H
MathiasS MathiasS skrev:
inkoppling av vad?
Till Uponor ”centralen”. Så var det iallafall för 10 år sedan.
 
H HEM2121 skrev:
Tillägg till ovan.
Inkopplingen måste en VVS göra. Snåla inte, köp ändskivorna också, guld värt eftersom du skall göra jobbet själv.
Vilken inkoppling måste VVSare göra?

Vilka änskivor?
 
H HEM2121 skrev:
Till Uponor ”centralen”. Så var det iallafall för 10 år sedan.
Nej, så var det inte för tio år sedan heller. Du får göra precis vad du vill med vvs-installationer förutom att installera prylar som kräver att du jobbar med köldmedium - då krävs en certifierad kyltekniker (eller vad de nu ska kallas).

Dit försäkringsbolag kan kräva att du utför arbetet fackmannamässigt för att försäkringen ska gälla, men det är allt.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, så var det inte för tio år sedan heller. Du får göra precis vad du vill med vvs-installationer förutom att installera prylar som kräver att du jobbar med köldmedium - då krävs en certifierad kyltekniker (eller vad de nu ska kallas).

Dit försäkringsbolag kan kräva att du utför arbetet fackmannamässigt för att försäkringen ska gälla, men det är allt.
Ja, du kan säkert ha rätt. Hade inte kunnat kopplat in det själv heller så det spelade ingen roll. Försäkringsargumentet är starkt, vet att en familj ska koppla in vattenburen värme nu och de känner en VVS:are som säger att de kan göra allting själv förutom inkopplingen men det kan ju vara ur försäkringssynpunkt.
 
Som sagt, även ur försäkringssynpunkt så får "vem som helst" göra allt gällande vatten, bara det görs fackmannamässigt.

Edit:
Sen kan fastighetsägaren (tex om det är bostadsrätt) ställa krav på att allt arbete med vatten ska utföras av "registrerad" VVS-firma.
 
  • Gilla
it-snubben och 1 till
  • Laddar…
Allt vatten efter vattenmätaren som har backventil i sig, kan man göra själv, finns inget förbud på det. På
EL-sidan är det lite anorlunda, att efter mätaren pula med el är ett krav enligt ragelverket att en elektriker gör jobbet.

PS det finns även säkert vatten med och görs det riktigt så går det med.
 
Lödda rör är överlägset om du skall dra synligt, du kan få det riktigt tajt mot väggar och snygga böjar, övergångar etc. I stora delar av Europa löder man fortfarande men här verkar det i princip ha försvunnit som hantverk. Lödning tar längre tid (och det är väl anledningen till att det försvunnit) men det blir minst lika bra och är väldigt mkt billigare. Men skall det bli snyggt så kräver det lite övning och hantverk. Köp en riktigt bra blåslampa, tex Rothenberger, så undviker du att bränna ner huset.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
OM jag inte har elt fel och minnet sviker så är det i Tyskland förbjudet att löda ( brandriks på bygget ) sedan många år. Där är det presssom gäller och det har dom gjort i ca 25 år, hur det äer en tickande kan jag inte svara på. Fär se vad som kommer om antal X-år
 
Även om jag själv drog gängade "blårör" i hela huset så hade jag nog valt galvrör med presskopplingar i det här fallet.

Smidigt och enkelt att få det qnyggt.
Precis som beskrivts ovan så kapar och kopplar du allt och hyr sedan en press över helgen och pressar allt.
 
J jonaserik skrev:
OM jag inte har elt fel och minnet sviker så är det i Tyskland förbjudet att löda ( brandriks på bygget ) sedan många år. Där är det presssom gäller och det har dom gjort i ca 25 år, hur det äer en tickande kan jag inte svara på. Fär se vad som kommer om antal X-år
I England är det nog den vanligaste formen. De har tom smidiga Yorkshire kopplingar, dvs lödkopplingar med inbyggt lod. Men det är ju klart brandrisken som är det värsta med lödning, särskillt om man skall få till en riktigt fin gammeldags dragning någon millimeter från väggen. Jag förstår fullt varför man i professionella sammanhang knappt gör det längre, tidsåtgången är avsevärt större och sen brandrisken på det.
Har för mig att regeln i England är att rörisen måste ha brandsläckare med sig och sedan vänta 1h efter sista lödningen innan de får gå därifrån.
 
G guggen skrev:
Har för mig att regeln i England är att rörisen måste ha brandsläckare med sig och sedan vänta 1h efter sista lödningen innan de får gå därifrån.
Det är lika i Sverige men tiden är 2 timmar före arbetstids slut att sluta svetsa hur med löda har jag inte tänkt på , men svets är bra mycket varmare
 
J jonaserik skrev:
Allt vatten efter vattenmätaren som har backventil i sig, kan man göra själv, finns inget förbud på det.
Det behöver inte vara någon backventil på inkommande tappvatten för att man ska få göra något med vattensystemet.

Att det ska vara backventil på inkommande tappvarmvatten om man har extern vattenleverantör är en helt annan anledning.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är lika i Sverige men tiden är 2 timmar före arbetstids slut att sluta svetsa hur med löda har jag inte tänkt på , men svets är bra mycket varmare
"Heta arbeten" är alla typer av arbeten där värmen kan antända material.

Ett svetsarbete kan vara både "heta arbete" och inte, allt hänger på hur det ser ut där arberet utförs.

Att använda en lödstation för att löda elektronikkomponenter kan också vara ett "heta arbeten".

https://www.hetaarbeten.se/sv/om-heta-arbeten/
https://www.hetaarbeten.se/sv/om-heta-arbeten/vad-ar-konceptet-heta-arbeten/
https://www.hetaarbeten.se/sv/om-heta-arbeten/sakerhetsregler/
https://www.hetaarbeten.se/sv/utbildningen/behorighetsutbildning-heta-arbeten/
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är lika i Sverige men tiden är 2 timmar före arbetstids slut att sluta svetsa hur med löda har jag inte tänkt på , men svets är bra mycket varmare
Jo. Men man kan väl hårdlöda med tex en Rothenberger superfire 2 med mapp gas också. Tom vanlig mixgas från classes levererar uppåt 2000 grader. Det handlar väl främst om ngn spik eller liknande ligger och glöder och det tar eld bakom etc, behövs inte mkt för det.
 
Nu har det kommit en bit på vägen till utanför ämnet och det var inte menigen. TS frågade om att dra allt själv och då behäver vi inte gå så djupt i detta med hera arbeten, bara arr det inte är bra med värme intill brändbart.
Sen var det inte tal om det var eget eller kommunalt vatten, det sistanämnda så är det tillåtet att dra rör/vatten efter vattenmätaren och då ska det vara backventil i kopplingen på ena eller andra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.