Jag tolkar det så:

Passiv
du har rätt till grön teknik vid passiv näringsverksamhet och installation på ekonomibyggnad, dvs även solceller/batteri.

Aktiv
Du har rätt till grön teknik på ekonomibyggnad om det finns två elabonnemang och två mätare så du kan styrka att elen du producerar enbart används mot boningshuset.
 
Funderar på om det hjälper att skriva över elabbonnemanget på hustrun som inte är aktiv i rörelsen? Jag är aktiv och vi är båda delägare i fastigheten. Har solpaneler på ladugården sedan 3 år tillbaka och fick då 20% bidrag för installationen.
 
Förmodar att hon är fortfarande delägare?
Anledningen för att du fick din reduktion var för att de ändrade 2021 i samband med att de kallad det grön teknik. (Tror jag), lite djupt vatten nu
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om du har värmepannan i jordbruksfastigheten och överför varmvatten till huset så behöver du inte bekymra dig om regelverket. Varmvatten får man nämligen sälja vidare. Så länge som hushållselen köps in från nätet så...

Lagar och regler är till för att rundas...
Hur rundar man?
 
T Tompa26 skrev:
Hur rundar man?
Nu kommer det dessutom att bli tillåtet att föra över el också. Solcellerna gör att man är på gång att ändra regelverket.
 
B bergquist skrev:
Ja om du uppfyller kraven med mindre än 5% elförbrukning på näringen så kan du gå efter de regler, men det kräver att du har två mätare och 2 abbonemang, vilket jag inte ser som ett alternativ längre utan väljer då det andra.
Hur fungerar det andra?
 
B bergquist skrev:
Härligt, hoppas allt reder sig, min anläggning är förhoppningsvis uppsatt i oktober.
Blev det privat, eller genom näringsverksamheten?
 
Allt är förberett för installation på privata huset men uppsatt på ekonomibyggnad.
Har två mätare och två abbonemang på Eon.

Solcellerna ligger hemma men saknar just nu fästen för mitt tak, vilket tagit nästan 3 månader att få hem.

Ser ut som om de ska byta ut panelerna till kraftigare och då också nytt montagesystem.

Tur att man är tålmodig och ser investeringen på 20 år
 
B bergquist skrev:
Ja precis, hd har fastställt att solceller på en ekonomibyggnad inte är byggnadsinventarie, så tolkar det som att det är samma avskrivning som själva byggnaden, men det orkar jag inte rodda o innan man börjar närma sig deklarationen
Detta svar verkar säga emot vad du skriver.
https://lawline.se/answers/bokforing-av-solceller

Eller menar du att det är skillnad på ekonomibyggnad i lantbruk och näringsfastighet?
 
Thomas_N Thomas_N skrev:
Detta svar verkar säga emot vad du skriver.
[länk]

Eller menar du att det är skillnad på ekonomibyggnad i lantbruk och näringsfastighet?
Ja, enligt din länk ska ägaren lägga det på företaget och där med en investering i sitt aktiebolag, vi lägger det på den privata ekonomin och blandar inte in företaget alls förutom att upplåta en del av taket för ändamålet, vilket är OK, då alla byggnader utom boningshus räknas som ekonomibyggnader i näringen

Det vill säga, vi har separata elmätare för att Skatteverket ska kunna se att vi inte använder det i bolaget.
 
B bergquist skrev:
Ja, enligt din länk ska ägaren lägga det på företaget och där med en investering i sitt aktiebolag, vi lägger det på den privata ekonomin och blandar inte in företaget alls förutom att upplåta en del av taket för ändamålet, vilket är OK, då alla byggnader utom boningshus räknas som ekonomibyggnader i näringen

Det vill säga, vi har separata elmätare för att Skatteverket ska kunna se att vi inte använder det i bolaget.
Hur landade ni i beslutet att ta det ”privat”?

Utan att vara alltför insatt så tänker jag att möjligheten till momsavdrag och avskrivning på anläggningen är ju lockande. Men då blir det förstås andra skattemässiga effekter på själva produktionen då.
 
Då vi har skogslantbruk och där med inte så mycket inköp valde vi att splittra det mot näringen.

Hade jag haft en större verksamhet så hade det varit mer lockande.
 
B bergquist skrev:
Ja, enligt din länk ska ägaren lägga det på företaget och där med en investering i sitt aktiebolag, vi lägger det på den privata ekonomin och blandar inte in företaget alls förutom att upplåta en del av taket för ändamålet, vilket är OK, då alla byggnader utom boningshus räknas som ekonomibyggnader i näringen

Det vill säga, vi har separata elmätare för att Skatteverket ska kunna se att vi inte använder det i bolaget.
Hej! Jag har funderat i samma banor att näringsverksamhet upplåter en del av taket till er privat. Har dock funderat på om det verkligen är OK. Har du själv dragit slutsatsen att det är OK (vilket jag är nära att göra) eller har du fått det bekräftat på något håll?
 
Ja jag menar efter att pratat med skatteverket och läst på deras sida att man får överlåta taket från en ekonomibyggnad och sätta solceller privat, förutsatt att du faktiskt kan bevisa hur många kWh du använder i lantbruket vs privata huset.

I mitt fall är det enkelt, jag har två mätare och två abb. Vilket är ett krav från Skatteverket.

Men som sagt, ta inte mitt ord för det utan bäst är att ringa själv och kontrollera.
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.