Mikael_L Mikael_L skrev:
De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt.
Priserna beror inte alls på någon nedlagd kärnkraft, det har försämrat annat, men inte elpriset.

Jag råder den som tror annat att sluta låta sig luras.

I denna tråd ska vi djupdyka i produktion, elöverföring mellan elområden och sånt, så det står helt klart och uppenbart att elpriserna vi drabbats av inte beror på några svenska beslut eller åtgärder.
Hej,

Är det nu du Per Bolund?
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 3 till
  • Laddar…
Tror du att det kan hända? Menar du att något liknande hänt med el?
 
K krfsm skrev:
Han syftar säkert på officiella starten, som enligt senaste uppgifterna är 15/4.

F.ö. har han rätt i att det "ligger som vanligt några månader bort". Påbörjad elleverans har legat två-tre veckor fram i tiden i ungefär en månad nu...
Jo men rätt ska vara rätt.... även från en kärnkraftsmotståndare som harka.
Sen förklarar man ju de senaste utmaningarna ,med pumphjulsbyten och ventilfel.
Ser inget konstigt i att de haft problem.
https://www.tvo.fi/en/index/production/plantunits/ol3/ol3forecast.html
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Visst, vi var lite duktiga. Men i grund och botten var det dom eskalerande priserna som fick folk att dra åt svång remm en.

Du ska inte se höga priser som något negativt. Ena vägen fram är inte bara att se till att vi har ett obegränsat energilager att ta av. Med global uppvärmning gprr det allt mer åt att det är vintertid vi kommer förbruka nästan lika mycket el som dom kallaste dagarna. Och dp koner solen väl till pass.
Jo, när det göder andra länder än Sverige så är det negativt att vi har så höga elpriser att våra gamla avstängda oljekraftverk är lönt att starta igen...
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Vintertid ÄR den tid vi förbrukar som mest i Sverige och då skiner solen sällan...även här nere i "södern".

Vi behöver en patriotklausul vad gäller våra resurser. Sverige är ett litet land som idag förser halva Europa med el. Det är ju inte klokt någonstans.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tror du att det kan hända? Menar du att något liknande hänt med el?
Om det var mig du kommenterade, så är svaret ja. Det finns ett gäng som tvingats sälja sina hus och vissa har hamnat hos fogden. Så ja. Precis så är det. Vad händer nästa vinter när tyskarna stänger sina kolkraftverk och avvecklat precis all kärnkraft?
 
E
D Daniel 109 skrev:
Tror du att det kan hända? Menar du att något liknande hänt med el?
Ingen förstår vem du pratar med?
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jo, när det göder andra länder än Sverige så är det negativt att vi har så höga elpriser att våra gamla avstängda oljekraftverk är lönt att starta igen...
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Vintertid ÄR den tid vi förbrukar som mest i Sverige och då skiner solen sällan...även här nere i "södern".

Vi behöver en patriotklausul vad gäller våra resurser. Sverige är ett litet land som idag förser halva Europa med el. Det är ju inte klokt någonstans.
Såklart krävs det mycket el för att värma stugorna vintertid.

Men med 30-40 grader i framtidens somrar kommer det krävas mycket för att kyla kontor och ålderdomshem.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ingen förstår vem du pratar med?
Såklart krävs det mycket el för att värma stugorna vintertid.

Men med 30-40 grader i framtidens somrar kommer det krävas mycket för att kyla kontor och ålderdomshem.
Inte om man kör sin AC korrekt; kör avfuktning istället för kylning/AC. Det drar 1/3 av energin. Vidare har många hus källare, så man kan sommartid flytta ner dit, osv. Det finns lösningar för det, men fan inte för att få värme i ett askallt land om vintern om elpriserna ruinerar folk. As simple as that.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men rätt ska vara rätt.... även från en kärnkraftsmotståndare som harka.
Sen förklarar man ju de senaste utmaningarna ,med pumphjulsbyten och ventilfel.
Ser inget konstigt i att de haft problem.
[länk]
Om du kollar den där länken på archive.org så ser du att den 6/2 så låg start av elproduktionen fyra dagar bort (10/2), men nu två veckor senare så ligger start av elproduktionen 19 dagar bort (13/3). Det inger inte direkt förtroende för att de kommer dra igång då heller.

Å andra sidan, om de väl vevar igång det så borde det inte behöva revision förrän sommaren -24, och det vore ju bra under rådande omständigheter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Inte om man kör sin AC korrekt; kör avfuktning istället för kylning/AC. Det drar 1/3 av energin. Vidare har många hus källare, så man kan sommartid flytta ner dit, osv. Det finns lösningar för det, men fan inte för att få värme i ett askallt land om vintern om elpriserna ruinerar folk. As simple as that.
Märkligt att det i största delen av civiliserade världen det uppstår effekt brist dom varmaste sommar dagarna.

Bara avfukta lite så blir 40 grader snabbt 19..

Felet med kalla vintern är att du har som minst vindkraft och fryser då vattenkraften till is. Så är det kört!
 
E El-Löken66 skrev:
Märkligt att det i största delen av civiliserade världen det uppstår effekt brist dom varmaste sommar dagarna.

Bara avfukta lite så blir 40 grader snabbt 19..

Felet med kalla vintern är att du har som minst vindkraft och fryser då vattenkraften till is. Så är det kört!
Inte alls konstigt. Vet du inte att i länder som tex Frankrike har butiker kört med AC på fullt spett och dörrarna till butiken öppna? Hur ser det ut i Sverige? Har våra butiker värmen på för fullt med öppna dörrar? Nope. Vi har luftslussar så länga jag kan minnas (jag är 50+). Frankrike skall nu from i år ha förbjudit detta och förenat det med böter och efter det näringsförbud om de fortsätter ändå.

Det låter som att du inte tror mig om avfuktning. Om du har en llvp så testa. Det är bara att koppla den via en elmätare. Jag tror min llvp ligger på 300 W i avfuktning och ca 1 kW vid AC-drift.

Jepp. Därför bör vi lämna vindkrafttramset och satsa fullt ut på kk.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Inte alls konstigt. Vet du inte att i länder som tex Frankrike har butiker kört med AC på fullt spett och dörrarna till butiken öppna? Hur ser det ut i Sverige? Har våra butiker värmen på för fullt med öppna dörrar? Nope. Vi har luftslussar så länga jag kan minnas (jag är 50+). Frankrike skall nu from i år ha förbjudit detta och förenat det med böter och efter det näringsförbud om de fortsätter ändå.

Det låter som att du inte tror mig om avfuktning. Om du har en llvp så testa. Det är bara att koppla den via en elmätare. Jag tror min llvp ligger på 300 W i avfuktning och ca 1 kW vid AC-drift.

Jepp. Därför bör vi lämna vindkrafttramset och satsa fullt ut på kk.
Nej, tyvärr Cáncer Man. Så tror jag inte dej om avfuktare. Tror inte heller dom VP vi har installerade räcker till vid 40 grader men det lär gå på hög varv i så fall.
 
P paralun skrev:
Kort så handlar det inte om nuläget utan det handlar om framtiden.
- Ska vi kunna ha elintensiv industri i södra Sverige?
- Ska Volvo vara kvar i Sverige och elbilssatsningen?
- Ska vi bygga en ny batterifabrik i Trollhättan?
- Ska vi satsa på Hybrit i Norbotten?
- Ska vi lägga ner vår industri och flytta den till Kina?

Om vi vill hänga med och förbli ett rikt välfärdsland så måste vi inse att vi behöver både ny kärnkraft samt ny havsbaserad vindkraft, allt annat är enbart grön nonsens.
Problemet är att ingen vill bygga ny kärnkraft. Det är icke lönsamt! Annars hade ngn gjort det. Det är inte ngn som sätter stopp för det.
 
  • Gilla
  • Haha
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Till rubriken.

Det är egalt om Sveriges elproduktion är "bättre" än någonsin. Det enda som betyder något är om produktionen svarar mot den ökade förbrukning och att man kan producera även när det är vindstilla.

Sedan om man har system att man kan sälja till högsta pris i Europa så har vi ingen prisstabilitet alls oaktat produktion, då det alltid råder brist på "ren" där innan Polen och Tyskland har övergett kolet.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
några reflektioner över det där med elpriset... man får ju så lätt intryck av att det är nedläggningen av Ringhals 1 och 2 som är den stora boven och att det är ett inhemskt svenskt problem – eller att nedstängningen av tysk kärnkraft skulle vält hela Europa över ända

en påverkan har nedläggningarna förstås haft, men den dominanta faktorn är utvecklingen utav gaspriset

man kan börja med att göra en utblick över Europa och titta på historien

[bild]

här har vi då elpriset i 26 olika länder (54 elområden genom den nioåriga historien)

– den infällda kartan visar de ingående länderna i statistiken, och färgen hur många år jag har data från dessa, de allra flesta ända från 2015 fram till idag, 21 februari

– dygnsmedelvärden omformas till veckovärden och den 25e och 75e percentilen för varje vecka beräknas och redovisas med det bredare brandgula bandet

– den blå linjen visar veckogenomsnittet för i SE3, som allt som oftast ligger under den 25e percentilen

– längst ner nedstängning av svenska och tyska reaktorer

några iakttagelser kring elpriserna:
– stängningen av Oskarshamn 2 gick obemärkt förbi

– stängningen av Ringhals 2 följdes av sjunkande elpriser

– stängningen av Ringhals 1 följdes av en viss uppgång, även om den verkar till stor del sammanfalla med en allmän uppgång i Europa under våren 2021

– men den stora prisstegringen – som senare kommer utmynna i flera elprisstöd från allehanda regeringar – inleds först under andra halvåret 2021 när Ryssland börjar strula med gasleveranserna och elpriserna kulminerar(?) ett år senare

men det hindrar inte energiministern att sammanfatta läget med denna missvisande graf:

[bild]

sen verkar det finnas de som menar att elpriserna sköt i höjden när Tyskland stängde ner tre reaktorer för lite drygt ett år sedan – känns ändå lite märkligt att elpriserna i Europa steg så kraftigt ett halvår innan de stängdes ner (och elpriserna brydde sig förstås inte noterbart vid tidigare stängningar)

jamen, det skulle varit så mycket bättre om vi haft kvar våra kärnkraftverk!

ja, om vi både hade haft kvar reaktorerna och byggt ut vindkraften på liknande sätt som gjorts – men det är inte något realistiskt scenario

låt oss jämföra det senaste året med året tjugo år tidigare – 2002, när vi hade 11 reaktorer i drift (till och med Barsebäck 2 fanns kvar)

[bild]

de övre graferna i bilden nedan visar den samlade elproduktionen från kärn-, vind- och solkraft (dessa producerar allt när de kan medan övrig produktion från värme- och vattenkraft anpassas till behovet)

– den gula linjen visar produktionen 2002 (enbart kärnkraft) och under första kvartalet genererades mellan 8 och 9 GW, medan under andra kvartalet spred produktionen mellan 4 och 8.5 GW (främst beroende på årligt underhåll av reaktorerna)

– den svarta linjen visar produktionseffekten under 2022 (med de tre kraftkällorna) och den varierar klart mera, under första kvartalet mellan 6 och 17 GW, och under det andra kvartalet mellan 5 och 16 GW

så det är en betydligt större variation i elproduktionen, men generellt på en klart högre nivå än den var tjugo år tidigare, vilket den grönstreckade ytan illustrerar

den nedre halvan i bilden visar så på elpriset i fjol – det varierade en hel del och generellt så var elpriset lägre när elproduktionen var hög, och vice versa

om man då funderar på den elproduktion vi hade i fjol, och den vi hade för tjugo år sedan – då inser man att de gröna plupparna skulle vi nog inte ha upplevt så mycket utav i fjol med det elsystem vi hade med 11 reaktorer, vi såg aldrig någon elproduktion högre än 9 GW på den tiden

sen kan priset ändå ha gått ner i Sverige, då våra omgivande länder troligen skulle haft god vindproduktion och därmed lägre priser

avslutar med motsvarande grafer för tredje och fjärde kvartalet också, för att ge den kompletta bilden av fjolåret

[bild]

dessa två kvartal 2022 påverkas förstås negativt utav den tidiga och utdragna vinterdvalan Ringhals 4 som inleddes 4 juli

så jo, vi har haft volatila priser senaste 18 månaderna eller så, men hellre blandningen av "gröna och röda pluppar" än ha varit förvisad till enbart de "röda plupparna"

om det är det är konsekvensen med att vi har ...ett nedmonterat elsystem... då gillar jag nedmonterade elsystem!
Detta var bland de bästa förklaringen jag har sett angående hur nuvarande kraftslagsfördelning påverkar priserna, tack för det!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om det var mig du kommenterade, så är svaret ja. Det finns ett gäng som tvingats sälja sina hus och vissa har hamnat hos fogden. Så ja. Precis så är det. Vad händer nästa vinter när tyskarna stänger sina kolkraftverk och avvecklat precis all kärnkraft?
För det har ju aldrig hänt förut. Och inte har inflation och räntor något med saken att göra.
Mig veterligen har ingen frusit ihjäl.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.