Står i startgroparna att dra igång en husbyggnation. Det kommer byggas en 1,5 plans villa om ca 190m2.
Energiberäkningar är gjorda av ventilationsfirma utifrån de olika alternativen Bergvärme + FTX samt frånluft+uppvärmd tilluft.
Enligt de beräkningar jagsedan gjort, se nedan så kommer det ta rätt lång tid att räkna hem en investering gällande bergvärmepump i denna nybyggnation.

Missar jag något utöver möjligheten till frikyla med frånluftalternativet?

Jag är medveten om levtider och annat gällande värmepumpar just nu.
Energiuppskattning och kostnad för uppvärmningssystem, bergvärme och frånluft, med energiklassdiagram i svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell över energiförbrukning, kostnadsjämförelse mellan bergvärme och frånluftsvärme, och ekonomisk återbetalningstid.
 
Jag skulle definitivt överväga att strunta i FTX och enbart ha mekanisk frånluft utan värmeåtervinning.

Byggde själv för drygt fyra års sedan ett 225 kvm stort enplanshus med mycket fönster (100 kvm) och ca 300 cm rumshöjd i genomsnitt. Med det elpris som gällde då gick det inte att räkna hem FTX. Jag har två frånluftsfläktar som går kontinuerligt året runt.

Skulle jag bygga idag med dagens elpriser skulle jag ändå inte välja FTX.

Jag bor en bit utanför Göteborg på ca 100 m höjd över havet och uppmätt förbrukning för värme och varmvatten för de 4 första åren är 22 000 kWh dvs endast 5 500 kWh/år.

Skulle ta ganska många år innan FTX börjar löna sig.

Skippar du FTX sparar du minst 50 000 kr i installationskostnad, du slipper att köpa dyra filter till FTX anläggningen, du slipper service och eventuella reparationskostnader för FTX anläggningen och slipper att köpa en ny då den gamla FTX anläggning har tjänat ut. Byta en frånluftsfläkt kostar bara en bråkdel jämfört med en FTX

Så mitt råd är bergvärme och enkel mekanisk frånluft.
 
Var i landet bygger ni ? Jag skulle satsa på FTX , håller inte helt med tidigare beskrivning om kostnader och dyrt underhåll av FTX. Dock skulle jag slippa för/eftervärme , det kan bli dyrt om elen skenar igen…
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Jag skulle definitivt överväga att strunta i FTX och enbart ha mekanisk frånluft utan värmeåtervinning.

Byggde själv för drygt fyra års sedan ett 225 kvm stort enplanshus med mycket fönster (100 kvm) och ca 300 cm rumshöjd i genomsnitt. Med det elpris som gällde då gick det inte att räkna hem FTX. Jag har två frånluftsfläktar som går kontinuerligt året runt.

Skulle jag bygga idag med dagens elpriser skulle jag ändå inte välja FTX.

Jag bor en bit utanför Göteborg på ca 100 m höjd över havet och uppmätt förbrukning för värme och varmvatten för de 4 första åren är 22 000 kWh dvs endast 5 500 kWh/år.

Skulle ta ganska många år innan FTX börjar löna sig.

Skippar du FTX sparar du minst 50 000 kr i installationskostnad, du slipper att köpa dyra filter till FTX anläggningen, du slipper service och eventuella reparationskostnader för FTX anläggningen och slipper att köpa en ny då den gamla FTX anläggning har tjänat ut. Byta en frånluftsfläkt kostar bara en bråkdel jämfört med en FTX

Så mitt råd är bergvärme och enkel mekanisk frånluft.
Tack för input, hur upplevs det beryktade kalldraget alla pratar om? Märks det av?
Jag har offert på ett F-system också, ventrören skulle landa runt 15kkr sen tillkommer kostnaden för Nibes FLM.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var i landet bygger ni ? Jag skulle satsa på FTX , håller inte helt med tidigare beskrivning om kostnader och dyrt underhåll av FTX. Dock skulle jag slippa för/eftervärme , det kan bli dyrt om elen skenar igen…
Vi kommer bygga i Skaraborg, gällande FTX aggregatet är det offererat ett flexit nordic s4 med 800w elbatteri.
 
J Jojak91 skrev:
Vi kommer bygga i Skaraborg, gällande FTX aggregatet är det offererat ett flexit nordic s4 med 800w elbatteri.
Skippa batteri, ni bor i södern så det behövs inte och kommer kosta fläsk om vi får MP-priser på elen igen
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var i landet bygger ni ? Jag skulle satsa på FTX , håller inte helt med tidigare beskrivning om kostnader och dyrt underhåll av FTX. Dock skulle jag slippa för/eftervärme , det kan bli dyrt om elen skenar igen…
FTX är inte bara ekonomisk fråga utan även en fråga om komfort. Vem vill bo i ett hus med hål i borummens ytterväggar för intag av ovärmd luft och ljud. Principen men uteluftsventiler bör jämföras med energirådgivare uppmaningar om att se över fönstertätningar.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Eftermonterade FTX för att det bor allergiker i huset och upplevde att det är bättre filter i FTX än vad det var med dom vanliga gamla insugen.
Slipper även det ibland obehagliga kallraset, nu är det ca 15-18 plusgrader som kommer in och inte en massa minusgrader.
Tjäna tillbaka investeringen gör jag inte såvida det inte fortsatt blir väldigt höga elpriser.
Så mer en komfortgrej än besparing i mina trakter runt Stockholm.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Jag upplever inget problem med kallras.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Jag upplever inget problem med kallras.
Tur för dig och då tjänar du inget komfortmässigt på FTX (y)
 
J Jojak91 skrev:
Vi kommer bygga i Skaraborg, gällande FTX aggregatet är det offererat ett flexit nordic s4 med 800w elbatteri.
Kolla in Flexits priser på filter innan ni handlar, de var hutlöst dyra för 10 år sen när vi hade ett Flexitagregat.
Men andra kanske är lika dyra ??
 
Isakare Isakare skrev:
Kolla in Flexits priser på filter innan ni handlar, de var hutlöst dyra för 10 år sen när vi hade ett Flexitagregat.
Men andra kanske är lika dyra ??
Orginalfilter runt 700kr per set, finns ekonomi alternativ för runt 350kr per set.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Det verkar finnas två läger gällande FTX:ns vara eller icke vara. Jag är mest intresserad av den ekonomiska kalkylen, hur får jag bäst utväxling på mina satsade kronor. Området vi bygger på är högriskområde för radon så ventilation där man kan påverka både tilluft samt frånluft är ett krav från vår sida. Då är det värmekällan kvar, Frånluft alt bergvärme.. Rent ekonomiskt ger frånluften bäst kalkyl och sedan ta mellanskillnaden och investera i solceller. I dagens ändrade ränteläge gäller det ju att vända på varje krona.
 
Ekonomiskt är solceller flera ggr mer lönsamt än FTX
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ekonomiskt är solceller flera ggr mer lönsamt än FTX
Med höga elpriser från ca mars till oktober så har solen gett bra betalt på såld el.
Lågt elpris och ”dyr” ränta via eventuellt lån på investeringen så är ekvationen inte lika kul att lite på solen och eventuell komfortvinst finns egentligen inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.