Jo, jo...
Okunskap är det inte brist på...

"spänningsverktyg för att säkerställa att det skickas ström..."

Lägger denna mening på minnet! :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jo, jo...
Okunskap är det inte brist på...

Spänningsverktyg för att säkerställa att det skickas ström...
Jag har inte druckit kaffe heller ännu...
Jag hade gått över med detektor och med kontaktmätning själv för att härleda brottet. Men det var lite över den nivån som TS upplevdes ha.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Men hur ser det ut i elcentralen, kontrollera den säkring som matar tvättmaskinen. Nästa fråga, manöverhandtaget på vänstra sidan, har du provat att fälla det till sitt andra läge?

Utöver detta, så är den där eltejpen på kabeln som kommer in underifrån minst sagt konstig, och klart felaktig att ha där. Det är möjligt att någon har skarvat kabeln utanför brytaren, och täckt över skarven med eltejp. Och att den skarven (som i så fall är extremt amatörmässig och grovt felatktig) har gått isär.

Men om du skall röra den där eltejpen eller något överhuvudtaget här så måste du stänga av strömmen, och vara absolut helt säker på att du verkligen lyckats stänga av. Den här brytaren ser ut att matas med trefas, så det är tre separata säkringar i elcentralen som måste brytas innan allt är spänningslöst. Man behöver kontrollera med mätinstrument att det verkligen är spänningslöst.

Jag råder dig (som flera andra) att inte pilla med trådarna i brytaren själv.

Proceduren för att kontrollera att det är spänningslöst:
1. Skaffa en multimeter som klarar att mäta minst 250V växelspänning (AC), kostar drygt 100 kr. Välj helst en som klarar minst 500V AC (då kan den även användas för mätning mellan faser i trefassystem, 400V från en fas till en annan).
2. Läs bruksanvisningen noga för hur den skall ställas in för spänningsmätning för AC, gör du fel och ex. ställer in den för strömmätning istället, så kan den bokstavligen explodera (på allvar!). Minsta tvekan så be om förtydligande ex. här på forumet.
3. Mät med instrumentet innan du bryter spänningen på något som du vet håller 230V. Ex. i ett vägguttag. Mätnings skall ske mellan den tråd man vill mäta och jord, ex. jordblecket i ett jordat vägguttag. Detta är för att kontrollera att instrumentet fungerar, och korrekt inställt.
4. Mät med instrumentet mellan samma säkra jordpunkt (använd ex. en skarvkabel från ett jordat vägguttag), och kopplingsskruvarna i brytaren vi ser på bilden. Då kan du avgöra om det finns spänning fram. Om det ex. finns på skruvarna på matande sida (översidan), men inte på utgående (där den bruna tråden sitter på undersidan av brytaren) så vet vi att brytaren är avstängd, eller trasig.
5. bryt strömmen med säkringarna i elcentralen (eller med huvudbrytaren i elcentralen, så allt blir brutet)
6. gör om mätningen i punkt 4. Det skall nu vara noll volt där det tidigare var 230V.
7. VIKTIGT, gör om mätningen mot den kända 230V punkten ex. vägguttag, detta för att kontrollera att instrumentet faktiskt fungerade när du mätte 0V. Har du brutit med huvudbrytare, så får du slå på den igen för den här kontrollen, slå av den igen och kontrollera åter att det är 0V på mätpunkterna.

En tidigare kollega hoppade över punkt 7 (och ett par fel till), det blev ett dygn på sjukhus i hans fall.

Sedan även om man nu är säker på att strömmen är bruten, så tänk på den som fortfarande strömförande. Ta aldrig i ett metallföremål (ex. avsiolerad eltråd) som skulle kunna vara strömförande, så att du greppar runt det håll det så att handen kommer att slinta av från föremålet om du får kramp som drar ihop fingrarna (det händer om du får ström genom handen, man "fastnar" och kan inte släppa). Så försök hålla med yttersta fingerspetsarna så du nästan tappar det du skall hålla i. Försök att bara använda en hand, om du skall ta i något med andra handen, pausa och tänk någon sekund till.
 
Kibbe1993 Kibbe1993 skrev:
Jag vet väl förfan att strömmen är av den lyser när den är igång men får ingen ström till tvättmaskinen ändå
Med tanke på hur ditt första inlägg ser ut är det inte konstigt att folk tolkar det som att du har noll koll. Du ger fortfarande intryck av att ha dålig koll. Så svaren är rimliga.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Hempularen/

-Denna instruktion törs jag inte visa vare sig min sambo eller 93-årige faster:D. Osäker på hur det slutar.

Men kul att läsa. Lovar att inte leta felen eller tveksamheterna, MVG!
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på hur ditt första inlägg ser ut är det inte konstigt att folk tolkar det som att du har noll koll. Du ger fortfarande intryck av att ha dålig koll. Så svaren är rimliga.
(y)
 
Det kom en del inlägg medan jag skrev.

Kontrollera som sagt säkingarna i elcentralen, Denna brytare matas (troligen) med trefas. Lampan kan få sin ström från en annan fas (= säkring i det här fallet), än den som går till tvättmaskinen)

Nästa moment borde vara att kontrollera att det inte finns en dålig skarv inbakad i eltejpen. Men då behöver du bryta strömmen och kontrollera att den verkligen är bruten. Lita aldrig på att en brytare verkligen bryter (även om lampan slocknar i det här fallet), det förekommer att en trefasbrytare är trasig så att den bara bryter en eller två av faserna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Detta blir bara bättre o bättre;)
 
H Hybro skrev:
Lovar att inte leta felen eller tveksamheterna, MVG!
Gör gärna det, men håll det sakligt.
 
Ang eltejpen.
Gissningsvis har den som mot reglerna gjorde en fast installation av tvättmaskinens elkabel, klippt av elkontakten på kabeln och avlägsnat yttermanteln för att få tre separata ledare att ansluta i brytaren. Fas, nolla och skyddsjord.
Skyddsgjorden ska dessutom ha en sådan längd att den lossnar sist ifall kabeln utsätts för mekanisk belastning, typ drag.

Nu upptäckte denne väl att kabeln inte räckte till. Hade råkat att skala av allt för mycket. Lindade då på isoleringsband i stället för att byta till längre kabel.
Sket i att ordna med mekanisk avlastning vid kabelns genomgång till strömbrytaren.

Så nu är fällan gillrad!

Mot reglerna ... För att göra en fast installation, måste man ha behörighet. Eller arbeta för någon som har detta.
Som de flesta ser, så är detta ingen installation som är utförd enligt reglementen.
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Det är ju inte den fasta installationen i sig som är mot reglerna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte den fasta installationen i sig som är mot reglerna.
Till den fasta installationen hör garanterat att ordna dragavlastning på betryggande sätt. Samt kontrollera att ansluten utrustning, tvättmaskinen, inte kan studsa omkring och slita av / ur för kort ansluten kabel.

Kanske t o m det som hänt?
 
Redigerat:
.
Glädjande är väl att en elektriker som nu kanske måste åtgärda fel i den fasta anläggningen även behöver installera jordfelsbrytare om jag inte missminner mig.

Inte fel med uppdatering!
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Till den fasta installationen hör garanterat att ordna dragavlastning på betryggande sätt.
Ja, den är utförd på fel sätt. Men den fasta anslutningen i sig är det inget fel med.
 
H Hybro skrev:
.
Glädjande är väl att en elektriker som nu kanske måste åtgärda fel i den fasta anläggningen även behöver installera jordfelsbrytare om jag inte missminner mig.

Inte fel med uppdatering!
Nej, varför skulle det behövas?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.