Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Så här
Snyggt! Ja det får nog bli på det viset, tackar så mycket för input och bilderna!
 
Jag "tryckte" upp mdf reglar i golvet från källaren under köket och limträbalkar håller reglarna. Det blev stabilt men knarret finns kvar.

Lägger man golvspån måste man höja bänkar och diskmaskin.
 
S sigurd nyberg skrev:
Jag "tryckte" upp mdf reglar i golvet från källaren under köket och limträbalkar håller reglarna. Det blev stabilt men knarret finns kvar.

Lägger man golvspån måste man höja bänkar och diskmaskin.
Har du bilder på hur du gjorde? Vi rev ut hela köket och lyfte upp allt
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Jag kanske inte gjorde på det optimala sättet. Borde skruvat dem 30cm zickzack. men tänk på masonitskivornas placering.
Jag skruvade var 30cm i varje element.
Först stämpa upp, sen skruvlimmade jag golvspån i hela rummet och sist så skruvade jag genom elementen underifrån.
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Jag hade sviktande golv. Slet bort det gamla golvet så elementen blev ”nakna”. Jag stämpade upp så det blev ivåg(görna lite extra)tvärs elementen och skruvade långa 20cm träskruv genom elementen från undersidan. Samt skruvlimmade golvspån. Blev av med problemet helt.
Hej! Håller på att göra iordning ett sovrum i källaren och taket(köksgolvet) har lite hängmatta. Funderar på om stämpa och skruv kan vara ett alternativ innan vi gör iordning källartaket. Dock är golvet ovan iordning. Finns det några risker med detta tillvägagångssätt? Kan massoniten ge sig etc?
 
Redigerat:
Stämpa upp tills du får jämn nivå. Tänk på att undvika att skruva där masoniten sitter i varje ”låda”
 
  • Gilla
Backman1978
  • Laddar…
B Backman1978 skrev:
Hej! Håller på att göra iordning ett sovrum i källaren och taket(köksgolvet) har lite hängmatta. Funderar på om stämpa och skruv kan vara ett alternativ innan vi gör iordning källartaket. Dock är golvet ovan iordning. Finns det några risker med detta tillvägagångssätt? Kan massoniten ge sig etc?
Vill du inte lägga på golvspån (för att spara på höjden i rummet) kan du testa att i steg 1 "bara" sätta dit reglar - det har jag gjort med stor framgång. Stämpa upp golvet underifrån med 45x170 (eller ännu bredare, om du verkligen vill fläska på), tvärs över golvelementens riktning. Skruva sedan fast dessa reglar uppifrån med 8x240-skruv, en skruv per element. Jag har kört ca en regel per 100-150 cm.

Och precis som Sigurdh säger - skruva inte där masoniten sitter så behöver du inte oroa dig för masoniten. Och ens om du skulle råka skruva där masoniten sitter på något ställe, så har jag svårt att tro att du behöver oroa dig.

Edit: glöm det jag skrev, jag kan uppenbarligen inte läsa - du skulle ju göra iordning i källaren. Det är klart att du kan skruva reglarna underifrån också, men det blir ju inte supersnyggast i taket om du inte sätter gips eller panel eller så också.
 
B bearmaniac skrev:
Vill du inte lägga på golvspån (för att spara på höjden i rummet) kan du testa att i steg 1 "bara" sätta dit reglar - det har jag gjort med stor framgång. Stämpa upp golvet underifrån med 45x170 (eller ännu bredare, om du verkligen vill fläska på), tvärs över golvelementens riktning. Skruva sedan fast dessa reglar uppifrån med 8x240-skruv, en skruv per element. Jag har kört ca en regel per 100-150 cm.

Och precis som Sigurdh säger - skruva inte där masoniten sitter så behöver du inte oroa dig för masoniten. Och ens om du skulle råka skruva där masoniten sitter på något ställe, så har jag svårt att tro att du behöver oroa dig.

Edit: glöm det jag skrev, jag kan uppenbarligen inte läsa - du skulle ju göra iordning i källaren. Det är klart att du kan skruva reglarna underifrån också, men det blir ju inte supersnyggast i taket om du inte sätter gips eller panel eller så också.
Tack för svar! Vill helst inte bygga ner så mycket. Funderar på att stämpa upp, sätta skruv och sedan limma distanslister på 18x70, avstånd 300. Därefter takgips eller takplattor. Vad tror du om den lösningen?
 
B bearmaniac skrev:
Vill du inte lägga på golvspån (för att spara på höjden i rummet) kan du testa att i steg 1 "bara" sätta dit reglar - det har jag gjort med stor framgång. Stämpa upp golvet underifrån med 45x170 (eller ännu bredare, om du verkligen vill fläska på), tvärs över golvelementens riktning. Skruva sedan fast dessa reglar uppifrån med 8x240-skruv, en skruv per element. Jag har kört ca en regel per 100-150 cm.

Och precis som Sigurdh säger - skruva inte där masoniten sitter så behöver du inte oroa dig för masoniten. Och ens om du skulle råka skruva där masoniten sitter på något ställe, så har jag svårt att tro att du behöver oroa dig.

Edit: glöm det jag skrev, jag kan uppenbarligen inte läsa - du skulle ju göra iordning i källaren. Det är klart att du kan skruva reglarna underifrån också, men det blir ju inte supersnyggast i taket om du inte sätter gips eller panel eller så också.
Förstår att det inte alls blir så stabilt som era lösningar ovan, men det kanske kan hålla ihop golvet eller är jag helt ute och cyklar?
 
B Backman1978 skrev:
Förstår att det inte alls blir så stabilt som era lösningar ovan, men det kanske kan hålla ihop golvet eller är jag helt ute och cyklar?
Å ena sidan: hela husets konstruktion bygger ju på att många detaljer med liten bärighet tillsammans ger en stabil konstruktion (jag menar - det är ju 3 mm masonit som är den bärande byggdetaljen i hela huset). Å andra sidan: 18 mm är rätt tunt, särskilt på sättet det kommer att belastas. Baserat enbart på min magkänsla är jag orolig att det är i klenaste laget. Men det värsta som kan hända är väl att golvet sätter sig igen, så så länge du är beredd på det så kan du ju alltid testa. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.