A
P Pligg85 skrev:
Ja gällande bostadslänga har inget som helst att göra med "finare" eller "överklass"

Objektet är i skick som utmätta bostäder brukar vara samt att det är litet och trångt. Skriker ju inte status om bilderna...

Jag kan bara svara för egen del men finare överklassen förknippar jag med "gräddhyllor" med friliggande villor 200+ kvm och garage. Stor tomt och fin utsikt.

Sen om det ligger ett radhus i utkanten i samma postnummer så delar den inte samma status per automatik.
I detta fall så har man inte ens en gavel utan det är en mellanvägg som grannen använder att hänga TV på.

Det har blivit såhär när lägre klassen kunnat låna sig till en högre ställning i samhället för några år.
Kunnat låna 5.000.000 SEK för under 4000kr månaden. Kvinnan kan vara föräldraledig och mannen jobba som montör på Volvo och klara sig galant. Ha en ny bil på leasing dessutom.
När köket ska renoveras ringer man bara en hantverkare och går själv till padelhallen.

Helt inställd på att fastigheten ökar nån miljon inom kort.

Sen kommer det en dag när räntorna fyrfaldigt ökar, Volvo varslar och fastigheten tappat några årslöner i värde. Då gäller det att man får bra betalt för sitt padelracket på Blocket.
men det är området som är finare och ett av dom finaste i västsverige inte huset i sig, vad är det du inte förstår.

enligt ditt resonemang så om man tar en nybbyggd villa på 200kvm med garage och placerar den i en rinkeby så blir det plötsligt ett överklassområde?
 
A Aunty skrev:
men det är området som är finare och ett av dom finaste i västsverige inte huset i sig, vad är det du inte förstår.

enligt ditt resonemang så om man tar en nybbyggd villa på 200kvm med garage och placerar den i en rinkeby så blir det plötsligt ett överklassområde?
När du hittat dessa "Gräddhyllor" med flera friliggande villor med fin utsikt i Rinkeby kan jag svara. Inte före.

Håll inte fast vid att denna gällande fastighet är ett finare område, det är inte värdigt.

Några av de finaste fastigheterna här ligger 5 minuter från soptippen. Det höjer inte statusen på soptippen. Inte heller sänker statusen på de fina fastigheterna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TS undrade om ev renoveringskostnader, gissningsvis pga att han inte vill köpa en övervärderad fastighet.

Hjälp honom med det istället för tjatet om områden, klass och gräddhyllor..
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Här bor jag inte alls på nån gräddhylla.
Men rätt högt över en öppen dalgång.

Mitt hus är värderat till 1,6 Mkr. Skulle gå att sälja för något mer.
Väl underhållet, renoverat, nytt yttertak, vidbyggt varmgarage, billig uppvärmning, stor täljstenskamin för både matlagning, mys och värme.
Hundgård med hundkoja. Fristående vedeldad bastu.
Synavstånd till grannar. Högt enskilt läge.
Kan gå ut o pissa runt knuten, generar ingen.
Älgar, varg, rådjur är synliga då och då.

Mm mm mm....

Så nöjd att huset är nästan betalt.
Tror att totala lånekostnaden ligger på 1000 kr/månad.

Kan göra sånt som roar som pensionär. Seglar hela varma årstiden på Vänern. Åker snöskoter i morgon vid sommarstugan. Fiskar året runt...

Håller närmaste veckorna på med att klyva typ 20 m3 björkved. Bara trevligt i vårsolen.

Ja, ja... Allt är beroende på vilka aktiva val man gör, och kan göra.

TS blir säkert nöjd med sina val.
Inte många som vill bo o leva som mig.

Tänk om jag som TS haft ett antal miljoner till att röra mig med.
Undras vad jag gjort då?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E Edvin Berggren skrev:
Hejsan!

Jag och min sambo ska gå på en visning på ett renoveringsobjekt.

[länk]

Totalt 118 kvm (4 sovrum, kök, 2 badrum, allrum, tvättstuga, hall etc)

Vi vill totalrenovera absolut allt. Allt ska blåsas ut och in med nytt.

Problemet är att vi är helt gröna på detta och vi skulle vilja ta reda på hur mycket detta hade kostat.

Förstår att man måste ta in byggfirmor på hembesök för att få ett exakt pris.

Men vad tror ni en sånhär renovering skulle kosta?
jag tror det bättre att köpa ett färdigt https://www.booli.se/bostad/1948445
 
Minsta besväret för samma pengar i slutänden.
Du bygger väl ett nytt hus, för de pengar som nämns bara för helrenoveringen. Och då får Du det exakt som Du vill.
 
Redigerat:
A
H Hybro skrev:
Minsta besväret för samma pengar i slutänden.
Du bygger väl ett nytt hus, för de pengar som nämns bara för helrenoveringen. Och då får Du det exakt som Du vill.
men problemet är ju att du inte ens i närheten bygger ett nytt hus för dom pengarna
 
H Hybro skrev:
Minsta besväret för samma pengar i slutänden.
Du bygger väl ett nytt hus, för de pengar som nämns bara för helrenoveringen. Och då får Du det exakt som Du vill.
hur mycket kostar en tomt där då?
 
Säger du ja... Aunty.
Grannens son byggde nyss... Lite dyrt tycker både jag och hans far.
Dryga 3 miljoner med tomt och allt.

Det som det handlar om är att allt ska vara dyrt, dyrt och än dyrare, så fort det blir tätbebyggt. Detta vet husproducenterna och säljarna.
Folk betalar, och så länge de gör det, kommer vandeln att fortsätta.

Verkar som om det är status att bo i ett hus som man betalat riktigt mycket för.

Vet att mitt hus skulle kostat ca 4 miljoner runt Stockholm för 15 år sedan.
Men så länge det finns köpare, så är karusellen igång.
 
Redigerat:
A
H Hybro skrev:
Säger du ja... Aunty.
Grannens son byggde nyss... Lite dyrt tycker både jag och hans far.
Dryga 3 miljoner med tomt och allt.

Det som det handlar om är att allt ska vara dyrt, dyrt och än dyrare, så fort det blir tätbebyggt. Detta vet husproducenterna och säljarna.
Folk betalar, och så länge de gör det, kommer vandeln att fortsätta.

Verkar som om det är status att bo i ett hus som man betalat riktigt mycket för.

Vet att mitt hus skulle kostat ca 4 miljoner runt Stockholm för 15 år sedan.
Men så länge det finns köpare, så är karusellen igång.
ja, det kanske det gjorde men det hade det ju aldrig gjort i Billdal då hade du inte ens fått en tomt för 3 miljoner.
vad är det du inte förstår?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
hur mycket kostar en tomt där då?
finns två tomter i närheten till salu en för 32 miljoner och en för 7 miljoner
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Aunty skrev:
finns två tomter i närheten till salu en för 32 miljoner och en för 7 miljoner
det jag menar (y) men hybro har svårt att förstå
 
.
Pudlar och ger upp.
Spelar inte alls i samma division.

Förstår att allt handlar om leget.

Lycka till hur Ni än gör
 
A Aunty skrev:
men problemet är ju att du inte ens i närheten bygger ett nytt hus för dom pengarna
Riva det som står och börja om?
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
A
V VRZ skrev:
Riva det som står och börja om?
inte så populärt att riva radhus
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.