Hejsan!

Jag och min sambo ska gå på en visning på ett renoveringsobjekt.

https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/vastra-gotaland/goteborg/billdal-skintebo/sosbacken-39/

Totalt 118 kvm (4 sovrum, kök, 2 badrum, allrum, tvättstuga, hall etc)

Vi vill totalrenovera absolut allt. Allt ska blåsas ut och in med nytt.

Problemet är att vi är helt gröna på detta och vi skulle vilja ta reda på hur mycket detta hade kostat.

Förstår att man måste ta in byggfirmor på hembesök för att få ett exakt pris.

Men vad tror ni en sånhär renovering skulle kosta?
 
1.4 miljoner.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
typ
Fasad omåling + reperationer 100 000
Tak omläggning 140 000

Badrum stor (dusch), 250 000
Badrum litet (toa), 150 000
Tvättstuga 150 000
Kök 250 00
Övriga rum, rensa, spackla ,måla, 200 000
tak + golv 110 000

Hehe blev typ 1,4 :).. trort 1.4-1.6 beronde på material mm samt hur mycket man gör själv.
 
nikasp
Låter lågt räknat på allt tycker jag utom ev badrum och WC.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Skulle tippa på 2,5. Allt beror på vad som menas med "blåsa allt". Planeras det göra något själv?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Om ni river ner kök, badrum osv själva kan ni spara en del.
Ta in en elektriker och vvs som pluggar först bara.

Skicket på taket såg la rätt bra ut hos grannarna iaf, gjordes alla samtidigt kanske ?
Men 1mille och uppåt är väl inte helt omöjligt. Materialet har gått upp mycket senaste året.

Tips, Att anlita hantverkare är lite som att köpa en bil, man får vad man betalar för. Ta referenser.
 
J
Vad menar ni med totalrenovering? Huset är från -75. Är syllarna tryckimpregnerat? Då bör dessa bytas. 2-glasfönster är inget kul i dessa tider med energibrist, precis som direktverkande el. Så fönster, uppvärmning, och ventilation bör kanske också bytas? Är avloppsstammen av det ökända äggskalsplasten man använde på 70-talet?

Ganska många grejer jag hade velat ha gjort innan jag började på ytskikten. Prio vid renovering bör vara täthet och funktion.
Så vad anser ni vara totalrenovering? För mig som är petig när det gäller funktion så hade det nog landat på 2-2,5mkr för att jag skulle bli nöjd.
 
  • Gilla
hapazard och 6 till
  • Laddar…
A
Vad menar ni egentligen med totalrenovera? Vad ska ni göra med värme? Fönster? El? Övrig VVS? Tak? Ventilation? Isolering? Bjälklag?

Eller ska ni bara fixa lite ytskikt?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
E Edvin Berggren skrev:
Hejsan!

Jag och min sambo ska gå på en visning på ett renoveringsobjekt.

[länk]

Totalt 118 kvm (4 sovrum, kök, 2 badrum, allrum, tvättstuga, hall etc)

Vi vill totalrenovera absolut allt. Allt ska blåsas ut och in med nytt.

Problemet är att vi är helt gröna på detta och vi skulle vilja ta reda på hur mycket detta hade kostat.

Förstår att man måste ta in byggfirmor på hembesök för att få ett exakt pris.

Men vad tror ni en sånhär renovering skulle kosta?
om ni ändå är i tankarna att lägga 4-5 miljoner på ett radhus och sedan ”totalrenovera” det för ca 1.5-2 miljoner. Har ni funderat på att bygga nytt?
 
  • Gilla
hapazard och 11 till
  • Laddar…
Purchase 4250k + renovation 1500-2500k total about 6 million. Better to build something new and you know what you got! Except you absolutely want to live in this place but you don't
 
Redigerat:
  • Gilla
Skåning82 och 2 till
  • Laddar…
Pratar vi om en totalrenovering på entreprenad där hela huset ska blåsas ut? Då hade jag funderat på att bygga ett nytt hus istället.

4 mkr är inte orealistiskt, och beroende på vad som hittas när du river kan det bli 5..
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
D
Drog om el och vatten plus uppvärmning och element, kök och badrum, 6 nya fönster, 2 dörrar, avlopp och alla ytskickt. Gick på 1,1-1,2 miljoner 2019. Då lejde jag bort el, vatten och tätskiktet. Resten eget arbete.
 
A
antagligen är det läget mycket TS är ute efter.
du får inte ens en tomt i billdal i motsvarande läge för 4,5 miljoner.

så säg tomt 5 miljoner, inkopplingsavgifter 0,5 miljoner, hus 4 miljoner, garage 0,5 miljoner
totalt 10 miljoner
 
  • Gilla
Jova85
  • Laddar…
E Edvin Berggren skrev:
Hejsan!

Jag och min sambo ska gå på en visning på ett renoveringsobjekt.

[länk]

Totalt 118 kvm (4 sovrum, kök, 2 badrum, allrum, tvättstuga, hall etc)

Vi vill totalrenovera absolut allt. Allt ska blåsas ut och in med nytt.

Problemet är att vi är helt gröna på detta och vi skulle vilja ta reda på hur mycket detta hade kostat.

Förstår att man måste ta in byggfirmor på hembesök för att få ett exakt pris.

Men vad tror ni en sånhär renovering skulle kosta?
Hej,

men parkettgolvet med holländskt rutmönster ska ni väl behålla? Svindyrt och jättefint. Trappräcke och en hel del annat blir fint med lite ny färg/tapet. Varför köpa huset om ni ska blåsa ut allt?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
A Aunty skrev:
antagligen är det läget mycket TS är ute efter.
du får inte ens en tomt i billdal i motsvarande läge för 4,5 miljoner.

så säg tomt 5 miljoner, inkopplingsavgifter 0,5 miljoner, hus 4 miljoner, garage 0,5 miljoner
totalt 10 miljoner
Do you prefer to live in a townhouse or a villa? But the truth is, I don't know the prices of plots around. However, I know what can be found under a "beautiful dress" and in the case of this project it may turn out that the total cost of the renovation outsourced will be higher than the cost of purchase! The same kitchen equipment made in IKEA in a better standard with cast tops can cost 200K.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.