Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag fick känslan att det där var främst för att ersätta fast telefon...
Man kunde föra över sitt telefonnummer, funkar även mobilnummer?
Vet faktiskt inte. Har bara kört med fast nummer.

Själv har jag gått över till detta hemma:
- https://www.amazon.com/Xtreme-Technolgoies-XLink-Bluetooth-Gateway/dp/B08RXF16XD

Men då ringer jag via mobilen från fast telefon. Jag har en del vintage-telefoner nämligen...
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Ja, borde gå om du använder någon nämnd app för det. Jag kan ringa min grabb vars telefon inte har något simkort. Ringer då på Messenger till honom. Fungerar även när vi delar internet till honom när vi är ute och kör.
 
Mikael_L
Jag hittade nu Google voice
Men jag fattade inte om det fungerar i Sverige.

Jag får läsa på lite mer.
 
För ""vanlig" telefoni är det appar som stödjer SIPnsom du skall ha. Jag har en app som heter SIPdroid på min telefon, men mitt fasta abonnemang lades tyvärr ned. Men mobiltelefoni är ju så billig numera...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Tyvärr Android.

Men det låter som precis det jag letar efter annars.
 
A abbe_ skrev:
Och har du Iphone, så kan du också ringa från dina IPad eller Macbook, med ditt mobil nummer, över WIFI , utan att dom har SIM kort

[länk]
Det finns på alla (nyare) telefoner och levereras av vissa operatörer, inte alla. Det kallas WiFi-calling.

Telia har det, även hos de billiga märkena Halebop och Fello. Telenor har det på de dyra abonnemangen, men frugan hade det inte på Vimla (vet inte om det var en differentierat eller en tillfällighet dock), men nu har hon det sedan hon bytte till Fello.

Vi har det på alla telefoner i familjen (Xiaomi, OnePlus, Samsung)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om du går in under SIM-kort i Android hittar du "WiFi-Samtal".

Edit, du kan även välja om WiFi eller mobilnät skall prioriteras.
 
Redigerat:
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns på alla (nyare) telefoner och levereras av vissa operatörer, inte alla. Det kallas WiFi-calling.

Telia har det, även hos de billiga märkena Halebop och Fello. Telenor har det på de dyra abonnemangen, men frugan hade det inte på Vimla (vet inte om det var en differentierat eller en tillfällighet dock), men nu har hon det sedan hon bytte till Fello.

Vi har det på alla telefoner i familjen (Xiaomi, OnePlus, Samsung)
Ja det där verkar kunna funka för mig.
Jag kan i alla fall välja det i telefonen, men har inte testat skarpt än.
Dock är detta kanske bara över ett fast wifi-nätverk? eller förstod jag fel...
Alltså att det inte fungerar när man inte är uppkopplad mot ett wifi.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Om du går in under SIM-kort i Android hittar du "WiFi-Samtal".

Edit, du kan även välja om WiFi eller mobilnät skall prioriteras.
Nu var du snabbare än mig.
Japp, då ska det ju även ringa över mobilnätet då.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där verkar kunna funka för mig.
Jag kan i alla fall välja det i telefonen, men har inte testat skarpt än.
Dock är detta kanske bara över ett fast wifi-nätverk? eller förstod jag fel...
Alltså att det inte fungerar när man inte är uppkopplad mot ett wifi.
Det fungerar när du är uppkopplad över fasta WiFi, ja. Jag har dock många gånger använt det genom en annan mobil som agerar hotspot (WiFi-router). Detta när jag är på tjänsteresor bland annat.
 
Mikael_L
Om det är såhär lätt, så tar jag och börjar med detta.
Jag får väl återkomma om jag behöver finna andra lösningar.

Nästa vecka kommer jag få svart på vitt om det funkar.
 
Om du vill ringa till och bli uppringd från fasta/mobilabonnemang behöver du ett abonnemang hos en leverantör av ip-telefoni. Jag tecknade två abonemang med porterade fasta nummer hos Cellip innan de slutade med privatkunder.
Sedan behöver du en sip-klient i mobilen som du konfar med ditt abonnemang.
Förut hade Android en inbyggd klient men den verkar vara bortplockad sedan jag labbade med detta i min Sony Aqua. Då rekommenderade Cellip Bria-appen, finns säkert andra nu. I min Samsung Galaxy verkar det ivf inte finnas någon klient.
Du kan då sitta utomlands och bli uppringd på/ringa från ett svenskt nummer.

/Höghus
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det fungerar när du är uppkopplad över fasta WiFi, ja. Jag har dock många gånger använt det genom en annan mobil som agerar hotspot (WiFi-router).
Krävs inte ett mobilabonnemang för att det skall fungera, dvs samtalet går in i mobilnätet från internet om radiotäckningen är dålig? Om samtalet inte genererar inkomster lär ingen operatör vara intresserad att ta hand om samtalet.

Det tycks som "calling over Wifi" bara fungerar om signalen till mobilnätet är dålig. Apple och Samsung har lika beskrivning av tjänsten. https://support.apple.com/sv-se/HT203032
 
arneri68 arneri68 skrev:
Krävs inte ett mobilabonnemang för att det skall fungera, dvs samtalet går in i mobilnätet från internet om radiotäckningen är dålig? Om samtalet inte genererar inkomster lär ingen operatör vara intresserad att ta hand om samtalet.

Det tycks som "calling over Wifi" bara fungerar om signalen till mobilnätet är dålig. Apple och Samsung har lika beskrivning av tjänsten. [länk]
Det är precis så som det fungerar.
Utan att ha ett abonnemang / kontantkort utan samtal kommer det inte att fungera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.