J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Såna kunder som håller på som du blir ju snabbt bortprioriterade...
 
  • Gilla
jonte0 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Den avgörande skillnaden, enligt min mening, är att bilverkstaden inte åker och handlar materialet på betald arbetstid. Jag lite svårt att få ihop logiken med att man säljer en vara och samtidigt tar betalt för tjänsten att köpa in varan.
men någon anställd sitter på sin arbetstid och beställer det eller gör du dina arbetssysslor på obetald fritid…
 
  • Gilla
ergunomic och 1 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Vad är det för fel på Ahlsell? De priser du ser på deras hemsida är långt ifrån vad en inloggad kund betalar. Dessutom: en order lagd före ca 16:30 har du i handen kl. 10:00 nästa dag. Tid är också pengar, kanske det allra dyraste i ett bygge är väntetid.
 
  • Gilla
Harry Tunong
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja, så är det. Du kommer aldrig att få reda på vad bilhandlaren har för egentligt inköpspris på en ny Volvo.
Bilhandlaren säljer dock bara en vara.
Hantverkaren däremot säljer oftast både en vara och en tjänst, precis som Volvos bilverkstad gör. Där kan man få reda på vad de tar per timme för att serva bilen, men jag kan garantera att de aldrig kommer att visa en kopia på fakturan för deras inköp av olja och filter. Dessutom får de, hemska tanke, säkert mängdrabatt när de köper motorolja i 200 liters-fat

Skulle man vara öppen med sina inköpspriser så skulle man ju lika gärna vara öppen med sina personalomkostnader för att motivera timdebiteringen.
Jag är verkligen inte för ockerpriser, och tycker att man ska hålla en rimlig nivå. Men ingen förutom jag själv har med mina omkostnader att göra.
För övrigt går det utmärkt att ta med egen motorolja till de flest bilverkstäder... och egeninköpta reservdelar med.

Jag har ofta en diskussion med den verkstad jag mest nyttjar nu vad de tar för delarna samt vad jag kan köpa dem för på t.ex. Autodoc eller likande. Ibland kan de matcha priset men oftast inte så då blir det att jag köper grejorna innan. Inga problem för dem. Garantin på grejorna får jag naturligtvis hantera själv mot där jag köpt delarna. Dock sparar jag ofta så mycket pengar att jag kan köpa en ny del och be dem montera någon gång ibland och ändå gå plus.

Men de flesta hantverkare bara fnyser åt dylikt. När vi byggde nytt hus så köpte jag ett FTX-paket hos soliduct. Detta ville inte VVS-firman montera utan de ville sälja sina grejor till nästan dubbla priset. Det slutade med att jag och en snickare i släkten drog det tillsammans.

Likaså vägrade flera elektriker jag frågade om jobbet att jag köpte in materialet från t.ex. Elbutik.se. Jag förklarade att de t.ex. kunde göra en lista på materialet så köpte jag in långt i förväg. Då skulle det finnas på plats när de kom ( tänker att det vore smidigt för dem och spara tid). Men de bara orerade om att det skulle naturligtvis bli fel på allt för en lekman vet inte vad sakerna är för något. Då förklarade jag att jag varit elektriker samt att jag nu jobbar som elkonstruktör. Berättade också att jag hade ritat precis hur allt skulle utföras och kunde ta ut mängder på material ur min modell. Då blev jag i princip idiotförklarad.

Till slut hittade jag en äldre elektriker som snart skulle pensionera sig och ville göra "ett sista" jobb. Han visade sin rabatt helt öppet och vi kom överens om 25% på detta för då landade vi ungefär på nivån som på t.ex. elbutik.se. Han fick jobbet.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 14 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
med din syniska inställning tror jag tyvärr att ditt husbygge förblir bara ett bygge.

försök få tag på entreprenörer som finns lokalt hos dig och fråga dom hur dom brukar arbeta, istället för att direkt säga vad dom inte får.

att grossister har kickback stämmer till en viss del, det är oftast ett poängsystem.

t ex när jag handlat för 1.5 miljon på Ahlsell kan jag ”köpa” en iphone. Men tror du att detta verkligen är en avgörande faktor att handla där?

när det kommer till gratis frukost tror jag dom flesta tagit bort det efter pandemin, hos mig finns det 3 grossister, vad jag vet är det ibgen som erbjuder det!

angående prissättning så är det nog ytterst få som fakturerar efter ett listpris. Man köper in en vara och lägger på % som är rimlig. Precis som all vinstverksamhet fungerar.

kollar man priser så skiljer det oftast väldigt lite mellan grossiter, på vanligt förekommande artiklar.

låt mig ge dig ett exempel, en trappströmbrytare skiljer sig just nu på 30 öre i pris mellan 3 grossister jag använder. (Ahlsell,Solar,Rexel)


lycka till!
 
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Samtidigt undrar folk varför företag inte vill jobba åt privatpersoner.
Trådar som dessa är facit på det.
Ta fast pris från 3st leverantörer och välj den som känns bäst. Inte svårare än så.
Gör en ordentlig upphandling och underlag så ÄTA arbeten minimeras till så nära 0 det är möjligt.
Där har du ett recept på win/win.
 
  • Gilla
Björkisvägen och 3 till
  • Laddar…
Säg bara att du är orolig i dessa tider och be om inköpsfakturor insamband med fakturering. Och kom överens om material påslag. Få allt skriftligt på offerten. Så blir det inga diskussioner.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är inte konstigt att visa inköpspriserna, men att följa upp dem är inte helt enkelt som köpare. Jag får entreprenörernas inköpsfakturor och dagböcker, men att gå igenom dessa är tidskrävande.
 
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Beställ arbetet enligt AB 04, där anges tydligt att entreprenören är skyldig att redovisa underlag vid arbete på löpande räkning, där anges även att kick backs ska tillfalla beställaren/kunden. Vill hantverkare ej arbeta enligt AB 04 eller ABT 06 så kan man nog ifrågasätta seriositeten!
 
  • Gilla
jonte0 och 1 till
  • Laddar…
K
När jag byggde visade det sig snabbt att det var omöjligt att få tag på ärliga hantverkare så jag gjorde i princip allt själv. Det enda jag lät hantverkare göra var elen pga. idiotiska lagkrav. Totalt sparade man så mycket på att bygga nytt jämfört med att köpa gammalt hus så de 100 000 kr (kanske 40 000 i ocker) får väl ändå anses som en liten del i det hela.. dock ett rejält irritationsmoment. Snabbt gick det dock, han drog all el på tre dagar (plus en dag för montering efter gips), hade jag gjort det själv hade det förmodligen tagit två-tre veckor. Det enda som jag kanske ångrar är att jag snålade lite på antalet uttag för att det inte skulle springa iväg och har fått använda lite väl mycket skarvsladdar...
 
K Kennylof skrev:
Samtidigt undrar folk varför företag inte vill jobba åt privatpersoner...
Så du menar att företag har mer överseende med detta?
Det är inte den erfarenhet jag har. Även t.ex. fastighetsbolag vill hitta ett sätt att komma åt "rabatten". Jag har varit anlitad som elkontrollant i flera projekt för att bl.a. kontrollera rimligheten i priser / timmar. Ofta finns det inskrivit i kontrakt eller i AB06 att entreprenören ska kunna vidimera sina kostnader vid t.ex. ÄTor men de är ofta inte alls så villiga att göra detta i början. Trots att de själva skrivit under kontraktet.

Nu är det inte så att jag aktivt försöker "klämma åt" entreprenören utan mer se till att kontrakt och villkor efterlevs. D.v.s. rätt ska vara rätt. T.ex. AB06 är rätt tydligt på den här punkten men det är nog inte alltid det efterlevs.

Min erfarenhet är att en kontrollant på ett större bygge trots relativt hög timpenning betalar sig ganska snabbt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Investera i en ab04 och knyt den till kontraktet.
Kom överens om självkostnadsprincipen samt bestäm ett entreprenörsarvode.
Nu existerar inga ”Ahlsells-prislistor” ni pratat om.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
B Bandara skrev:
Beställ arbetet enligt AB 04, där anges tydligt att entreprenören är skyldig att redovisa underlag vid arbete på löpande räkning, där anges även att kick backs ska tillfalla beställaren/kunden. Vill hantverkare ej arbeta enligt AB 04 eller ABT 06 så kan man nog ifrågasätta seriositeten!
Precis. AB och ABT är ju framtagna för att vara "balanserade" och inte ge fördelar till varken entreprenör eller beställare. Om en hantverkare inte kan tänka sig arbeta efter dem så kan det vara läge att kika på något annan.

Iaf vid lit jobb som ett helt husbygge.
 
T
E El-Löken66 skrev:
Nu brukar inte lou tillämpas här unge man.
Men bra försök.

I en bransch är alla priser kända och då kan listor upprättas som man går efter.

Ursäkta gamling för att mitt inlägg kändes ot. Men det jag menade var att om man vill försöka veta innan vad materialet ska kosta (utan att köra fastpris) så skulle det eventuellt gå att avtala att priset ska vara efter hbv med x% påslag tex. För då har du ju möjlighet att kontrollera stordel av materialet (eventuellt kräva också att bara meterial som finns med i hbv ska få användas först och främst). Annars är det omöjligt att egentligen veta att du får det påslag som ni avtalats, eller om det finns dolda påslag.

För att förtydliga så gamlingar (vet inte riktigt vart den gränsen går) inte missförstår så tror jag inte att någon kommer gå med på det upplägget dock.
 
S Styrman_jansson skrev:
Så du menar att företag har mer överseende med detta?
Det är inte den erfarenhet jag har. Även t.ex. fastighetsbolag vill hitta ett sätt att komma åt "rabatten". Jag har varit anlitad som elkontrollant i flera projekt för att bl.a. kontrollera rimligheten i priser / timmar. Ofta finns det inskrivit i kontrakt eller i AB06 att entreprenören ska kunna vidimera sina kostnader vid t.ex. ÄTor men de är ofta inte alls så villiga att göra detta i början. Trots att de själva skrivit under kontraktet.

Nu är det inte så att jag aktivt försöker "klämma åt" entreprenören utan mer se till att kontrakt och villkor efterlevs. D.v.s. rätt ska vara rätt. T.ex. AB06 är rätt tydligt på den här punkten men det är nog inte alltid det efterlevs.

Min erfarenhet är att en kontrollant på ett större bygge trots relativt hög timpenning betalar sig ganska snabbt.
Menar att privatpersoner behöver beställa med fastpris så att detta knappt blir en fråga.

Givetvis förkommer ÄTOr i B2B men den vanligaste ersättningsformen är fastpris enligt min erfarenhet, och sedan regleras ätorna enligt fastapriser. Således vet båda parter vad det kostar och vad som ingår, så risken för oenighet minskas.

Men jag är den första att hålla med dig om att rätt ska vara rätt, netto plus ett branschenligt påslag. That's it!

Men att sitta och jämföra priser från en webshop med i princip noll omkostnader och begära att entreprenören ska matcha dessa, eller montera upp av kunden 100% införskaffat material är jag inte mycket för.
Därav att jag rekommenderar fastpris och ordentlig upphandling/underlag så utrymmet för feltolkning etc minskas markant.
 
  • Gilla
peter.nilsson83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.