Mikael_L
D djac skrev:
..och de ska flytta till?
Frankrike verkar bra, de hade ju dubbelt så högt elpris, såg jag i den graf jag skapade.
Ärligt talat hade ju Sverige det lägsta elpriset av alla Nordpools budområden, utom två st i norra Norge - hela tiden.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo Kina är väl mest troligt eller Indien.
Det finns ju länder i världen där man vill ha elintensiv industri och satsar, främst österut.
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)
Skillnaden på elen är nog den minsta komponenten, jag tror inte så många vill att vi ska förändra samhället så att vi kan konkurrera med kinesiska eller indiska förhållanden.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Pratar vi Volvo Cars så lär de ju flytta produktion till Kina
Vad har de för elpris?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nejdå, vi har mycket viktiga nya satsningar i elintensiv industri, jag tror det är kört för Sverige som rikt välfärdsland om vi inte hänger med! Sätter en guldpeng på att Volvo sticker först....
Sätter emot.
Sätter även emot ditt andra påståenden att VFs bokslut kommer granskas pga felaktigheter…(sorry OT)
 
G OMathson skrev:
Även du verkar tycka att man först ska bränna bron sen bygga en ny? Vindkraft behövs bara om man genom att lägga ned befintliga avskrivda reaktorer kan pressa upp priset? Jaja, jag vet att kriget, gasen, fler kablar, coronapandemin osv påverkade mest men inget av det va ju planerat men det var nedläggningarna.
"Brist" är det när nyinvesteringar i företag inte sker, företag går i konkurs, privatpersoner hamnar i ekonomisk knipa pga av ett elpris som ökar hundratals procent på kort tid.
Jag håller med om att elpriset senaste året är ett stort problem. Men det beror inte på att vi stängt ner de äldsta reaktorerna och ersatt med vindkraft.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
Nu var ju anledningen till att priset blev lågt i modellen att överföringskapaciteten mättades, dvs den extra kapaciteten hade inte gått att använda utan mer överföringskapacitet, vilket hade återställt priskopplingen mot grannländerna.

Mättad överföringskapacitet är på lite längre sikt knappast en hållbar strategi för att hålla nere priserna. Även om vi med facit i hand såklart hade haft nytta av R1 och R2 i det korta perspektivet.
Endfa lösningen för att hålla nere elpriserna är ju att ha "överproduktion" i liten eller stor skala. Priserna sjunker ju inte förrän det finns för mycket produktion i Europa.
 
E
pacman42 pacman42 skrev:
Endfa lösningen för att hålla nere elpriserna är ju att ha "överproduktion" i liten eller stor skala. Priserna sjunker ju inte förrän det finns för mycket produktion i Europa.
Finns inget bra med över produktion och det är ju detta vi får med vind kraft verken.
Var ska du göra av med allt, alla får över skott samtidigt.

Dagens vindkraftparker byggs med reglerbar effekt för detta ändamål men det är ju inte steg löst 0-100.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Endfa lösningen för att hålla nere elpriserna är ju att ha "överproduktion" i liten eller stor skala. Priserna sjunker ju inte förrän det finns för mycket produktion i Europa.
Viktigast är väl att alla länder ser till att de har en trovärdig andel med planerbar produktion.
Sen måste prismodellen ändras och det arbetet pågår nog för fullt i kulisserna (EU).
 
D djac skrev:
Just ickereglerbar produktion som kärnkraft ger överproduktion, något annat får hålla igen, skulle Sverige öka sin produktion kommer exportkapaciteten öka, det vill alla som är relevanta i frågan. Detta är alltså en industri som vill kunna sälja sina varor, annars bygger ingen produktionskapacitet, såklart.
Kärnkraft är reglerbar, liksom sol och vind.
Men de har extremt låg marginalkostnad så man drar ju ner på annat först. Men det beror inte på att dessa inte kan regleras.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt.
Priserna beror inte alls på någon nedlagd kärnkraft, det har försämrat annat, men inte elpriset.

Jag råder den som tror annat att sluta låta sig luras.

I denna tråd ska vi djupdyka i produktion, elöverföring mellan elområden och sånt, så det står helt klart och uppenbart att elpriserna vi drabbats av inte beror på några svenska beslut eller åtgärder.
Vem har lurat dig?
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Viktigast är väl att alla länder ser till att de har en trovärdig andel med planerbar produktion.
Sen måste prismodellen ändras och det arbetet pågår nog för fullt i kulisserna (EU).
Nej, det pågår inget sånt arbete. Sluta sprida felaktigheter.
Hade sånt ”arbete pågått” hade marknaden vetat om det. Eller tror du ett par hundra EUtjänstemän har hemliga överläggningar utan att en enda journalist skulle fått reda på nåt som helst?
Funkar inte så.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Finns inget bra med över produktion och det är ju detta vi får med vind kraft verken.
Var ska du göra av med allt, alla får över skott samtidigt.

Dagens vindkraftparker byggs med reglerbar effekt för detta ändamål men det är ju inte steg löst 0-100.
Det blir ju ingen överproduktion om man inte får betalt. Och här drabbas vindkraften hårt då kärnkraften säljer oavsett pris. Detta gör att vindkraften konkurrerar med sig själv om att sänka priset när det blåser. Jag har läst artiklar om vindkraftsägare som stänger av för att priserna är lägre än slitaget kostar.

Och där är lösningen, man stänger av. Alltså löser man därmed överproduktionen, med lågt pris som följd.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Frankrike verkar bra, de hade ju dubbelt så högt elpris, såg jag i den graf jag skapade.
Ärligt talat hade ju Sverige det lägsta elpriset av alla Nordpools budområden, utom två st i norra Norge - hela tiden.
Frankrike har ju ett statligt reglerat konsumentpris på el, så att flytta dit (eller till Norge) kan nog ändå vara en bra ide om man vill ha lågt elpris.

https://www.french-property.com/guides/france/utilities/electricity/tariff
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, det pågår inget sånt arbete. Sluta sprida felaktigheter.
Hade sånt ”arbete pågått” hade marknaden vetat om det. Eller tror du ett par hundra EUtjänstemän har hemliga överläggningar utan att en enda journalist skulle fått reda på nåt som helst?
Funkar inte så.
Jovisst funkar det så... steg 1 var gaspristaksavtalet före jul. (Tyskland, Danmark samt Österrike fick vika ner sig) Sen kommer nu övervinstspärren för elproducenter.
Nästa steg finns det nog ett antal lösningar för men där har nog Frankrike med president Macron i spetsen redan tänkt ut hur det skulle se ut. Sen måste då motorn i Europa, Tyskland skyddas från alltför stora förändringar så det blir nog ett antal steg. Slutligen är ju alla eniga om att vi inte kan ha en elprismodell som är så kraftigt inflationsdrivande!
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.