E Elendil skrev:
Sveriges lag är inte beroende av wikipedia som tur är. Du kan säkert hitta en egen referens till "lag 6 § Lag (1984:3) om kärnteknisk verksamhet".
Men varför länken isåfall? Varför skall JAG hitta stöd för nåt DU påstår?
 
E
Z Zodde skrev:
OK, men då kan vi ju vara eniga att prisrallyt på el inte har någon som helst Svensk eller Nordisk koppling som du antytt? Iochmed att hela Europa haft samma utveckling...
Två svenska reaktorer mindre spelar så klart roll då näten är sammankopplade. Hur många de stängt ned i tyskland och övriga europa vet jag inte.
 
G OMathson skrev:
Ja men det skrev jag ju ang priset.
Sen håller jag inte med ordet " äldsta" och "ersatt". Tex O2 renoverades i projektet Plex för ca 8 miljarder för att generera ca 850MW på vintern vid högtryck och ingen vind i många år. Vindkraft kan inte ersätta effekt vid högtryck - kallast - högsta behov, inte solceller heller.
Sugen på att stänga ner befintliga och se vad som händer? De är ju också "gamla" - äldre?
Av de 12 reaktorer Sverige hade så har 6 lagts ner, de 6 äldsta, det är fakta inte en åsikt, det var också de 6 reaktorer med lägst effekt.

Effektmässigt fanns förutsättningar att lägga ner dessa då vattenkraften i tillräcklig utsträckning kan kompensera variationerna från vindkraften. Med Sveriges nuvarande konsumtionsmönster är det knappast en bra ide att lägga ner fler kärnkraftverk. Däremot kan det mycket väl vara så att det fungerar utmärkt att möta ett ökat elbehov som främst drivs av vätgas och andra elektrobränslen med mer intermittent produktion.
 
E
Z Zodde skrev:
Men varför länken isåfall? Varför skall JAG hitta stöd för nåt DU påstår?
Det var ett citat från sveriges lag. Och om du inte vill dubbelkolla saker så har jag nog inget mer att säga till just dig tyvärr.
 
E Elendil skrev:
Två svenska reaktorer mindre spelar så klart roll då näten är sammankopplade. Hur många de stängt ned i tyskland och övriga europa vet jag inte.
E Elendil skrev:
Två svenska reaktorer mindre spelar så klart roll då näten är sammankopplade. Hur många de stängt ned i tyskland och övriga europa vet jag inte.
Glöm vad jag skrev i #510 (att du hade antytt). Blandade ihop dig med en annan skribent, sorry:lying:
 
Z Zodde skrev:
OK, sorry, raderar sarkasmen.
Svara på sakfrågan.
Det är inte svårare än att titta på denna länken:
- https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Norra Norge har i princip alltid mycket lägre priser än norra Sverige pga dålig överföringskapacitet. Man ser till och med att norra Sverige ofta exporterar el till Norra Norge då överföringskapaciteten söderut is Sverige inte räcker till. Sverige säljer alltså elen billigare i norra Norge än i Sverige för att man producerar mer än vad man kan göra av med till Svenska priser. Detta har hållit nere de norska priserna jämfört med de svenska.

I söder har dock överföringskapaciteten räckt till vilket gör att södra Norge och södra Sverige oftast fått samma priser. De nya kablarna har dock drivit upp kostnaderna i södra Norge så pass att man inte där kan importera så mycket från Sverige som man kan sälja i kablarna, dvs priserna i Norge stiger ibland över de svenska priserna till och med. Men detta driver nu också tidvis upp de svenska priserna.

Jag har jagat grafer för att kunna visa på denna effekt, men jag hittar nästan inga jämförelser mellan svenska och norska priser. DU får gärna motbevisa mig med sådana. Jag har hittat några exempel dock, t.ex. detta från 2020:
elkurva-finland.jpg

I denna kanadensiska artikeln så hävdar man att Norge har billigare el än Sverige:
- https://www.mcmasterenergyweek.com/the-power-line/2020/10/13/global-cost-of-energy

Och i denna från Australien:
- https://www.energycouncil.com.au/an...orld-what-is-the-impact-of-renewable-charges/

Och här:
- https://www.leadingedgeenergy.com.a...d=0CBIQ3YkBahcKEwi4_6nFwaz9AhUAAAAAHQAAAAAQYw

På bilden nedan ser man hur nordiska priser plötsligt närmade sig de i övriga Europa:
imager44z5.png

´Vad var det för magiskt som hände just där och då? Som av en händelse så började det bli oroligt runt Ukraina, samtidigt så invigs kabeln mellan Norge och England...
 
E El-Löken66 skrev:
Utveckling går framåt bland dom små vindkraft verk, Sverige ligger bra till med tekniken här.

Du tänker lite fyr kantigt. Även om du bara har 1% verkningsgrad. Så bygger du ju ändå upp ett lager gratis.

Om du inte får el levererat till dörren.

Viktigt att försöka vara själv försörjande nu då kriget är runt hörnet, dina diesel och bensin kraftverk kommer du inte komma långt med.

Hur ska du ladda framtidens bilar utan el?
Du är bra optimistisk...
 
Z Zodde skrev:
Finns inget sådant samband. Det får du nog verifiera.
Att flödena såg ut så stämmer ju. Men tolkningen att Norge räddade oss är ju inte särskilt korrekt.
 
P paralun skrev:
Så här ser det invigda vätgaslagret ut i Luleå.
[länk]
Länkar till bilagor på slutet om du vill se detaljer.
Sluta dröm om vätgas. Det finns ingen ekonomi i det inom överskådlig tid om ens någonsin.

Prototyplagret i Luleå kostade ungefär 250MSEK och lagrar 100MWh. De ville inte ge någon uppskattning av vad det 1000 gånger större lagret som dom pratade om skulle kosta. Det är vansinne att slösa bort våra skattepengar på detta. Det blir ett nytt Stålverk-80 och det är som vanligt vi skattebetalare som ska stå för notan när inkompetenta politiker ska förändra världen.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte svårare än att titta på denna länken:
- [länk]

Norra Norge har i princip alltid mycket lägre priser än norra Sverige pga dålig överföringskapacitet. Man ser till och med att norra Sverige ofta exporterar el till Norra Norge då överföringskapaciteten söderut is Sverige inte räcker till. Sverige säljer alltså elen billigare i norra Norge än i Sverige för att man producerar mer än vad man kan göra av med till Svenska priser. Detta har hållit nere de norska priserna jämfört med de svenska.

I söder har dock överföringskapaciteten räckt till vilket gör att södra Norge och södra Sverige oftast fått samma priser. De nya kablarna har dock drivit upp kostnaderna i södra Norge så pass att man inte där kan importera så mycket från Sverige som man kan sälja i kablarna, dvs priserna i Norge stiger ibland över de svenska priserna till och med. Men detta driver nu också tidvis upp de svenska priserna.

Jag har jagat grafer för att kunna visa på denna effekt, men jag hittar nästan inga jämförelser mellan svenska och norska priser. DU får gärna motbevisa mig med sådana. Jag har hittat några exempel dock, t.ex. detta från 2020:
[bild]

I denna kanadensiska artikeln så hävdar man att Norge har billigare el än Sverige:
- [länk]

Och i denna från Australien:
- [länk]

Och här:
- [länk]

På bilden nedan ser man hur nordiska priser plötsligt närmade sig de i övriga Europa:
[bild]

´Vad var det för magiskt som hände just där och då? Som av en händelse så började det bli oroligt runt Ukraina, samtidigt så invigs kabeln mellan Norge och England...
a) Norge och Sverige har liknande inhemska problem med kraftöverföring nord/syd. Att då Jmf Södra Norge (Bergen) med Norra Sverige (Se2) blir meningslöst.
b) Varför gå över ån efter vatten, Att länka till Kanadensiska och Australiensiska artiklar om Sverige vs Norge?? Varför inte gå till källan?? (Nordpool)
c) Du jmf med Nordiska systempriset (varför?) när du ska jmf med SE3 o SE4...
d) Kabeln Norge England togs i kommersiell drift låååångt efter el-prisrallyt hade startat.
 
Redigerat:
Krilleman
Z Zodde skrev:
Nej. Diskutera sakfrågan istf obskyra exempel från nån kommun som kan agera hursomhelst utan att det har nån principiell betydelse.
Klev jag på en öm tå?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Klev jag på en öm tå?
Nej, jag gillar sakfrågor men hatar whataboutism-
Vi har marknadsekonomi (tackolov) och då kan inte staten gå in och godtyckligt diktera villkor på en konkurrensutsatt marknad.
 
G
E ErikAdolfsson skrev:
Av de 12 reaktorer Sverige hade så har 6 lagts ner, de 6 äldsta, det är fakta inte en åsikt, det var också de 6 reaktorer med lägst effekt.

Effektmässigt fanns förutsättningar att lägga ner dessa då vattenkraften i tillräcklig utsträckning kan kompensera variationerna från vindkraften. Med Sveriges nuvarande konsumtionsmönster är det knappast en bra ide att lägga ner fler kärnkraftverk. Däremot kan det mycket väl vara så att det fungerar utmärkt att möta ett ökat elbehov som främst drivs av vätgas och andra elektrobränslen med mer intermittent produktion.
Det är också fakta att man efter att ha renoverat O2 för mångmiljardbelopp aldrig drog nytta av investeringen pga politiska skäl, liknande med Barsebäck, R1 och R2 oavsett hur gamla de va från början.
Var byggs det vätgasproduktion som ska ersätta el, fordonsbränsle eller fjärrvärme eller liknande? Elektrobränsle är ett hittepå ord. Är väl statliga vf mha skattepengar som ska göra nån kolväteförening av värme el.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Du är bra optimistisk...
Nejädä, köp in en solblomma på test och återkom med recension.

Vertikal axel vindturbin med tre blad, rödvita spetsar mot blå himmel.
 
Z Zodde skrev:
Påven är katolik kontrar jag med , avd självklarheter :cool:
Implikationerna av det är dock uppenbart inte självklara för trådstartaren, som funderar över varför vi producerar mer el när priset är högt och mindre el när priset är lågt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.