Hej!
Tvättmaskinen la nyligen av i huset vi köpt för 1 år sen. El kabeln sitter i någon konstig jävla dosa på vägen.. se bild. Försöker se om den hoppat av på någon kabel men är inte bra på el. Ser ni något fel? Eller är de bara så att tvättmaskinen gick sönder...?
 
  • Öppen elektrisk strömbrytare på vägg med synliga anslutningar och isolerade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för konstigt med den där brytaren?
Har du kollat säkringar och mätt att det är spänning fram till maskinen?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Prio ett bör vara att få tag på nån fysisk snubbe som kan el något bättre än dig.
Du har tydligen ingen som helst aning om hur det bör se ut.

Be samtidigt om en översyn av hela husets el.

Bara ett gott råd, med tanke på vad som framgår av bilden.
 
Redigerat:
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Bortsett från att den ser ut att vara på tok för långt skalad och sedan isolerad med eltejp och inte hålls med kabelavlastningen så ser jag inget uppenbart felaktigt.

Den konstiga jävla dosan kallas strömbrytare. Är den tillslagen?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Allvarligt.

Ser resten av husets elinstallationer ut på liknande sätt så BÖR du djävlar anamma göra som jag skrev ovan.

Själv vet Du tydligen inte bättre!
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Spaken ser ut att vara i uppläge samtidigt som glimmen är släckt. Jag skulle säga, med utgångspunkt i att det ska vara lätt att bryta strömmen, så är den inte matad alls i nuläget. Men det finns olika skolor så...
 
Ena fästörat till insatsen av porslin är av.
Kan t o m vara som så att själva brytaren är spräckt.

Tycker bestämt om du är det minsta rädd om ditt och andras liv och egendom, att du plockar ur säkringarna och gör som jag skriver ovan.

Du kommer säkert att få fler råd...
Hur du ska gå vidare med dessa, ligger helt och hållet på Dig.

Du saknar tydligen erforderliga kunskaper att överhuvudtaget för att röra detta. Så tänk Dig några för!

Ansvaret för anläggningen är ditt.
T ex om någon skadas.

Min sambo har för länge sedan fattat att hon inte ska röra bl a det som omfattar el i huset. Vilket jag är mycket glad för.
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Allvarligt.
Ser resten av husets elinstallationer ut på liknande sätt så BÖR du djävlar anamma göra som jag skrev ovan.

Själv vet Du tydligen inte bättre!

Lugn och fin nu... Du verkar inte ha sett många äldre elinstallationer verkar det som? Så där ser det ut i varenda svenskt hus byggt före 1970, men folk dör inte som flugor av elolyckor för det.

Däremot håller jag med om att TS bör ta hjälp med felsökningen.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för konstigt med den där brytaren?
Har du kollat säkringar och mätt att det är spänning fram till maskinen?
Jag vet väl förfan att strömmen är av den lyser när den är igång men får ingen ström till tvättmaskinen ändå
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lugn och fin nu... Du verkar inte ha sett många äldre elinstallationer verkar det som? Så där ser det ut i varenda svenskt hus byggt före 1970, men folk dör inte som flugor av elolyckor för det.

Däremot håller jag med om att TS bör ta hjälp med felsökningen.
Håller med dig, den andra killen är alldeles för nojig.
Jag vet att strömbrytaren får ström då det lyser en lampa när elen är igång. Tvättmaskinen får ändå ingen ström, tänkte att det var någon av sladdarna från tvättmaskinen som glappar men tycker dom sitter bra. Jag har ringt elektriker som ska byta ut denna och sätta ett vanligt uttag
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Spaken ser ut att vara i uppläge samtidigt som glimmen är släckt. Jag skulle säga, med utgångspunkt i att det ska vara lätt att bryta strömmen, så är den inte matad alls i nuläget. Men det finns olika skolor så...
Jo jag är inte född i en byrå. Jag vet att strömmen är av i nuläget pga jag pillade lite i boxen
 
Kibbe1993 Kibbe1993 skrev:
Jag vet väl förfan att strömmen är av den lyser när den är igång men får ingen ström till tvättmaskinen ändå
Fan vad bra då. Då har du säkert kollat att det är spänning på alla faser, inte bara den som lampan är kopplad till?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fan vad bra då. Då har du säkert kollat att det är spänning på alla faser, inte bara den som lampan är kopplad till?
Nä jag drar i spaken slår jag av och på strömmen
Just nu är den av men drar jag i den så är strömmen igång. Men får ingen ström till tvättmaskinen ändå? Så något är ju inte rätt. Antingen tvättmaskinen eller någon kabel som är kass.. jag har ringt elektriker, dom kommer klockan 14 :)
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Kibbe1993 Kibbe1993 skrev:
Håller med dig, den andra killen är alldeles för nojig.
Jag vet att strömbrytaren får ström då det lyser en lampa när elen är igång. Tvättmaskinen får ändå ingen ström, tänkte att det var någon av sladdarna från tvättmaskinen som glappar men tycker dom sitter bra. Jag har ringt elektriker som ska byta ut denna och sätta ett vanligt uttag
Mycket bra! Ansvarsfullt och allt detta...

Heder(y)
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Chilla mannen. Drick kaffe. Använd ett spänningsverktyg för att säkerställa att det skickas ström i kabeln till tvättmaskinen. Jag har haft en brytare som havererade med fungerande glimmer. Fråga inte hur det gick till bara.
Men skönt att det fanns en ledig elektriker i alla fall. Hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Kibbe1993
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.