den modellerar trots allt med en situation som är helt väsensskild från den verkliga ett år efter rapporten.
Men jag ska inte såga den så hårt som jag gjorde i inlägget jag skäms över, och absolut inte av de skälen i det inlägget.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Det andra tillfället när priset är rimligt lågt i Sverige är när vi förbrukar tillräckligt lite i förhållande till vår produktion för att utlandskablarna ska bli fulla, men inte snitten mellan SE2-SE3 respektive SE3-SE4. Framför allt det senare är anledningen till att "ha kvar Ringhals 1+2" har så liten effekt på SE4.
Det där finner jag spännande och intressant, och det är den blinda fläcken i vad jag hittills fört fram.
Och det beror på att jag inte hittat någon bra datakälla över energiöverföringen i de olika snitten, samt deras kapacitet.

Här får någon väldigt gärna ta stafettpinnen, eller skänka mig dessa data i en någorlunda vettig form att kasta in i XL.
 
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Du vet lika bra som någon annan att Karls hamn startar av två anledningar:
Pengar
Vinst

Sen så är det så klart bra att köra då och då för att se att allt funkar prima.
Nej, SVK kan beordra Karlshamnsverket att köra för att minska risken för bortkoppling pga. effektbrist under tidsperioden 16 november - 15 mars och under den perioden får den inte köras av någon annan anledning. Se inlägg #224 och #226 .
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, SVK kan beordra Karlshamnsverket att köra för att minska risken för bortkoppling pga. effektbrist under tidsperioden 16 november - 15 mars och under den perioden får den inte köras av någon annan anledning. Se inlägg #224 och #226 .
Kan, ja. Vid behov.
Men nu var det ekonomiska själ bakom.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Detta har plockats upp av de som vill påverka, både makter som vill splittra oss och inhemska politiker. Metoden idag är enkel och synlig om man tittar, man använder olika påverkansorgan, sociala medier, forum som detta, tankesmedjor (speciellt en), ledare i medlöpartidningar, osv, där släpper man upp testballonger med korn av sanning men mest känslomässig prosa, man ser hur dessa flyger och en del av dessa kan sedan användas av partiledare. Dessa inser säkert inte att en hel del av det de använder har sitt ursprung från främmande makt som vill förändra vår politiska arena, skapa osäkerhet och konflikt.
Det är ju även kanske lika illa även från annat än främmande makter.

Om jag nu, gud förbjude, skulle ha rätt.

Då innebär det alltså att en massa andra har ganska fel!

Och vad privatpersoner i fikarummet, bloggare och bubbelmänniskor på dutuben har sagt kan jag inte ha så mycket åsikter om, ett fritt land samt att de inte på något vis ansvarar inför mig och folket.

Men POLITIKER? om de har hållit på och ljugit, det skulle vara illa.
Eller är de kanske bara okunniga och korkade och har glömt att fixa fram sakkunniga? (ganska illa det med, men kanske inte det värsta).
Om de har ljugit... varför har de gjort det? Antagligen för att på så sätt vinna val och komma till makten.

Är det rätt, är alla medel att komma till makten tillåtna?
Vill vi att andra sidan ska ljuga ännu mer i nästa val, var går gränsen för vad som är tillåtet för att vinna valet? Får man ljuga?, håna?, muta?, skapa falska fakta? terrorisera? uppvigla?, mörda?

D J Trump har ju visat att det går att ljuga och håna sig fram till en valvinst, och sen försökt att uppvigla också.
Vad vill vi ha för demokrati i Sverige?

JAG tycker det är allvarligt ifall politiker ljuger.
Det förstör demokratin.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och BANG, nu är jag väl på SÄPOs lista ... :sweat:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Kan, ja. Vid behov.
Men nu var det ekonomiska själ bakom.
Vadå "nu"?
Under pågående tidsperiod startar verket endast för att SVK vill det och inte för pengar och vinst som du skrev.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Vadå "nu"?
Under pågående tidsperiod startar verket endast för att SVK vill det och inte för pengar och vinst som du skrev.
Karlshamn utgör alltid reserv. Men vintertid reserverar SVK 562 av 662 tillgängliga mega watt. Så 100 finns alltid fritt att spela med.
 
De måste ha en grundlast när de har högsta beredskap.
 
B burger skrev:
"Energiförluster i stamnätet
2020: 3,9 TWh
2019: 3,3 TWh
2018: 3,2 TWh
2017: 3,4 TWh"
Här ser vi tydligt att efter 2019 ökade energiförlusterna med ca 18% detta troligen pga nerlagda reaktorer.
...Här ser vi tydligt att efter 2019 ökade energiförlusterna med ca 18% detta troligen pga nerlagda reaktorer....

på samma sätt som att energiförlusterna sjönk med 6% efter att Oskarshamn 1 las ner 2017? :thinking:
 
  • Gilla
Tthz och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där finner jag spännande och intressant, och det är den blinda fläcken i vad jag hittills fört fram.
Och det beror på att jag inte hittat någon bra datakälla över energiöverföringen i de olika snitten, samt deras kapacitet.

Här får någon väldigt gärna ta stafettpinnen, eller skänka mig dessa data i en någorlunda vettig form att kasta in i XL.
Jag har inte hittat några lättillgängliga publika data som är kompletta nog att göra bedömningar som "i det här läget skulle x MW extra inneburit y% lägre elpris". T.ex. så är Nordpools utbudskurvor extremt oprecisa och för Sverige som helhet snarare än per elområde - man kan misstänka att det här är avsiktligt för att de inte ska vara användbara till allt för mycket.

Om du däremot bara vill förstå hur det fungerar, så är den bästa resursen Nordpools sidor: https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

Sidan har tre relevanta lägen: Prices, Day-ahead flows och Capacities.
Den kan visa värdet för en hel dag - vilket är värdelöst för den här övningen - eller för en timme i taget.

Det viktiga är att om en länk har ett bokat Day-ahead flow som är lika med länkens kapacitet, så kommer priset mellan elområdena att vara olika. Om kapaciteten inte är fullt utnyttjad - om än med så lite som någon MW - så får de differentierat pris.

Länkarnas marknadskapacitet kan ses här (anges per timme): https://www.nordpoolgroup.com/en/Ma...et-coupling-capacites1/all/hourly/?view=table
 
L Leif i Skåne skrev:
Problemet är hela tiden svängmassan och Reaktiv effekt!
Därför får man starta Karlshamn Verket för att kunna föra över energi från Närke till Skåne.
har du någon källa på det?

svängmassa behövs inte för att flytta energi

på vilket sätt är det viktigt att Karlshamnsverket bidrar med reaktiv effekt för att kunna köra likström i Sydvästlänken från Nässjö till Skåne?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag har inte hittat några lättillgängliga publika data som är kompletta nog att göra bedömningar som "i det här läget skulle x MW extra inneburit y% lägre elpris". T.ex. så är Nordpools utbudskurvor extremt oprecisa och för Sverige som helhet snarare än per elområde - man kan misstänka att det här är avsiktligt för att de inte ska vara användbara till allt för mycket.

Om du däremot bara vill förstå hur det fungerar, så är den bästa resursen Nordpools sidor: [länk]

Sidan har tre relevanta lägen: Prices, Day-ahead flows och Capacities.
Den kan visa värdet för en hel dag - vilket är värdelöst för den här övningen - eller för en timme i taget.

Det viktiga är att om en länk har ett bokat Day-ahead flow som är lika med länkens kapacitet, så kommer priset mellan elområdena att vara olika. Om kapaciteten inte är fullt utnyttjad - om än med så lite som någon MW - så får de differentierat pris.

Länkarnas marknadskapacitet kan ses här (anges per timme): [länk]
Konstigt att inte experterna på fakta, Zodde och Daniel har börjat hjälpa till här.
Nu börjar det brännas.
 
K karlmb skrev:
Konstigt att inte experterna på fakta, Zodde och Daniel har börjat hjälpa till här.
Nu börjar det brännas.
Bedömningar eller prognoser är INTE fakta. det är där du går bort dig.
Prognoser gjorda i en annan verklighet kan självklart inte okritiskt överföras till dagssituationen
 
harka harka skrev:
svängmassa behövs inte för att flytta energi
Svängmassan i en stor generator/turbin som väger flera hundra ton upp till 1100 ton O3 och roterar med 3000 varv i minuten behövs för att kunna koppla in stora förbrukare som Volvo i Olofström eller ett pappersbruk.
Däremot Reaktiv effekt skapar man i tunga generator genom magnetiseringen i generatorn ( i princip ”försöka” höja spänningen på nätet) Den reaktiva effekten är som trycket i en vattenslang, utan tryckskillnaden så rör sig inte vatten, det är samma med elektroner i en ledare utan spänningsskillnad blir det ingen ström i kraftledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.