M Mikko58 skrev:
med rätt teknik och redskap som man har i skogen så går det bra. huggkroken och timmersaxen är ovärderliga,
Men varför träla med att få upp övergrovt på vedklyv för hand då det bara är nåra meter på vissa träd som är så grovt och de går ju bra att klyva på backen
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vilka på forumet tar sig tid att fylla ett bildäck med vedklabbar, för att sedan dansa runt och gå loss på dessa med en klyvyxa? När det är över, tömma däcket, ladda däcket på nytt
o s v.
 
F fribygg skrev:
Men varför träla med att få upp övergrovt på vedklyv för hand då det bara är nåra meter på vissa träd som är så grovt och de går ju bra att klyva på backen
Ööööh. Vill ju inte få knarr av klyvande för hand. (Om nu nån som ser sig som proffs, vet vad detta är.)

Vad är måttet på övergrovt?
 
F fribygg skrev:
Men varför träla med att få upp övergrovt på vedklyv för hand då det bara är nåra meter på vissa träd som är så grovt och de går ju bra att klyva på backen
det blir ju hemska stötar när man slår på kilar (järn mot järn) jag har provat. Och yxan förstör man lätt. Metersbitar av björk kan ofta vara vridna då blir det mycket lättare klyva dom i en hydraulklyv.
 
H Hybro skrev:
Vilka på forumet tar sig tid att fylla ett bildäck med vedklabbar, för att sedan dansa runt och gå loss på dessa med en klyvyxa? När det är över, tömma däcket, ladda däcket på nytt o s v.
Jag har provat, om man ska hugga järnspiselved kanske det är bra med däckmetoden men jag tycker att det antingen blir ett onödigt högt lyft av vedkubben eller ett extra lyft av däcket så jag nöjer mej ofta med att krovklyva med Fiskarsyxa på backen, är man ute några år i förväg och har gott om tid och plats till vedtorkning är det det ju vedinkastets storlek som avgör hur fint barrved behöver klyvas.
 
H Hybro skrev:
Vad är måttet på övergrovt?
70-75cm brukar virkesköpare ha som mått på övergrovt, timmer anses nog grovt redan vid 38cm i topp numera om man kollar i prislistor.
 
Tycker allt över 45-50cm är bökigt. Blir snabbt tungt och vresigt. Svårt med yxan och jobbigt att få upp på vedklyven. Roa mig med björk under föregående helg som kanske va 25-30cm max, lätt och lätt kluvet med min ringa yxerfarenhet. Hade en ny filad kedja som jag va tvungen att testa på sågen :p
Dvs två mindre träd fick agera testkaniner.
 
Några små testpiloter på bild.
 
  • En hög av avhuggna trädstammar och grenar på skogsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blodsoppen
M mugatu skrev:
Utveckla gärna?
Det är stor risk att sätta yxan i benet.
 
F fribygg skrev:
Jag har provat, om man ska hugga järnspiselved kanske det är bra med däckmetoden men jag tycker att det antingen blir ett onödigt högt lyft av vedkubben eller ett extra lyft av däcket så jag nöjer mej ofta med att krovklyva med Fiskarsyxa på backen, är man ute några år i förväg och har gott om tid och plats till vedtorkning är det det ju vedinkastets storlek som avgör hur fint barrved behöver klyvas.
jag kanske missförstår dig men vad har vedinkastets storlek för betydelse?
Klyver du i bildäck kan du ha en liten kedja runt klabbarna så står dom stadigt och du kan lyfta ut hela bunten och lägga den i traven. och du slipper plocka upp den klyvna veden från marken.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Tycker allt över 45-50cm är bökigt. Blir snabbt tungt och vresigt. Svårt med yxan och jobbigt att få upp på vedklyven. Roa mig med björk under föregående helg som kanske va 25-30cm max, lätt och lätt kluvet med min ringa yxerfarenhet. Hade en ny filad kedja som jag va tvungen att testa på sågen :p
Dvs två mindre träd fick agera testkaniner.
Men det blir mycke ved av stora klabbar. och du slipper gå till gymmet.;)
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Men det blir mycke ved av stora klabbar. och du slipper gå till gymmet.;)
Men jag som är liten och klen, blir mest ont i ryggen ;)
Får jag välja blir det klenved och mindre lyfta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Sånt jädrans mixer för att klyva ved! Visst 1 kbm till köksspisen fixas under hela våren... Då är det väl bara att lalla på.

Fiskars klvyxa, huggkubbe och en någorlunda stor hydraulisk 3-fas vedklyv. Är sånt som behövs om en årsved ska fixas på några veckor. Veden ska torka i vårsolen.
I mitt fall ett skotarlass på 13 kbm FUB till att börja med, troligtvis blir det två.

Då har jag inte tid att stå o peta mig i näsan. Måste flyta rationellt helt enkelt. Det gör det inte med bildäck, kedjor och annat trams.

Tänk så här. Betalar du en snubbe 400 kr i timmen, visst vill du att denne producerar mer än tre 40-liters säckar per timme?
Vedsäckarna ska kanske säljas till nåt vettigt pris också.

.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Sånt jädrans mixer för att klyva ved! Visst 1 kbm till köksspisen fixas under hela våren... Då är det väl bara att lalla på.

Fiskars yxa, huggkubbe och en någorlunda stor hydraulisk 3-fas vedklyv. Är sånt som behövs om en årsved ska fixas på några veckor. Veden ska torka i vårsolen.
I mitt fall ett skotarlass på 13 kbm FUB till att börja med, troligtvis blir det två.

Då har jag inte tid att stå o peta mig i näsan. Måste flyta rationellt helt enkelt. Det gör det inte med bildäck, kedjor och annat trams.

Tänk så här. Betalar du en snubbe 400 kr i timmen, visst vill du att denne producerar mer än tre 40-liters säckar per timme?

.
H Hybro skrev:
Sånt jädrans mixer för att klyva ved! Visst 1 kbm till köksspisen fixas under hela våren... Då är det väl bara att lalla på.

Fiskars yxa, huggkubbe och en någorlunda stor hydraulisk 3-fas vedklyv. Är sånt som behövs om en årsved ska fixas på några veckor. Veden ska torka i vårsolen.
I mitt fall ett skotarlass på 13 kbm FUB till att börja med, troligtvis blir det två.

Då har jag inte tid att stå o peta mig i näsan. Måste flyta rationellt helt enkelt. Det gör det inte med bildäck, kedjor och annat trams.

Tänk så här. Betalar du en snubbe 400 kr i timmen, visst vill du att denne producerar mer än tre 40-liters säckar per timme?

.
Ja det är väl stor skillnad på din vedtillverkning ock dom som bara eldar i en kamin dom klarar sig nog med en yxa.
Det kan ju vara intresant att läsa hur alla fixar sin ved, alltid kan man lära sig något nytt.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Det är stor risk att sätta yxan i benet.
Menar du att risken blir större för att stubbarna inte står uppe på en huggkubbe, eller är det att klyva med yxa som du tycker är för farligt för gemene man?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.