Nissens Nissens skrev:
Om du behandlat virket med järnvitriol så är det inte obehandlat.
Det vi diskuterat är behandlat vs obehandlat virke.
Så du mernar att järnvitriolen fungerar som rötskydd?
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du behandlat virket med järnvitriol så är det inte obehandlat.
Det vi diskuterat är behandlat vs obehandlat virke.
Enligt Träguiden ger Järnvtrol i princip inget rötskydd eller fuktskydd, utan handlar mer om att få det estetiskt "gråa" snabbare/jämnare
https://www.traguiden.se/underhall/ytbehandlin
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det var väldigt säkra påståenden både åt det ena o andra hållet
Jag har byggnader på gården som är 250 år eller mer o naturligtvis yngre hus också. Inga hus har varit målade före 1910 talet o dom flesta byggnaderna som inte står direkt på gården har varit omålade fram till 70 talet dom hade också sticktak, som brukade bytas efter 25-40 år.
O inte ens stickorna man bytte på taken brukade vara ruttna utan dom byttes för att solen gått hårt åt dom o dom spruckit sönder så mycket att taket inte höll tätt.
Så nä.. virke ruttnar inte för att det är omålat
Men vilket virke man använder vart, o hur man bygger är väldigt viktigt.
Målarfärg på fasader har man för estetiken o för uv skyddet
 
  • Gilla
Mulvaden och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, slamfärger skyddar mot UV ljuset som annars bryter ner virket.
ja det är ju en faktor såklart men det var inte därför man primärt målade.........Som jag nämnde tidigare så fanns det inget långtgående önskan att något ska bestå länge som idag. Fast idag lurar man sig själv för vissa bygger som att det ska hålla i 350 år, sen byter man grejer var tionde år ändå för att man tröttnar på nåt.
 
Är det bara jag och @Nissens som begriper skillnaden på virke som ligger ner, och virke som är står/ligger på en fasad. Det är en enorm skillnad i hur mycket de blöts ner och torkar upp.
Vidare är järnvitriol en skyddande behandling, inte bara estetisk. På samma sätt kan virke få samma skydd, om den ligger/står under rätt förutsättningar, så att den blir grå. På samma sätt kan du skydda trä genom att bränna ytan. Vissa sorters trä behöver inte ens skyddas då de har ett naturligt skydd i sig.
Även om obehandlat trä i en veranda ibland håller 10-15 år så innebär det inte att det är lika bra som tryckimpregnerat. En veranda förväntas hålla i 30 år minst, enligt mig iallafall.
 
A AG A skrev:
Är det bara jag och @Nissens som begriper skillnaden på virke som ligger ner, och virke som är står/ligger på en fasad. Det är en enorm skillnad i hur mycket de blöts ner och torkar upp.
Vidare är järnvitriol en skyddande behandling, inte bara estetisk. På samma sätt kan virke få samma skydd, om den ligger/står under rätt förutsättningar, så att den blir grå. På samma sätt kan du skydda trä genom att bränna ytan. Vissa sorters trä behöver inte ens skyddas då de har ett naturligt skydd i sig.
Även om obehandlat trä i en veranda ibland håller 10-15 år så innebär det inte att det är lika bra som tryckimpregnerat. En veranda förväntas hålla i 30 år minst, enligt mig iallafall.
En av dom gamla byggnaderna är gamla mangårdsbyggnaden som repades o brädfodrades i slutet på 30 talet alltså ca 85 år sen förstukvisten på denna är 85 år gammal o det ända som är bytt på denna är golvet byttes nog för 40 år sen, så snart dags igen finns fler broar på gården som är gamla.
O garanterat utan tryckt virke.
 
A aunnr1 skrev:
En av dom gamla byggnaderna är gamla mangårdsbyggnaden som repades o brädfodrades i slutet på 30 talet alltså ca 85 år sen förstukvisten på denna är 85 år gammal o det ända som är bytt på denna är golvet byttes nog för 40 år sen, så snart dags igen finns fler broar på gården som är gamla.
O garanterat utan tryckt virke.
Fasad säger du? Ligger fasaden likt ett golv? Förstukvisten vidare, saknar den tak?
Men trots det tror jag inte heller att fasad och förstukvistar stått omålade i alla år heller.
Men sedan finns det gammalt behandlat och obehandlat virke som stått sig oerhört bra genom åren. Det beror på att man förr hade kunskaper och erfarenheter om trä som vi idag saknar. Man la enormt med tid på att avsyna träd innan avverkning för att bestämma vilka som lämpade sig flr olika byggnadsdelar. Avverkning skulle ske bestämda datum. Virket skulle torka, sågas och sedan torkas igen. Sedan var det noga vilken sida som var upp och ner. Allt var inte heller gran, som idag, utan olika träslag användes för olika saker. Då hade man inte samma skyddande kemikalier och man byggde för att det skulle hålla. Det finns alltså orsaker till att det gamla hållt så länge.
 
  • Gilla
aunnr1
  • Laddar…
A AG A skrev:
Fasad säger du? Ligger fasaden likt ett golv? Förstukvisten vidare, saknar den tak?
Men trots det tror jag inte heller att fasad och förstukvistar stått omålade i alla år heller.
Men sedan finns det gammalt behandlat och obehandlat virke som stått sig oerhört bra genom åren. Det beror på att man förr hade kunskaper och erfarenheter om trä som vi idag saknar. Man la enormt med tid på att avsyna träd innan avverkning för att bestämma vilka som lämpade sig flr olika byggnadsdelar. Avverkning skulle ske bestämda datum. Virket skulle torka, sågas och sedan torkas igen. Sedan var det noga vilken sida som var upp och ner. Allt var inte heller gran, som idag, utan olika träslag användes för olika saker. Då hade man inte samma skyddande kemikalier och man byggde för att det skulle hålla. Det finns alltså orsaker till att det gamla hållt så länge.
Absolut är det så,, precis som jag skrev, det är mycket viktigt vad för virke o hur man använder det.
Men att så tvärsäkert säga att det inte går att använda obehandlat virke i ett land som har säkert 1000tals gamla trähus som stått omålade i 500år eller mer som du alldeles säkert vet.
Är ju lite att ta I.
Bygger jag en brygga nu i sommar så lägger jag trall som är tryckbehandlat.
Men bygger jag en ny bro så behöver ju inte det;):D
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Nja, slamfärger skyddar mot UV ljuset som annars bryter ner virket.
slamfärg skyddar även mot påväxt samt fuktinträgning och sprickbildning
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det finns alltid mögelsporer i luften oavsett om du har mögel på dina reglar på altanen eller inte.

Skulle ditt hus ”mögla ner” så beror det garanterat inte på din altan i alla fall.
Mitt i prick.
 

Bästa svaret

Z z_bumbi skrev:
Jag skulke tvätta med medel mot mögel och sen måla med träolja. linolja eller en fet produkt typ cuprinol i en period när det är torrt och varmt. Gärna flera behandlingar när det ändå är öppet. Precis som jag skulke göra om jag hade en konstruktion med tryckt virke som hunnit torka.
Sen lägga papp som sticker ut över sidorna på regeln dvs har du 45 bredd så lägg t ex 60 bred papp..
Varför inte passa på att förlänga livet på virket när det ändå kommer användas?
Nej Nej Nej inte linolja, det är ju rena rama smörgåsbordet för mögelsvampen, då gör ni bara det värre,helt fel rekommendation.

Behandla i stället med Jape Prick-Fri som både dödar möglet och har en preventiv verkan.
 
A AG A skrev:
Är det bara jag och @Nissens som begriper skillnaden på virke som ligger ner, och virke som är står/ligger på en fasad. Det är en enorm skillnad i hur mycket de blöts ner och torkar upp.
Vidare är järnvitriol en skyddande behandling, inte bara estetisk. På samma sätt kan virke få samma skydd, om den ligger/står under rätt förutsättningar, så att den blir grå. På samma sätt kan du skydda trä genom att bränna ytan. Vissa sorters trä behöver inte ens skyddas då de har ett naturligt skydd i sig.
Även om obehandlat trä i en veranda ibland håller 10-15 år så innebär det inte att det är lika bra som tryckimpregnerat. En veranda förväntas hålla i 30 år minst, enligt mig iallafall.
Vart har du läst att Järnvitrol är en skyddande behandling. Jag postade ju precis ovan en länk som beskriver att så inte är fallet ? :)

https://www.traguiden.se/underhall/ytbehandlin

Och Träguiden drivs av Svenskt trä, med svensk skogsindustri bakom, så lite koll bör dom ju ha
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
hur kan du tror att en obehandlad panel klarar sig lika bra som en målad panel även om det finns luftspalt?
tror du det?
Japp.
A Aunty skrev:
så varför målar vi fasader då?
Utseendet
A Aunty skrev:
en modern panel som är obehandlad hade ruttnat omgående på hus idag.
nej, abslout inte, inte om man bygger rätt.

Jag har massvis med obehandlat virke på det sätt du beskriver utan att det "ruttnar omgående". Om det sitter luftigt och tillåts att torka så klarar sig även dåligt virke sig utmärkt. Ja det torkar, men ruttnar? :) Ruttnar omgående dessutom?

Till TS, jag är lite tveksam till det där med obehandlat regelverk. Möglet är inte något att bry sig om, men det kommer nog bli svårt att få ett klimat för det där regelverket att hålla sig friskt. Tror jag. Jag tror som fler har skrivit att det är bra om du lägger papp ovanpå reglarna för att förhindra stående vatten där trallen ska vara (i mellanrummen). Men eftersom du byggt det där nu, och det ser helt ok ut så skulle jag nog köra vidare och se.

Regeln du fäst i huset, vid dörren, är nog extra utsatt kan jag gissa, när den blir den blöt så misstänker jag att den får svårt att torka på ett för träet bra sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Behandla gärna virket med roslagsmahogny eller tjära (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.