Det har blivit dags för mig att återigen fråga Dig, det allvetande fora-oraklet, om råd. Även om jag mången säkring offrat i ditt namn är det Dig, Orakel, som jag alltjämt återkomma till skola.

Med formalian avklarad, jag ska installera uttag till lamp-kontakter ovan fönster och dra el från ett vanligt uttag (som är taffligt installerad av tidigare ägaren, men att fixa det blir ett separat projekt).

jag har kulo kabel med jord, även om uttaget jag ska dra från är ojordat, och köpt lampkontakter från jula. Jag vill installera tre lamp-kontakter i rad.

Se bilderna

Hur gör man?
 
  • Vägguttag och elsladd längs vägg och tak med blommigt tapetmönster i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust rum, fönster med gardiner, hängande växter, krukväxter, dekorativa kransar, bordslampa, tecken och markeringar överlagrade. 

Det verkar som att röda streck och pilar överlagrats på bilden för att markera eller peka ut specifika delar av scenen, men det är inte klart vad dessa markeringar betyder utan ytterligare sammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Ä Äpplesnö skrev:
Det har blivit dags för mig att återigen fråga Dig, det allvetande fora-oraklet, om råd. Även om jag mången säkring offrat i ditt namn är det Dig, Orakel, som jag alltjämt återkomma till skola.

Med formalian avklarad, jag ska installera uttag till lamp-kontakter ovan fönster och dra el från ett vanligt uttag (som är taffligt installerad av tidigare ägaren, men att fixa det blir ett separat projekt).

jag har kulo kabel med jord, även om uttaget jag ska dra från är ojordat, och köpt lampkontakter från jula. Jag vill installera tre lamp-kontakter i rad.

Se bilderna

Hur gör man?
Din installation är redan hem pulad så du är rökt innan du ens startat.

Du kan montera skenor ovan för fönstret.
 
Kan jag bara dra fas o nolla från existerande uttaget och seriekoppla uttagen ovan fönstret?
 
E
Ä Äpplesnö skrev:
Kan jag bara dra fas o nolla från existerande uttaget och seriekoppla uttagen ovan fönstret?
Ingen serie. Ja, ska du inte ha någon ström brytare är det gas nolla.
 
E El-Löken66 skrev:
Din installation är redan hem pulad så du är rökt innan
E El-Löken66 skrev:
Din installation är redan hem pulad så du är rökt innan du ens startat.

Du kan montera skenor ovan för fönstret.
du ens startat.

Du kan montera skenor ovan för fönstret.
Kan jag bara dra fas o nolla från existerande uttaget och seriekoppla uttagen ovan fönstret?
 
E
Ä Äpplesnö skrev:
Kan jag bara dra fas o nolla från existerande uttaget och seriekoppla uttagen ovan fönstret?
Se #4.
 
Man lämnar tillbaka lampkontakterna och ringer en elektriker då du dels inte får göra fasta installationer, dels inte har koll på vad du ska göra. Förbered dig inför elektrikerbesöket genom att läsa trådarna om huruvida det är vettigt att jorda hela anläggningen eller inte.

Om du får plats med en skena och fortfarande kan öppna fönstren är det nog en trevligare lösning än uttag.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
D
Ä Äpplesnö skrev:
Det har blivit dags för mig att återigen fråga Dig, det allvetande fora-oraklet, om råd. Även om jag mången säkring offrat i ditt namn är det Dig, Orakel, som jag alltjämt återkomma till skola.

Med formalian avklarad, jag ska installera uttag till lamp-kontakter ovan fönster och dra el från ett vanligt uttag (som är taffligt installerad av tidigare ägaren, men att fixa det blir ett separat projekt).

jag har kulo kabel med jord, även om uttaget jag ska dra från är ojordat, och köpt lampkontakter från jula. Jag vill installera tre lamp-kontakter i rad.

Se bilderna

Hur gör man?
Ser jag rätt? Matas det utanpåliggande uttaget med en lampsladd? Eller ligger den tunna sladden nedanför uttaget? Hur ser det ut om du tar bort höljet på uttaget som du har tänkt koppla vidare från?
 
E
D datja skrev:
Ser jag rätt? Matas det utanpåliggande uttaget med en lampsladd?
Det kanske till och med är ett jordat rum, den bilden säljer bara att vi ingen ting vet.
 
Ä Äpplesnö skrev:
Kan jag bara dra fas o nolla från existerande uttaget och seriekoppla uttagen ovan fönstret?
E El-Löken66 skrev:
Ingen serie. Ja, ska du inte ha någon ström brytare är det gas nolla.
Det är bara fas nolla in fas nolla ut och på det tredje så blir det ingen fas nolla ut?

Det blir väl inte mer osäkert än den installation som idag sitter?
 
  • Eluttag utan skyddsplast på träyta bredvid röd penna. Installationsfas, säkerhet, elektricitet, hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plast elektrisk kopplingsdosa med öppna skruvklämmor, hålls ovanför träyta, detalj inifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ä Äpplesnö skrev:
Det blir väl inte mer osäkert än den installation som idag sitter?
Om det är lampsladd, som det ser ut som, är ju installationen i nuläget direkt farlig, speciellt om det är avsäkrat med 10A eller så. Kör du dammsugare och några lampor kommer kabeln bli så varm att den kan börja brinna.

Med fler uttag kan du ha fler saker inkopplade, och då ökar risken för brand än mer. Så ja, det blir mer osäker än nuläget. Och nuläget är inte okej på något vis alls.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D
Ä Äpplesnö skrev:
Det är bara fas nolla in fas nolla ut och på det tredje så blir det ingen fas nolla ut?

Det blir väl inte mer osäkert än den installation som idag sitter?
Som Svante skriver, anläggningen blir ännu farligare om du fortsätter att koppla vidare från en för klen matning. Ta bort höljet på uttaget, fota, lägg upp bilderna.
 
E
D datja skrev:
Som Svante skriver, anläggningen blir ännu farligare om du fortsätter att koppla vidare från en för klen matning. Ta bort höljet på uttaget, fota, lägg upp bilderna.
Det viktiga här är väl att när anläggningen väl över gått till hem pul så kan den aldrig över gå till en laglig fast el anläggning igen så det går bara att gå vidare med mer hem pul här i från, samma som heliga regler at en TNS aldrig åter. Kan bli TNC.
 
D
E El-Löken66 skrev:
Det viktiga här är väl att när anläggningen väl över gått till hem pul så kan den aldrig över gå till en laglig fast el anläggning igen så det går bara att gå vidare med mer hem pul här i från, samma som heliga regler at en TNS aldrig åter. Kan bli TNC.
Det viktiga är om anläggningen är korrekt installerad eller ej tycker jag. Om det är fult eller skriker hempul spelar mindre roll. Hempuleri är ett brott som bara förekommer i presens. När installationen väl är gjord handlar det om hur det ser ut, inte vem som kopplade.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E
D datja skrev:
Det viktiga är om anläggningen är korrekt installerad eller ej tycker jag. Om det är fult eller skriker hempul spelar mindre roll. Hempuleri är ett brott som bara förekommer i presens. När installationen väl är gjord handlar det om hur det ser ut, inte vem som kopplade.
Ja, ring du elektrikern och kolla då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.