Jag behöver forumets hjälp med att bestämma om jag skall sätta apparatdosor för nätverksuttag eller ej.
I första hand har jag tänk att sätta det vid placeringen för tv men har även haft tankar på att sätta uttag i sovrummet.
Jag har erfarenhet från mitt nuvarande hus av numera outnyttjade telefon- och högtalaruttag.
Så vad säger ni, nätverksuttag eller ej?
Tack på förhand.
 
Självklart! Kabel kommer alltid vara bättre än trådlöst. Om du vill spara pengar behöver du ju varken lägga i kabel eller montera uttag där det inte kommer användas från början.

Planera så att det blir möjligt att byta till fiber någon gång i framtiden också.
 
  • Gilla
jorblad och 3 till
  • Laddar…
Dra vp20 slang och klamra ordentligt, apparatdosor som du bara sätter lock på tills behov uppstår. Då kan du dra nät i efterhand
 
  • Gilla
laja57 och 1 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Dra vp20 slang och klamra ordentligt, apparatdosor som du bara sätter lock på tills behov uppstår. Då kan du dra nät i efterhand
Ok, vp20. Bra där, hade annars dragit vp16.
 
Tänk ut en bra placering av eventuell nätverksutrustning och NAS mm. Det blir annars lätt bara en vägg under trappan eller liknande...

Tänk på vart du vill ha dina WiFi-apor (mesh-nät är ju sådär får många och ibland riktigt dåligt). Ett par Ubiquiti AP skulle jag rekommendera i de flesta moderna hus. Dessa är väldigt lätta att gömma i taket. I mitt fall på en vägg på bottenvåningen och i taket på ovanvåningen. När jag (snart) renoverar på bottenvåningen så hamnar även den AP:n i taket.

Ubiquiti har Power-over-ethernet vilket gör placeringen mycket enklare
 
  • Gilla
Herr Frank och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk ut en bra placering av eventuell nätverksutrustning och NAS mm. Det blir annars lätt bara en vägg under trappan eller liknande...

Tänk på vart du vill ha dina WiFi-apor (mesh-nät är ju sådär får många och ibland riktigt dåligt). Ett par Ubiquiti AP skulle jag rekommendera i de flesta moderna hus. Dessa är väldigt lätta att gömma i taket. I mitt fall på en vägg på bottenvåningen och i taket på ovanvåningen. När jag (snart) renoverar på bottenvåningen så hamnar även den AP:n i taket.

Ubiquiti har Power-over-ethernet vilket gör placeringen mycket enklare
Skall jag tolka det som om du tycker att jag inte behöver nätverksuttag? För Ubiquiti AP är väl en extender?
 
L laja57 skrev:
Skall jag tolka det som om du tycker att jag inte behöver nätverksuttag? För Ubiquiti AP är väl en extender?
Du skall ha Ethernet till dina Ubiquiti AP. Det är ingen extender, det är en ren Ethernet-WiFi AP. Extenders är det man inte skall hålla på med (exempelvis MESH-system).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
L laja57 skrev:
Skall jag tolka det som om du tycker att jag inte behöver nätverksuttag? För Ubiquiti AP är väl en extender?
Vad tycker du själv?
Behöver du nätverksuttag?
Vill du ha nätverksuttag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Har du bra läge nu att göra det så kör :)
Vid TV är ju en typiskt bra ställe att ha uttag och även vid andra strategiska platser.
Jag har ett hus som är rätt utmanande att få till wifi-täckning i så jag tänkte komplettera med apparatdosor och sätt ett par kombinerade acesspunkter med nätverksuttag. T.ex:
[länk]
Den såg "fin" ut, hoppas den ger bra signal också. Men väldigt smidigt format på den och POE, inklusive Switch. 5+ på lösningen, det vore intressant att få ett betyg på funktionen också...
 
A A-Man_08 skrev:
Vad tycker du själv?
Behöver du nätverksuttag?
Vill du ha nätverksuttag.
Min erfarenhet av nuvarande hus är att såväl tv som surfning fungerar bra med enbart Wifi.
Bara för att det fungerar bra med wifi så är det inget som säger att det inte fungera bättre med direktlina.
Kanske skall jag göra en kompromiss och dra fram en vp20 i väggen(dokumentera noga var den finns) och sen komplettera med renoveringsdosa om jag tycker det behövs.
 
Riktig dosa som tapetseras över är ytterligare ett alternativ.
 
S Stuff skrev:
Har du bra läge nu att göra det så kör :)
Vid TV är ju en typiskt bra ställe att ha uttag och även vid andra strategiska platser.
Jag har ett hus som är rätt utmanande att få till wifi-täckning i så jag tänkte komplettera med apparatdosor och sätt ett par kombinerade acesspunkter med nätverksuttag. T.ex:
[länk]
Så den här produkten ersätter nätverksuttaget men det behövs fortfarande en apparatdosa med nätverkskabel?
 
Unikt namn
L laja57 skrev:
Skall jag tolka det som om du tycker att jag inte behöver nätverksuttag? För Ubiquiti AP är väl en extender?
Har du kabel till alla dina trådlösa accesspunkter får du högsta möjliga trådlös hastighet.

Förenklat kan luften kan ses som en gemensam kabel där alla trådlösa enheter kan ses som små människor som skriker till varandra.

Det betyder att det inte finns oändlig kapacitet, snarare behöver alla turas om att prata för att man ska kunna höra något över huvud taget.

När en AP behöver prata trådlöst med en annan (i det man ibland kallar för Mesh eller Extenders), skickas den trafiken i två steg i luften och kräver då "två skrik" istället för ett, så det blir mindre tillgänglig kapacitet för andra att prata.

Kabel is King.

Med det sagt så har moderna dyrare mesh system så pass bra antenner och mycket kapacitet att det kanske ändå fungerar braför dig trots dubbelprat. Men om du ändå har möjligheten att någolunda enkelt fixa lite kabelrör och uttag nu så har du ju säkrat för framtida behov. Det är ju enklare nu än sen.

Många levde ju i villfarelsen att de hade ett bra internet ända tills långa videomöten hemifrån blev varje kontorsråttas vardag, vilket ställde mycket högre krav på trådlös kapacitet än tidigare. Man vet aldrig vad som kommer runt hörnet. :)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
L laja57 skrev:
Så den här produkten ersätter nätverksuttaget men det behövs fortfarande en apparatdosa med nätverkskabel?
Ja precis. Även om apparatdosan blir långt ifrån full. Bara nätverkskontakten och nån mm av acesspunkten som sticker in i dosan. Sen finns det säkert andra motsvarande produkter från andra tillverkare.
Unifi t.ex: https://www.dustinhome.se/product/5...3P_GarRZ9Uc8iY1l3M1s-Vjw9FK6LEiYaAsE9EALw_wcB

Jag har sneglat på TP-links variant just för att jag redan har TP-link på Router
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.