Konstigt, ingen yrkesverksam hantverkare har kommit med några kommentarer...
Vad kan det bero på?
 
Ingper skrev:
Definitivt !

Jag är beredd att ge min byggare 10.000:- extra i näven som "bonus" om han hinner komma så långt att jag kan ta över och göra vissa bitar före vintern. Fast det vet han inte än, men jag tänker spela ut detta kort snart. Det går nämligen trögt....

Visst, det får inte kosta vad som helst. Men hur mycket det betyder att tider passas och att ev. fördröjningar meddelas i god tid är något hantverkarna underskattat.
Byggare är fan så dyra som dom är, blir sällan klara i tid (tom din egen byggare jobbar ju trögt !!!), passar tider dåligt, ringer inte fast dom lovat. ÄNDÅ vill du betala bonus....på 10 000 kronor. Jag skulle kunna säga att : Ännu är inte sista idioten född, men det tänker jag inte göra, utan bara konstatera att vissa beter sig lite konstigt.

Jag betalar då fan inget extra, med den timpeng dom har förväntas dom göra ett bra jobb.
 
naresjo skrev:
Konstigt, ingen yrkesverksam hantverkare har kommit med några kommentarer...
Vad kan det bero på?
Jag kan komma med en kommentar om du vill. Jag håller helt med, och begriper faktiskt inte varför just hantverkare i gemen verkar vara sådana idioter. Det är bedrövligt att bara en så liten del av branschen ligger över en acceptabel nivå.

Sedan har jag svårt att tro att någon som beter sig på det vis som beskrivs i den här tråden skulle komma in och försvara det beteendet. Jag har aldrig haft en missnöjd kund, och kommer inte ha det heller. Det är inte svårt, bara vanlig vett.
 
Nu får jag väl säga att jag inte är en motståndare till att betala extra pengar för ett väl utfört arbete. Vi gör det på krogen till taxikillen, sophämtaren mfl. så varför inte till byggaren? Men, det ska vara klart och uppgjort innan om det ska gälla den avtalade leveransen. I stället för att tala om viten vid försening så kanske vi ska tala om bonus eller belöningar till projektledare eller totalare om de levererans sker tidigare än beräknat eller till lägre materialkostnad än förväntat?
 
Arnold Braunsweiger skrev:
Jag betalar då fan inget extra, med den timpeng dom har förväntas dom göra ett bra jobb.
Jag kan bara instämma med dig Arnold!
Med deras timpening så SKA dom göra ett BRA och KORREKT jobb på UTSATT tid!!!!!!
 
Kanske läge för förtydligande.....

Givetvis skulle jag inte betala 10.000:- extra för en tjänst utförd till tidpunkt man redan kommit överens om. Det som kanske inte framgick var att jag bara har en mycket lös tidplan eller rättare sagt en ram med byggaren (faktiskt enda chansen att få någon alls), men OM han skyndade på så skulle han kunna få en bonus i proportion till det. Enkelt uttryckt - en tjänst som levereras punktligt eller t.o.m. tidigare kan för mig som kund vara värd att betala extra för, i jämförelse med en som blir klar vid en obestämd tidpunkt.

Jämför varutransporter och paket, i synnerhet från utlandet/USA. Den snabba och säkra är dyrare, medan den billiga kan ta allt från veckor till månader. Men båda har sina kunder. Jag tillhör dock dem som vill kunna planera, ha saker färdiga vid en tidpunkt jag själv bestämmer men också gärna betalar lite extra för detta (eller gör det själv ;-). Men jag håller med - redan dagens "normala" timtaxa är såpass hög att man tycker sig kunna kräva att tiderna hålls.

Drar mig till minnes när jag behövde garageuppfarten omlagd med plattor för 10 år sedan. Det slutade med en billig peng och SKANSKA som utförare, villkorat med att de fick göra det närsomhelst (med en dags varsel) under en tvåmånadersperiod. För SKANSKA innebar det i alla fall ersättning för vad stilleståndet i ett annat jobb skulle kostat, för mig en billig garageuppfart MEN en utdragen tidsplan.

I dagens byggkonjunktur finns dock sällan valmöjligheten för kunden, helt enkelt för att alla byggare får jobb nästan oavsett leveranstid av tjänsten eller prislapp. Och hela byggbranschen är nöjda med detta och ingen försöker profilera sig. Som kund får man vackert ta vad man får. Jag VILL inte bidraga till karusellen, men vad gör man när man måste anlita någon ?

Frågan är om det kanske t.o.m. är så illa att det finns ett tryck från organisatoriskt håll att inte sticka ut med specialerbjudanden, allt för att inte störa det goda läget för alla inom branschen. Man ser ju bara hetsjakten på utländska byggare - "kom inte och stör vår fina marknad".
 
Man lider och väntar till lågkonjunkturen strax innan nästa val och köper entreprenaden till hälften av priset som gäller nu. Eller så lider man och köper nu . Eller så lider man och gör jobbet själv.
 
jon_h skrev:
Jag kan komma med en kommentar om du vill. Jag håller helt med, och begriper faktiskt inte varför just hantverkare i gemen verkar vara sådana idioter. Det är bedrövligt att bara en så liten del av branschen ligger över en acceptabel nivå.
Därför att i flera decennier har gymnasiets hantverksprogram varit dem där de minst studiebegåvade eleverna dumpats av. Nästan vem som helst har kunnat undervisa där, "för du kan ju i alla fall mer än dina elever". Inställningen hos olika skolledare har mer påmint om ett projekt för att lotsa en flock boskap genom några år i skolan utan att de förstör den, istället för att från grunden lära sig ett hantverk och ett yrke. Man har haft på tok för lite entrepenörskap i dessa utbildningar. På tok för lite företagsekonomi. På tok för lite av det mesta.

Praktik och lärlingstid i all ära, men lite tid på den mer administrativa biten hade inte heller skadat. Lite mindre tid med gapflabb över brakskitar i boden, lite mer tid med projektansvariga på kontoret hade säkert gjort mer nytta.

Istället för att traggla basämnen som ger berättigande till att söka till högskolan borde man kanske fundera över hur man kan göra serviceinriktade superhantverkare av dessa elever. Det kommer på de och samhället i stort att ha stor nytta av.
 
gravedigger skrev:
Man lider och väntar till lågkonjunkturen strax innan nästa val och köper entreprenaden till hälften av priset som gäller nu. Eller så lider man och köper nu . Eller så lider man och gör jobbet själv.
Ja, lider gör man ju oavsett. ;)
 
Swetrot, jag håller med dig. Men jag tror att det till väldigt stor del handlar om inställning. Jag känner flera duktiga hantverkare som är trevliga och ganska vettiga som människor, men de verkar alla lida av någon sorts vansinne när det kommer till kunderna. De dyker inte upp när de lovar utan sitter och fikar istället, de ringer inte och meddelar var de är, och om kunden ringer så svarar de inte av någon sorts konflikträdsla. En plattsättare jag känner svarar aldrig om han inte känner igen numret, för han är rädd att det är någon av hans försummade kunder. Hur han få jobb är ett mysterium. Detta tror jag ligger djupare än skolan, det handlar i princip om brister i uppfostran, folkvett och vanlig anständighet. Samma sak när det gäller att göra sitt yttersta och inte ta genvägar, det handlar om inställning.
 
Swetrot skrev:
Därför att i flera decennier har gymnasiets hantverksprogram varit dem där de minst studiebegåvade eleverna dumpats av. Nästan vem som helst har kunnat undervisa där, "för du kan ju i alla fall mer än dina elever".

Jag tycker du uttrycker dig väldigt nedvärderande Swetrot. Så du menar att det är ungdomar som inte klarar av annat som blir avdumpade på exempelvis bygglinjen. Märkligt isåfall att det krävs över medel i betyg för att komma in på den linjen. Så har det varit i ganska många år i mina hemtrakter i allafall. . Du måste förstå att dessa personer har valt att exempelvis gå Bygg eller VVS utbildningen för att de vill lära sig rörmocka. Inte för och läsa företagsekonomi och entreprenörskap. Införs det mer teori i yrkesskolan kommer nog platserna gapa tomma i framtiden. Villket innebär en ännu högre kostnad och frustation för att få nånting gjort
 
Kan tyvärr till viss del hålla med Swetrot. I mitt gymnasium var det de som inte orkade med de teoretiska studierna som valde de praktiska 2-åriga programmen. Bygg, fordon el-tele mfl. De med litet mer ambition valde N eller 4-årigt. Nu tycker jag inte att vi ska dra alla över en kam så kategoriskt. Men, det finns rötägg. Tyvärr är det väl bara de som vill jobba åt oss hempulare här i klagomålsdelen av forumet. (eller som vi har råd med).
 
Per72: När jag slutade grundskolan för 20 år sedan, så gapade de praktiska programmens salar halvtomma. Av 16 platser fick man 10-12 sökande, sju orkade igenom, och betygskraven var obefintliga. Visst fanns det ett och annat undantag, men det var undantag som snarare bekräftade regeln. Så hade det då sett ut sedan realskolans upphörande, och så kom det att se ut ett bra tag till.

Jag kan hålla med om att det idag ser annorlunda ut. Man har skapat något som heter "individuella programmet" för dem som inte är motiverade att studera. Förhoppningsvis leder till om något eller några decennier att klassen på hantverkare blivit bättre.

Jag tvivlar dock, för de praktiska programmen innehåller idag ämnen som svenska, historia, religion, engelska, samhällskunskap m.fl. rent teoretiska ämnen, så att man skall kunna bli behörig till högskolan. Det är nog inte oviktigt att kunna sådant, men de flesta små hantverkarföretagare jag känner till, hade fått mycket bättre snurr på verksamheten om de lärt sig hur man driver ett företag på ett effektivt sätt. Det är ju detta tråden handlar om, hantverkare som verkar komma från en annan planet står och projekterar jobb värt flera årslöner för en normal människa, och sedan spårar allting ur och de tycker ändå att man skall betala vad de begär.

Det tycker jag är att nedvärdera kunderna på ett sätt som inte är acceptabelt. Den under flera årtionden bristfälliga skolutbildningen är en mycket stor orsak tycker jag.
 
m.fl. rent teoretiska ämnen, så att man skall kunna bli behörig till högskolan. Det är nog inte oviktigt att kunna sådant, men de flesta små hantverkarföretagare jag känner till, hade fått mycket bättre snurr på verksamheten om de lärt sig hur man driver ett företag på ett effektivt sätt. Det är ju detta tråden handlar om, hantverkare som verkar komma från en annan planet står och projekterar jobb värt flera årslöner för en normal människa, och sedan spårar allting ur och de tycker ändå att man skall betala vad de begär.

Det tycker jag är att nedvärdera kunderna på ett sätt som inte är acceptabelt. Den under flera årtionden bristfälliga skolutbildningen är en mycket stor orsak tycker jag.[/QUOTE]

Jag kan inte säga annat än att jag till stora delar håller med dig . Tyckte bara att du uttryckte dig väl hårt i ditt förra inlägg. ; )
 
Är egen företagare i byggbranschen o jag har till 99.9 procent nöjda kunder...

Så här tänker jag...

Respektera andras tid !
Var inte en skitgris...håll rent runt omkring dig.
Grovstäda ! man behöver inte dammsuga bara man sopar ordentligt.
Var trevlig, presentera dig ,fråga var man kan nå kunden om det skulle uppstå några frågetecken.

Jag har aldrig annonserat om jobb endast fått jobb på rekommdationer.
Jag har aldrig behövt skicka krav eller påminnelser.
Nöj kund betalar i tid..

S.,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.