Det här är en debatt som dyker upp med jämna mellanrum, och jag förstår den inte riktigt.
Jag ser det inte som en självklarhet att en företagare ska skylta med sina inköpspriser. Det är en företagshemlighet, och en affärsuppgörelse mellan grossist och återförsäljare.

Det skulle t ex bli väldigt konstigt om man tog ett restaurangbesök som exempel:
När man ber om notan så är det ok att betala kockens kostnad för att laga maten, men att de ska visa fakturakopia på inköpet av den utsökta oxfilén. På det priset betalar man max 10% påslag, OM INTE man eventuellt kunnat köpa den billigare själv på ICA.
Om sen restaurangen belönas med någon slags bonus från matgrossisten för att ha köpt in 500 kg oxfilé på ett år så ska man självklart begära en del av den kakan, trots att man bara konsumerat en bit på 200 gram. :thinking:

Om ett VVS-företag köper in 100 WC-stolar på ett år så får de kanske en bonus, kickback, eller kalla det vad ni vill, vid årets slut.
Ska då slutkunden som köper 1 st WC-stol vart 25:e år vara berättigad till samma bonus?

Jag förstår att många ser sin chans att ta rejält betalt för materialet, men det är en fri marknad i Sverige. Är någon för dyr, så väljer man en annan helt enkelt.
Det enklaste är att begära in väl specifierade offerter och jämföra. Då slipper man överraskningar.
Var även noga med att skriva avtal om vad som ska ingå i jobbet.

Att anlita någon som inte handlar hos de större grossisterna är nog ganska svårt.
Då återstår bara att handla online. Det finns få företagare som har tid att sitta och leta lägsta pris på nätet på kvällarna, som en privatperson kan göra.
Det handlar ofta även om tillgång. Hos de stora grossisterna får man hem materialet till kl 06.30 dagen efter. Ska man handla online från utlandet kanske det tar ett par veckor att få hem sakerna.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SusoDus och 27 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det skulle t ex bli väldigt konstigt om man tog ett restaurangbesök som exempel:
När man ber om notan så är det ok att betala kockens kostnad för att laga maten, men att de ska visa fakturakopia på inköpet av den utsökta oxfilén. På det priset betalar man max 10% påslag, OM INTE man eventuellt kunnat köpa den billigare själv på ICA.
Invändningen, som alltid, är ju då att på restaurang är detta inte nödvändigt eftersom det nästan alltid finns en meny med exakt pris utsatt. Ibland finns även menyn utanför...
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
P
Du har glömt målare och dess rabatter.
80% är inte omöjligt
 
  • Gilla
svanstrom och 3 till
  • Laddar…
Karrock
L lordi skrev:
Det här är en debatt som dyker upp med jämna mellanrum, och jag förstår den inte riktigt.
Jag ser det inte som en självklarhet att en företagare ska skylta med sina inköpspriser. Det är en företagshemlighet, och en affärsuppgörelse mellan grossist och återförsäljare.

Det skulle t ex bli väldigt konstigt om man tog ett restaurangbesök som exempel:
När man ber om notan så är det ok att betala kockens kostnad för att laga maten, men att de ska visa fakturakopia på inköpet av den utsökta oxfilén. På det priset betalar man max 10% påslag, OM INTE man eventuellt kunnat köpa den billigare själv på ICA.
Om sen restaurangen belönas med någon slags bonus från matgrossisten för att ha köpt in 500 kg oxfilé på ett år så ska man självklart begära en del av den kakan, trots att man bara konsumerat en bit på 200 gram. :thinking:

Om ett VVS-företag köper in 100 WC-stolar på ett år så får de kanske en bonus, kickback, eller kalla det vad ni vill, vid årets slut.
Ska då slutkunden som köper 1 st WC-stol vart 25:e år vara berättigad till samma bonus?

Jag förstår att många ser sin chans att ta rejält betalt för materialet, men det är en fri marknad i Sverige. Är någon för dyr, så väljer man en annan helt enkelt.
Det enklaste är att begära in väl specifierade offerter och jämföra. Då slipper man överraskningar.
Var även noga med att skriva avtal om vad som ska ingå i jobbet.

Att anlita någon som inte handlar hos de större grossisterna är nog ganska svårt.
Då återstår bara att handla online. Det finns få företagare som har tid att sitta och leta lägsta pris på nätet på kvällarna, som en privatperson kan göra.
Det handlar ofta även om tillgång. Hos de stora grossisterna får man hem materialet till kl 06.30 dagen efter. Ska man handla online från utlandet kanske det tar ett par veckor att få hem sakerna.
Du betar heller inte kocken per timme utöver vad oxfilé-rätten kostar. Konstig jämförelse.

Kan snickare m fl redovisa vad de faktiskt betalat och lägga på ca 20% på det så kan elektriker och rörmokare det också. punkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E
Karrock Karrock skrev:
Du betar heller inte kocken per timme utöver vad oxfilé-rätten kostar. Konstig jämförelse.

Kan snickare m fl redovisa vad de faktiskt betalat och lägga på ca 20% på det så kan elektriker och rörmokare det också. punkt.
Ja dom har betalat Ett pris.
En kostnad uppstår.
Kostnaden som uppstår är icke samma sak som priset som betalas.
 
  • Gilla
zetamamman
  • Laddar…
Din jämförelse faller helt platt på att i att du köper en komplett produkt från en resturang. Återkom när du hittar en resturang med prismodellen ”595kr/h + råvarorna med okänt påslag”.
 
  • Gilla
djac och 13 till
  • Laddar…
E
Niklasloow Niklasloow skrev:
Din jämförelse faller helt platt på att i att du köper en komplett produkt från en resturang. Återkom när du hittar en resturang med prismodellen ”595kr/h + råvarorna med okänt påslag”.
Du köper ju en komplett monterad produkt från hant verkar också.

Vill du veta vad det kostar är det ju bara att fråga. Knalla ner till elfirman och beskriv ditt problem och be dom ta fram ett pris.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Du betar heller inte kocken per timme utöver vad oxfilé-rätten kostar. Konstig jämförelse.

Kan snickare m fl redovisa vad de faktiskt betalat och lägga på ca 20% på det så kan elektriker och rörmokare det också. punkt.
Inte konstig jämförelse alls. Det tar en viss tid att tillreda en rätt vilket medför en kostnad. Dessutom måste man ha täckning för övriga kostnader, så som lokalhyra mm.
Skillnaden är bara att hantverkaren oftast redovisar arbetskostnaden separat.
Priset på en rätt är noga beräknat för att täcka alla kostnader, samt ge en önskad vinst.

Jag ser fortfarande ingen som helst anledning att redovisa sina inköpspriser.
Jag ser ingen anledning till att snickare ska göra det heller.
Förresten, är du säker på att snickaren inte får bakbonus från brädgården vid årsslutet? Hur ska du i såfall kunna lägga vantarna på en del av de pengarna?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tombersthlm och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Din jämförelse faller helt platt på att i att du köper en komplett produkt från en resturang. Återkom när du hittar en resturang med prismodellen ”595kr/h + råvarorna med okänt påslag”.
Se mitt svar ovan. Det är ingen skillnad förutom den att hantverkaren oftast redovisar timkostnaden separat.
Påslaget är ingen annans ensak förutom företagarens.
Är en restaurang för dyr för vad den levererar så går ingen dit, helt enkelt.
 
J jahallåja skrev:
Invändningen, som alltid, är ju då att på restaurang är detta inte nödvändigt eftersom det nästan alltid finns en meny med exakt pris utsatt. Ibland finns även menyn utanför...
Därför skrev jag i ett tidigare inlägg att man ska begära in en offert så man vet vad man kommer att få betala.

Och även om det står ett pris på menyn på restaurangen så kanske det är så att de köper in oxfilén för hälften av det. Hemska tanke.. jag som bara var beredd att betala ett påslag på 10%.
Självklart avräknat övriga kostnader som t ex arbetskostnader
 
B
T TypRätt skrev:
Tror du kommer längre på om du begär att få firmans faktiska inköpspris och lägger på ett materialpåslag på tex 20% för inköp och hantering. Alternativt att du säger att du betalar vad produkten kostar på tex [länk] + 20% för hantering. Sedan kan de köpa den på Ahlsells eller Dahl eller vad de nu använder.
Motsvarande samma upplägg på El och värme.
fast tar du tex och skriver rinkabyrör som referens, så kommer garanterat tex en VVS firma har betydligt lägre priser på Ahlsell, LRF priserna är tex lägre på Ahlsell än Rinkaby.... enda sätter är ju att ta fram en prislista, eller skriva ett avtal om vad man ska kolla mot. tex eluttag, där har jag en bekant som förhandlade styckpriset för ett specifkt uttag..
 
hsd
Jag handlade från en stor grossist, hade väldigt hög rabatt och utnyttjade det till att vinna offerter och alla mina kunder var nöjda
Dock kan man se många hantverkare som vill bli miljonär snabbt så det enda säkra sättet är att ta in offerter från så många som möjligt samt undvika tillkommande jobb ovanpå , dvs var så noggrann som möjligt med specifikationer på vad som ska göras
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det här är en debatt som dyker upp med jämna mellanrum, och jag förstår den inte riktigt.
Jag ser det inte som en självklarhet att en företagare ska skylta med sina inköpspriser. Det är en företagshemlighet, och en affärsuppgörelse mellan grossist och återförsäljare.

Det skulle t ex bli väldigt konstigt om man tog ett restaurangbesök som exempel:
När man ber om notan så är det ok att betala kockens kostnad för att laga maten, men att de ska visa fakturakopia på inköpet av den utsökta oxfilén. På det priset betalar man max 10% påslag, OM INTE man eventuellt kunnat köpa den billigare själv på ICA.
Om sen restaurangen belönas med någon slags bonus från matgrossisten för att ha köpt in 500 kg oxfilé på ett år så ska man självklart begära en del av den kakan, trots att man bara konsumerat en bit på 200 gram. :thinking:

Om ett VVS-företag köper in 100 WC-stolar på ett år så får de kanske en bonus, kickback, eller kalla det vad ni vill, vid årets slut.
Ska då slutkunden som köper 1 st WC-stol vart 25:e år vara berättigad till samma bonus?

Jag förstår att många ser sin chans att ta rejält betalt för materialet, men det är en fri marknad i Sverige. Är någon för dyr, så väljer man en annan helt enkelt.
Det enklaste är att begära in väl specifierade offerter och jämföra. Då slipper man överraskningar.
Var även noga med att skriva avtal om vad som ska ingå i jobbet.

Att anlita någon som inte handlar hos de större grossisterna är nog ganska svårt.
Då återstår bara att handla online. Det finns få företagare som har tid att sitta och leta lägsta pris på nätet på kvällarna, som en privatperson kan göra.
Det handlar ofta även om tillgång. Hos de stora grossisterna får man hem materialet till kl 06.30 dagen efter. Ska man handla online från utlandet kanske det tar ett par veckor att få hem sakerna.
Vi brukar heller aldrig visa våra inköpspriser. Men å andra sidan offererar vi allt innan. Vi fakturerar inte in blanco. Om man skall debitera löpande, vilket mångs vill, då det är jobbigt att lämna pris på allt, så krävs i praktiken att man visar inköp om man skall vara transparant. Även beställaren måste kunna förutse vad som gäller. Ganska få av oss som skulle köpa ny bil om säljaren vägrar ge ett pris. Eller om han skulle säga. Du får ett kanonpris, mitt inköp plus 10%. Vad är det då? Sorry affärshemlighet……
 
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Vi brukar heller aldrig visa våra inköpspriser. Men å andra sidan offererar vi allt innan. Vi fakturerar inte in blanco. Om man skall debitera löpande, vilket mångs vill, då det är jobbigt att lämna pris på allt, så krävs i praktiken att man visar inköp om man skall vara transparant. Även beställaren måste kunna förutse vad som gäller. Ganska få av oss som skulle köpa ny bil om säljaren vägrar ge ett pris. Eller om han skulle säga. Du får ett kanonpris, mitt inköp plus 10%. Vad är det då? Sorry affärshemlighet……
Ja, så är det. Du kommer aldrig att få reda på vad bilhandlaren har för egentligt inköpspris på en ny Volvo.
Bilhandlaren säljer dock bara en vara.
Hantverkaren däremot säljer oftast både en vara och en tjänst, precis som Volvos bilverkstad gör. Där kan man få reda på vad de tar per timme för att serva bilen, men jag kan garantera att de aldrig kommer att visa en kopia på fakturan för deras inköp av olja och filter. Dessutom får de, hemska tanke, säkert mängdrabatt när de köper motorolja i 200 liters-fat

Skulle man vara öppen med sina inköpspriser så skulle man ju lika gärna vara öppen med sina personalomkostnader för att motivera timdebiteringen.
Jag är verkligen inte för ockerpriser, och tycker att man ska hålla en rimlig nivå. Men ingen förutom jag själv har med mina omkostnader att göra.
 
  • Gilla
SSHH
  • Laddar…
C
L lordi skrev:
Hantverkaren däremot säljer oftast både en vara och en tjänst, precis som Volvos bilverkstad gör.
Den avgörande skillnaden, enligt min mening, är att bilverkstaden inte åker och handlar materialet på betald arbetstid. Jag lite svårt att få ihop logiken med att man säljer en vara och samtidigt tar betalt för tjänsten att köpa in varan.
 
  • Gilla
ceno och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.