H Hallerudsbo skrev:
När dom trycktestar så brukar de ta bort kranen på våra flaskor.
För att inspektera invändigt.
De byter då kranen om den är defekt.
behöver en kran att byta till om jag gör om en brandsläckare.
 
H
A.Sah A.Sah skrev:
behöver en kran att byta till om jag gör om en brandsläckare.
vilka tryck ska du ha?
 
H Hallerudsbo skrev:
vilka tryck ska du ha?
Det står 250 på den andra kranen jag har. Antar det ska vara samma om jag bygger om en till något liknande.
 
H
Vad klarar en brandsläckare?
Det är väl typ 14 bar i en sådan.
 
Det är mycket högre tryck i Co2 släckare.
Jag antar att det är en sådan som är aktuell.
 
H
H HSP skrev:
Det är mycket högre tryck i Co2 släckare.
Jag antar att det är en sådan som är aktuell.
50-60 bar om jag inte minns fel från kursen.
Dock provtrycker man flaskan till 300 bar.
Men man har arbetstryck på 50-60 bar.
Men det kanske räcker
 
Om ni kollar tidigare inlägg ser ni bilder på den kranen som sitter på den tanken som då måste provtryckas nu. Behöver ännu en till sådan kran för att kunna bygga om en brandsläckare till en likadan co2 tub. Företaget som kunde bygga om en brandsläckare behövde då också en ny rattventil/kran.
 
Man kan vända släckaren upp och ner det har jag gjort. Köpte en adapter från Kina för gängen från släckaren till gång för manometer.
Om man vill komma billigt undan alltså.
 
nino nino skrev:
Man kan vända släckaren upp och ner det har jag gjort. Köpte en adapter från Kina för gängen från släckaren till gång för manometer.
Om man vill komma billigt undan alltså.
jo det går, men om man vill fylla enkelt hos exempelvis någon som fyller flaskor, så går det inte. Dem fyller inte brandsläckare som inte är omgjorda.
 
A.Sah A.Sah skrev:
jo det går, men om man vill fylla enkelt hos exempelvis någon som fyller flaskor, så går det inte. Dem fyller inte brandsläckare som inte är omgjorda.
Ööö Jo dom fyller så klart en vanlig brandsläckare
 
Det finns en hel del olika gängor invändigt i halsen på tryckkärl. Och till råga på allt så finns det några som är förväxlingsbara. Då trycket, även i en CO2-flaska är otrevligt höga om något går fel så är det läge att se till att få rätt gänga.

Ventilen på brandsläckare är normalt försedd med dykrör. Alltså ett rör som nästan når ner till flaskans botten så det som trycks ut ur släckaren är koldioxid i vätskefas. Vill du istället ha gasfas så måste du ha en ventil utan dykrör, kapa dykröret eller vända flaskan upp och ner.

Att förånga vätskefasen kräver mycket energi varför det förmodligen inte går att få ut speciellt stora mängder gas per tid. Jämför med hur en gasolflaska blir full med frost när man tar ut mycket gas.
 
nino nino skrev:
Ööö Jo dom fyller så klart en vanlig brandsläckare
Nu var jag nog otydlig… menade exempelvis en akvariebutik
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.