Jag skruvar själv också, ca 75 % av tiden, den andra 50 % av tiden är fakturering kolla priser, svara på kunders mail mm. Ganska smidigt med mail, allt på papper, man minskar ner på det muntliga en del...

125 % blir det ju. 25 % av tiden blir efter arbetstid. När svensson sitter och äter middag med familjen.
Den tiden får man betalt i om med om företaget går bra eller inte....

Privat personer är den grupp som kan ringa till en 20:00 på en fredag kväll....

Lite Priser.
Arbetskor sommar/vinter 2000
Arbetskläder 2 par 1200
Tröjor 800
Arbetsbälte med fickor 2000
Hörselskydd med medhörning 1500
skyddsglasögen 300
ansiktsmask 800
hammare 300
avbitare 400
sekatör 500
skaltång 300
flacktång 300
mejslar 900
polygrip 400
skiftnyckel 300
mätinstrument 1200
klammerdon 600
tummstock 100
skruvdragare 2700
proppmaskin 3000
skarvsladd 400
klammerlådor 800
isolatingsmätnings instrument 12000

Totalt 29000 + moms = 36.000

Service bil ca 6.000 i månaden * 12 =72000 + moms = 90 000

Elektriker lön 25.000 blis ca 40.000 efter arbetsgivar avgifter mm * 12 =480 000 kr

Summa 480 000 + 90 000 + 36 000 =606 000 / 1800 timmar som det går på ett år = ca 340 kr per timme.

Sen tillkommer hyra för lokal/lager/telefon/parkerings avgifter/servickostnader för bilar
fel räknade jobb/inbrott i bilar, stöld från arbetsplatser/förslitnings matriel (borrar mm)/
En rulle kabel vart stulen 25.000 bara i inköps pris..........

Så vinsten som kommer till firman, blir bara av matriel vinsten.

Klart jag tjänar bra, men det kunde ha varit bättre.


Kolla på ICA MAXI, deras plastpåsar dom säljer i samband med att man lämnar butiken, betalar kassa personalens löner.... sjukt.


/Detta var mitt sista inlägg i denna tråd, snart tvungen att uppsöka en kiropraktor för händerna.....
 
Frohike: För att återanknyta till ämnet. Tycker du att de påslag/rabatter och den materialförsörjning som beskrivs i trådens inledning är ok ur ditt företags perspektiv? (att ex leverera och ta betalt för en rulle men bara använda 10%) .

Jag har inga synpunkter på bilfrågan så länge man inte tar betalt av flera för samma sak (en bil går mellan två kunder, båda kunderna får betala för resan) eller tar betalt flera gånger för samma sak. (Framkörningsavgift + mil, restid + timdebitering). Har sett båda varianterna förekomma. Nu även med tillägg för trängselsskatt.

En åsikt har jag förresten. Tar man betalt för en servicebil med verktyg och material bör man enligt min uppfattning kunna kräva att det vanligaste materialet finns i den och i någorlunda mängd. Man kan då inte t ex vid en beställd installation av en spis ta betalt för att åka och hämta ett perilexurtag eller 5G2,5 kabel. Detta ska finnas med från början.
 
Tack för ett bra inlägg Richard. Mera sådant! Det du visar på är småföretagarens verklighet (även om du verkar ha hiskeliga arbetsgivaravgifter i din bransch;) Beslutet är ditt. Driva företag eller ta anställning. Du kan givet ditt verksamhetsområde säkert leva ett fritt och rätt gott liv under en högkonjunktur och leva ett ok liv under en lågkonjunktur. Rik lär du knappast bli om du inte är oärlig eller lägger all energi i att växa i storlek för att sedan sälja av. Då är det nog bättre att driva en stormarknad.
 
Framkörnings/grundavgift förekommer i de flesta serviceyrken. Hadde det på samtliga service/konsultföretag jag jobbade på innan jag blev kundanställd. Sen är det precis som rickard säger att fredag kväll, den går till administration. Det var det huvudsakliga skälet till varför jag sa ja när min sista? kund ville anställa mig.
 
Jag måste ha haft väldigt tur med min snickare (ok inte lika med en elektriker, men ändå). Han fakturerar mig för allt arbete timma för timma när han är på plats. Material tar han ut från en bygghandel och lägger sedan på 5% eller 10% på det han blir fakturerad. Fakturakopia från bygghandeln skickar han med tillsammans med sin faktura. Om han sedan får något vid sidan om från bygghandeln ("bonus") vet jag naturligtvis inte, men priserna är normala - inte som en standardprislista från t ex Storel där ordinarie priserna är rena fantasierna (normalt på kabel etc, men inte på allt ska sägas).

el_richards sammanställning var bra men jag undrar om 1800h/år är produktiva timmar, dvs timmar som debiteras mot kund? Om inte, t ex att 1300h är produktiva skulle timdebiteringen istället vara 466 kr och då täcka administration.


/Rob
 
Sen har rickard inte tagit upp en enda utbildningskrona heller. Det kostar ju en del om inte annat så i minskat antal debiteringsbara timmar
 
mats_o skrev:
Sen har rickard inte tagit upp en enda utbildningskrona heller. Det kostar ju en del om inte annat så i minskat antal debiteringsbara timmar
Ja, den var bra den. Fortbildningen för en elektriker idag är nog max en endagarskurs för att repetera föreskrifterna. Tyvärr men så ser det ut.
 
Det beror ju lite på.

Störmsidan ska jag inte säga nått om för där har jag inga kunskaper men på signal/data så Ska man dra åt tex ECS och kvalitetsstämpla där så krävs/krävdes ett antal dagar per person. Vi hadde folk som gick den utbildningen för att vi som datafirma skulle kunna sälja deras prylar och det var ett antal elfirmor med där
 
jag har också samma med min snickare - han fakturerar enligt bygghandelsn faktura = det pris han får betala efter hans rabatter - och sedan tar han 15% på det.

(han får också säkert bonus på totalen varje år - man det kan jag leva med.)

jag ser kostnaden - den är rimlig - och ofta billigare för mig (inkl hans 15%) än om jag handlar själv.

(förutom då jag beställer fönster, lösull etc i stora mängder då kan man få bra rabatter från bygghandeln.)

jag försökte att få samma deal med elektrikern - men han ville inte visa sina rabatter ... och ville inte köra på det sättet.

lite OT:
ang arbetstid så ska man inte tro att det bara är företagare som jobbar mer än 40h per vecka. Jag snittar 50-60h per vecka förutom under sommarmånaderna då det är lite lugnare 30-40h. jag har sk förtroende arbetstid vilket många på mitt företag har och då blir det mycket jobb (man ska lösa uppgiften) - men inte mer betalt för att man jobbar övertid. förtroendetiden ger en höjning med ca 1500-2000kr per månad vilket inte motsvarar den övertidsersättning jag skulle få.

men jag har ett roligt jobb och jag har möjlighet att flexa en del under dygnet vilket jag uppskattar - dvs jag är inte låst att jobba 9-17 -men det blir som sagt mycket arbetstid - + en hel del resor. Men å andra sidan så slipper jag arbetet med att jaga kunder och vara orolig över att det inte flyter in tillräckligt med pengar etc.
 
eftersom jag själv är egen företagare så tycker jag att rickards kalkyl ser lite för bra ut! :D
rickard fakturerar 380:- tim. hans kalkyl ovan ger att han behöver fakturera ca 275:- tim för att täcka kostnader för lön, pensionsavsättning, verktyg och bil för varje installatör. det ger ett överskott vid 1800tim/år, vilket känns lite högt, på nästan 190.000 per anställd. fyra anställda ger 750.000:- minus lokalkostnader och en del övrig overhead som försäkringar och sådant. om han dessutom kan ta 40-50% på materialet så tillkommer ytterligare, och nu är jag kanske ute på tunn is, ca 500.000:- per år. nettot skulle då kunna vara så högt som 1 miljon om året. Nu tror jag att verkligheten inte ser riktigt så bra ut men det materialpåslag som många har känns onekligen inte helt motiverat.
Skulle vara intressant att se en balans och resultat för en liten elfirma. ;)
 
600.000 i vinst på ett år, vart det.
 
el_richard skrev:
600.000 i vinst på ett år, vart det.
"I rest my case." :rolleyes:
 
Jag är elektriker med egen verksamhet. Jag är INTE vän med grossisternas GNP-prislistor. De är bara missvisande. De materialgrupper de lämnar hög rabatt på (kabel framförallt) vägs upp med ett skyhögt GNP-pris. På andra grupper med "biltemanivå" på GNP-listan lämnas låg, om ens någon rabatt. Detta gör att det inte blir humant att överhuvudtaget basera kundpris på GNP-Pris. Jag sätter kundpriset genom att lägga på förtjänst (normalt 20-30%) direkt på mitt nettopris. Detta ger (tycker jag) ett humanare och framförallt jämnare kundpris.
Nackdelen är att jag då inte kan lägga in prislistan direkt i mitt ekonomisystem, utan måste kontrollera mot mitt inköpspris.
 
Vi Kör likadant som Pellel. Ca : 20-30% påslag
 
Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så tycker jag det inte är mycket att gnälla om. Ta in offerter från pefo, el_richard, pellel och bygga, sedan må bäste man vinna. Om marknaden fungerar som den ska så justerar sig priserna till en nivå där marginalerna är rimliga.

Här på södra Gotland har ett par elfirmor gått i konkurs/lagts ner mitt under brinnande byggboom. Exakt varför vet jag inte, med det tyder på att marknaden fungerar.

Om sedan elektrikerna är duktiga och tjänar bra med pengar så är ingen gladare än jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.