Hej,

Jag har köpt en bostadsrätt med tillträde om ett par månader. Lägenheten står dock tom redan nu, pga av att det är ett dödsbo som säljer. Vi har satt tillträdesdatum en bit fram i tiden så att Skattemyndigheten ska hinna behandla bouppteckningen och registrerat allt. Inget tillträde innan det är klart.

Dock behöver jag flytta ut ur min nuvarande bostad innan tillträdet till den nya. Ett alternativ, och säkert det vanligaste, är ju att magasinera saker under tiden. Men det innebär ju att jag behöver betala för två flyttar och mellanliggande magasinering.

Ett annat alternativ som jag funderar på är att hyra lägenheten under en tid innan tillträdet för att ha den som magasineringsställe. Den står ju ändå tom och är på så sätt tillgänglig.

Jag kan läsa på andra ställen att det inte är att rekommendera att flytta in tidigare än tillträdesdatum, eller ens ha tillgång till nyckel innan tillträdesdatum, eftersom det kan bli komplikationer om något går sönder eller andra ansvarsförhållanden under denna tid då säljaren fortfarande äger lägenheten.

Jag tänker att man borde kunna hantera det som ett vanligt andrahandskontrakt på begränsad tid, så att det borde inte räknas som ett egentligt förtida tillträde. Ett andrahandskontrakt ska ju reglera ansvar för lägenheten under hyresperioden. Andrahandsuthyrning är ju standard så att säga. Jag ska heller inte bo i den, bara ha bohaget där.

Borde inte ett sådant upplägg kunna fungera utan att jag och säljaren tar en massa extra risk?

Vad säger forumet?
 
Att tänka på är att det med största sannolikhet krävs tillstånd från föreningen för att hyra ut i andra hand.
Antagligen en formalitet, men en del föreningar kan ha lite handläggningstid. Man tar dessutom ofta ut en avgift för andrahandsuthyrning.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
MrJay
Inte alla säkert att du kan hyra lägenheten, vår gamla BRF tillät inte någon form av uthyrning av bostadsrätter.
 
Det är inte så vanligt att det är totalförbud. Om föreningen nekar kan man vända sig till hyresnämnden.
Vanligen tillåter föreningen det om man har skäl som skulle godkännas av hyresnämnden.
Till exempel om man ska bo på annan ort under begränsad tid.
Jag tror de flesta föreningar hade godkänt uthyrning under en begränsad tid då medlemmen avlidit, och det redan finns ett kontrakt för överlåtelse.
Har man lämnat in kontraktet för godkännande av dig som medlem i föreningen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ja, tillstånd från föreningen måste man ju ha förstås.

Min huvudbry handlar snarare om eventuella legala problem eller konflikter som skulle kunna uppstå om något går snett med lägenheten under hyresperioden, eller om tillträdesdatumet av någon nu okänd anledning flyttas långt fram vilket förlänger hyresperioden bortom den avtalade eller om säljaren häver köpeavtalet. Såna saker.
 
Vi hyrde vår lägenhet innan tillträde. Vår mäklare kollade upp vilka för och nackdelar som fanns. Givetvis har dessa fallit helt i glömska just nu trots att det inte var så längesedan men inget var i vårt fall så alarmerande att vi ens övervägde att avstå
 
perjar perjar skrev:
Hej,

Jag har köpt en bostadsrätt med tillträde om ett par månader. Lägenheten står dock tom redan nu, pga av att det är ett dödsbo som säljer. Vi har satt tillträdesdatum en bit fram i tiden så att Skattemyndigheten ska hinna behandla bouppteckningen och registrerat allt. Inget tillträde innan det är klart.

Dock behöver jag flytta ut ur min nuvarande bostad innan tillträdet till den nya. Ett alternativ, och säkert det vanligaste, är ju att magasinera saker under tiden. Men det innebär ju att jag behöver betala för två flyttar och mellanliggande magasinering.

Ett annat alternativ som jag funderar på är att hyra lägenheten under en tid innan tillträdet för att ha den som magasineringsställe. Den står ju ändå tom och är på så sätt tillgänglig.

Jag kan läsa på andra ställen att det inte är att rekommendera att flytta in tidigare än tillträdesdatum, eller ens ha tillgång till nyckel innan tillträdesdatum, eftersom det kan bli komplikationer om något går sönder eller andra ansvarsförhållanden under denna tid då säljaren fortfarande äger lägenheten.

Jag tänker att man borde kunna hantera det som ett vanligt andrahandskontrakt på begränsad tid, så att det borde inte räknas som ett egentligt förtida tillträde. Ett andrahandskontrakt ska ju reglera ansvar för lägenheten under hyresperioden. Andrahandsuthyrning är ju standard så att säga. Jag ska heller inte bo i den, bara ha bohaget där.

Borde inte ett sådant upplägg kunna fungera utan att jag och säljaren tar en massa extra risk?

Vad säger forumet?
Om ytan hyrs ut som förråd och inte som bostad och om ni inte bosätter er där är jag skeptiskt till att det behövs tillstånd från styrelsen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Risken är säljarens, inte köparens. Men med det sagt är ju risken för säljaren väldigt liten. Säg att de hyr ut till dig och bara låser upp på morgonen och sen låser på kvällen och prylarna sen står där som magasinerade i ett par månader – vem skulle bry sig om det, och med vilken rätt?

Jag skulle inte ta det med styrelsen om jag vore säljare, utan bara tillse att du inte hade tillträde under tiden om du är ok med det. Då är det ju inte andrahandsuthyrning i egentlig mening.

Och även om det vore andrahandsuthyrning (alltså om du bor där) så skulle den som hyr ut i första hand få möjlighet att göra rättelse om styrelsen kom på det och ville statuera exempel. Och innan det skulle hinna ske skulle du väl hinna ta över lägenheten ändå.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vad är det som skulle kunna gå snett med lägenheten?
Ett rör börjar läcka och förstör lägenheten och dina magasinerade saker. Ska väl täckas av föreningens försäkring, eller dödsboets, eller din.
Hyresgästen repar parkettgolvet, är ju inte ett problem om inte köparen sedan klagar på det. Skulle köparen klaga på det kommer säljaren snabbt hålla hyresgästen ansvarig. Mao, skyll dig själv.

Nyfiken fråga, du har sökt och läst att man avråder från tillgång innan tillträde. Men har du hittat fall där det faktiskt blivit komplikationer?
 
Risken ligger mest hos säljaren. Men som köpare bör du fundera över försäkringsläget. Det är inte säkert att din vanliga hemförsäkring gäller om du magasinerar dina prylar. Och säljarens försäkring gäller med största sannolikhet inte för dina prylar.

Som säljare, som låter en köpare få tillgång till bostaden i förväg så riskerar man ex. att köparen anser sig upptäcka fel, köparen vill då förhandla ned priset, trots att det finns ett bindande kontrakt, även om köparen inte har en chans att vinna ett sådant mål, så blir det strul, och ev. försenad betalning osv.

Det finns exempel på köpare som börjat riva ut kök, badrum och halva huset, när det bara fått tillträde för att ställa in lite prylar.

För en väldig massa år sedan köpte vi vårt första hus av en familj som flyttade bort från Stockholm. Det går alltid att få jobb... Det var ett halvår innan finanskrisen i början av 90 talet. Det gick inte så bra för dem, efter ett år flyttade de tillbaka till Stockholm, fick sälja huset de hade på landet med jätteförlust.

Till min förvåning köpte de ett nytt avsevärt dyrare hus i Stockholm. Och rev ut allt, började renovera. Sedan fick jag höra på bakvägar att affären inte gick igenom. De kunde inte betala på tillträdesdagen, men det var bara en "formalitet", pengarna kommer. Säljaren var tydligen desperat, de var den enda spekulanten, så han lät dem flytta in i väntan på pengar. Efter ett år tröttnade säljaren och fick dem vräkta, då var huset halvt utrivet med provisoriskt kök, provisorikst badrum osv.
 
H hempularen skrev:
Risken ligger mest hos säljaren. Men som köpare bör du fundera över försäkringsläget. Det är inte säkert att din vanliga hemförsäkring gäller om du magasinerar dina prylar. Och säljarens försäkring gäller med största sannolikhet inte för dina prylar.

Som säljare, som låter en köpare få tillgång till bostaden i förväg så riskerar man ex. att köparen anser sig upptäcka fel, köparen vill då förhandla ned priset, trots att det finns ett bindande kontrakt, även om köparen inte har en chans att vinna ett sådant mål, så blir det strul, och ev. försenad betalning osv.

Det finns exempel på köpare som börjat riva ut kök, badrum och halva huset, när det bara fått tillträde för att ställa in lite prylar.

För en väldig massa år sedan köpte vi vårt första hus av en familj som flyttade bort från Stockholm. Det går alltid att få jobb... Det var ett halvår innan finanskrisen i början av 90 talet. Det gick inte så bra för dem, efter ett år flyttade de tillbaka till Stockholm, fick sälja huset de hade på landet med jätteförlust.

Till min förvåning köpte de ett nytt avsevärt dyrare hus i Stockholm. Och rev ut allt, började renovera. Sedan fick jag höra på bakvägar att affären inte gick igenom. De kunde inte betala på tillträdesdagen, men det var bara en "formalitet", pengarna kommer. Säljaren var tydligen desperat, de var den enda spekulanten, så han lät dem flytta in i väntan på pengar. Efter ett år tröttnade säljaren och fick dem vräkta, då var huset halvt utrivet med provisoriskt kök, provisorikst badrum osv.
Aj vilket mardrömscenario! Ja så vill man ju inte ha det. Jag kan tänka mig att man vill va extra tydlig i hyresavatalet att inga förändringar får göras i lägenheten. Jag vill ju heller inte investera i renovering om det skulle visa sig att affären av någon anledningen inte fullföljs. Så det ligger i mitt intresse att ta det lugnt under hyresperioden. Bara magsinera, inget annat.
 
M Mellanbarn skrev:
Vad är det som skulle kunna gå snett med lägenheten?
Ett rör börjar läcka och förstör lägenheten och dina magasinerade saker. Ska väl täckas av föreningens försäkring, eller dödsboets, eller din.
Hyresgästen repar parkettgolvet, är ju inte ett problem om inte köparen sedan klagar på det. Skulle köparen klaga på det kommer säljaren snabbt hålla hyresgästen ansvarig. Mao, skyll dig själv.

Nyfiken fråga, du har sökt och läst att man avråder från tillgång innan tillträde. Men har du hittat fall där det faktiskt blivit komplikationer?
Nej, har inte hört om något som gätt snett. Men mäklaren, som ju är noga med att inte ta någon risk eller rekommendera något som kan innebära risk för honom pga dåliga råd, rekommenderar det inte med hänvisning till sina jurister som inte gillar potentiella risker... Det ska va vattentätt så att säga.
 
Är det bara saker som ska förvaras så borde man väl kunna lösa det utan att det görs som ett hyresavtal? Borde gå att skriva som att X prylar förvaras av dödsboet, dvs. du förfogar inte över själva lägenheten dödsboet har bara åtagit sig att låta sakerna stå där. Då är det mer du som tar en risk med att lägga dina saker i någon annans händer, inte säljaren som gör det med lägenheten.
 
  • Gilla
Rolle314 och 2 till
  • Laddar…
ullet
När vi köpte vårt hus skrev vi in i köpeskontraktet att vi skulle få rätt att förvara saker i ett förråd en månad innan överlåtelsedatumet. Inte rakt jämförbart, men som förvaring kanske det räcker med ett rum?
 
  • Gilla
perjar
  • Laddar…
Hempulaten hade svar med besked på mim fråga. Den historien var så bisarr att min fantasi inte räckte till.:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.