Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 213 andra personer som har gjort quizet "Får du fälla trädet?"
 
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 1 347 andra personer som har gjort quizet "Får du fälla trädet?"

Får vara nöjd med det.
 
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 2 228 andra personer som har gjort quizet "Får du fälla trädet?"
 
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 2 228 andra personer som har gjort quizet "Får du fälla trädet?"
 
T TypRätt skrev:
Tyckte kanske inte frågorna rörde hur vida man får fälla träd i speciellt stor utsträckning.

Av rubriken hade jag kanske förväntat mig frågor i still med "Grannen har en stor gran som lutar in över din tomt och riskerar att kunna falla över ditt hus, när får du fälla den?
A. Alltid, om jag kan påvisa att det finns en överhängande risk för liv och egendom.
B. Med grannens medgivande och enbart då.
C. Jag måste först meddela grannen att jag vill att han tar bort trädet, gör denne inte detta inom 6månader har jag rätt att fälla det.

Du har införskaffat en större tomt där ca 4 hektar består av blandade träd i ålder och sort. Nu vill du ta ner detta bestånd för att få en öppen utsikt ner mot vatten. Får du fälla alla träden?
A. Ja om du anser att hela fastigheten är din tomt är det fritt fram.
B. Nej det måste upprättas en skogsvårdsplan där det ska framgå när träden är redo för avverkning. Enbart träd som behövs ta ner som gallring får fällas.
C. Om träden ligger inom strandskydd kan det krävas marklov innan fällning.

Osv.

Obs enbart frågeexempel, inget av alternativen är nödvändigtvis rätt.
Vad menar du, tycker du inte att det är relevant för en trädexpert att känna till gamla ordspråk eller vilka träd som medverkar i "Kristina från Duvemåla"? :crysmile: Märkligt val av frågor.
 
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 1 401 andra personer som har gjort quizet "Får du fälla trädet?"
 
J
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.