AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är dom de nya engelsmännen kanske :crysmile:
Dom verkar ha det som målsättning.
 
  • Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
Resa?
Skaffa häst så slipper ni det. Både tanke på kostnader och att hästar inte bara kan parkeras in på hösten och att man tar ut dom till våren.
Verkligen är att klockan ringer samma tid ALLA dagar. Även midsommar, jul nyår etc etc.

Nog om det.
För 20 år sedan reste vi en del och älskade just all inclusive och helst så många stjärnor som det gick att få. Detta för att slippa några måsten alls plus komma ifrån regn, mörker och elände så här i februari...
Men idag kostar en liknande resa det dubbla om det ens räcker.
Så jo det kostar mer idag.
 
Minnie Mesola
Isakare Isakare skrev:
Det beror väl på att Ryssarna försvunnit, och att nån måste ta över den platsen ;)
Och före ryssar, var det tyskar som invaderade semesterorterna som Attilas Hunner.

Minnie
 
Kineser är inte så väl sedda heller. De har aldrig förstått konceptet med kö, iaf inte de rika och privilegierade som är de som har möjlighet att turista.
 
Isakare Isakare skrev:
Det beror väl på att Ryssarna försvunnit, och att nån måste ta över den platsen ;)
Kan hända men Ryssar låter inte som dom bästa förebilderna.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kan hända men Ryssar låter inte som dom bästa förebilderna.
Var på Cypern förra våren. Den orten vi var på hade flera Ryska hotell som låg helt öde, och det var ovanligt lugnt.
Enda stöket jag hängde upp mig på var våra svenska barn uppfostrade efter "Kan själv" metodiken, som gjorde det rörigt o kladdigt på restaurang buffen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I länder med mat på gatan-kultur fungerar jag också lite annorlunda. Men annars brukar jag köra white guide, Michelin eller kombo av Google maps / tripadvisor. Bara gå på google maps är vanskligt

Tex har Hubertus 4.0 av 650 recensioner. Blev meddragen dit av en kollega. Värsta jag ätit.

[bild]
Håller med. I Sverige funkar WhiteGuide bra. Utomlands ger TripAdvisor ofta bra vägledning. Guide Michelin funkar förstås, men blir lite dyrt för en barnfamilj två veckor kan jag tänka.
 
J jocke31 skrev:
Håller med. I Sverige funkar WhiteGuide bra. Utomlands ger TripAdvisor ofta bra vägledning. Guide Michelin funkar förstås, men blir lite dyrt för en barnfamilj två veckor kan jag tänka.
Utomlands så finns det fler nivåer, i sverige är det nästan bara 1 stjärna och uppåt därför funkar white guide bättre. Utomlands så har de ofta de andra lägre rekommendationerna också. Jag brukar köra en eller två stjärnresturanger om jag är på semester en vecka och resten på de lägre rekommendationerna. :)
 
Brukar fira semestern hemma. Brukar säga att då jag har semester så har jag tid att få lite arbete utfört.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kan man åka när det inte är storstadssportlov, åker till en "icke skistar" så liftkort är lite billigare, redan har utrustningen och inte "äter ute" så går det att göra en rätt billig skidresa. Vi åkte tidigare så. Då kan man få "boende i backen" för mindre än vad liftkorten kostar (ett par tusen). Då kan man åxå svänga in på lunchen och äta hemma. Har man små barn är det perfekt om nån inte orkar, då behöver inte alla avsluta. Bra med små backar där man inte tappar bort barnen. Men på sportlovet är en sådan stuga på popluär ort jättedyr.

Nu har vi samma dilemma, skolan ger inte ledigt för skidåkning. Så får åka när boendet är dyrare - kör mindre ställen, går det att bo på gångavstånd från backe men ändå rimlig hyra. Mer köer överallt också. Tycker det är kass. Borde gå hitta ett system att smeta ut det mera. Många har nog inte råd att åka alls som det är nu.

Har faktiskt inte räknat på vad det kostar, om man räknar med bilresa, liftkort, skidskola för barnen, att man äter ute några gånger (brukar bli ca hälften av dagarna plus resa upp och ned). Bara en "enkel lunch" för en hel familj kostar väl ofta 600+. Så man sparar väl nån tusenlapp i liftkort och 5-10 på boendet på att välja en mindre skidort. Så även om det inte är 35 så är det nog jättesvårt att komma under 15-20 om man räknar med allt? Är faktiskt inte längre så road av skidåkningen själv, så när barnen växt i från det så lär jag inte åka nåt mer.

Endel fular och drar ändå på en halvvecka utanför sportlovsveckan. Tycker det blir mycket bilåka för så kort tid. Men frågan är om det inte räcker till med skidåkning och att det skulle vara ett bättre alternativ.
På vilken skidort löser du en familjevecka v9 för 20 totalt? Även de mindre orterna kostar en bra slant...

Liftkort, 2 vuxna och två skolbarn, 1 vecka

Funäsfjällen, 9140:-
Lofsdalen, 6550:-
Idre, 8286:-
Hemavan 8690:-
Branäs 7900:-

Att då få in boende, ev skidskolor, ev skidhyra och övriga omkostnader är inte görbart....
 
P PurreP skrev:
På vilken skidort löser du en familjevecka v9 för 20 totalt? Även de mindre orterna kostar en bra slant...

Liftkort, 2 vuxna och två skolbarn, 1 vecka

Funäsfjällen, 9140:-
Lofsdalen, 6550:-
Idre, 8286:-
Hemavan 8690:-
Branäs 7900:-

Att då få in boende, ev skidskolor, ev skidhyra och övriga omkostnader är inte görbart....
Som jag skrev, jag har inte räknat vad det blir tillsammans. Men exemplen du har ger ju ca 12.000 för liftkort, skidskola och resa. Men man kan inte äta ute för att klara det... Liftkort beroende på barns ålder är väl 4-6.000 kanske? Skidskola, vi har bara ett barn som går i år, en tusenlapp för 4 dagar tror jag... Sen hur man räknar vad bilresan kostar kan ju diskuteras. 1500 i bränslekostnad är väl inte orimligt att anta, men varierar ju stort med hur långt man har och vad man har för bil... För den bostadskostnaden så är det ju heller inga lyxboenden... Jag tycker snarare 32 för en stuga på en av de större skistar-orterna låter lågt...
 
Det finns ju skidorter utanför fjällen också. Kungsberget och Romme t ex. Bokar man i tid så borde man kunna få både boende och liftkort för 4 pers för ca 10 000:-. Då har man 10 000:- kvar att äta för...
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ju skidorter utanför fjällen också. Kungsberget och Romme t ex. Bokar man i tid så borde man kunna få både boende och liftkort för 4 pers för ca 10 000:-. Då har man 10 000:- kvar att äta för...
Jo, för stockholmare så ligger ju Kungsberget inte lång bilresa bort heller. Har inte varit där sen jag var barn och vi åkte med skolan dit, men det funkar säkert för en familj med små barn.

Här kommer en bra sammanställning på liftkortspriser.

https://www.freeride.se/liftkortspriser-sverige-fjallen/

När man räknar för en barnfamilj kan man ju tänka på att vissa orter har mycket lägre priser, för små barn ibland ingen kostnad alls för liftkort. En familj med barn över 7 år sprätter ju iväg 12.000 på bara liftkort i åre och jag antar att boendet kostar betydligt mer än 10.000. I säfsen tex kostar liftkortet för en familj med barn på 7 och 10 och två vuxna drygt 5.000.

10.000 för boende, liftkort för 2 vuxna och 2 tonåringar. Det blir nog tufft att få för tillsammans 10.000 även på de mindre orterna. Men för en familj med mindre barn går det nog, och till och med få in skidskola. Om mat och resa stannar inom 10.000 är ju högst individuellt. Den med kort resväg, avskriven bil och som lagar all mat själv kan nog klara det på mycket mindre.
 
Jag kollade lite snabbt på Kungsberget. Det är ju kört att boka en vecka nu, men 4 dagar vecka 10 kunde man boka och det kostar 3400:- i lägenhet med 6 bäddar. Liftkort för 2 vuxna och 2 barn 6500:- för en vecka.
Så om man bokar i tid och får en hel vecka så är väl i alla fall 12 000:- för boende och liftkort fullt möjligt.

Apropå Kungsberget så var jag dit för några år sedan med ett av barnen och svägerskan från Stockholm med sitt barn. Det visade sig att det var billigare för henne som hade bokat en bussresa Stockholm ToR inklusive liftkort och skidhyra än för oss som tog bilen de 5 milen dit och hyrde skidor och köpte liftkort på plats...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P PurreP skrev:
På vilken skidort löser du en familjevecka v9 för 20 totalt? Även de mindre orterna kostar en bra slant...

Liftkort, 2 vuxna och två skolbarn, 1 vecka

Funäsfjällen, 9140:-
Lofsdalen, 6550:-
Idre, 8286:-
Hemavan 8690:-
Branäs 7900:-

Att då få in boende, ev skidskolor, ev skidhyra och övriga omkostnader är inte görbart....
Jag trodde du hittat boende för priserna ovan, det var liftkort. Sorry. Nå. Ska man inte bo "i backen" och väljer en rätt modest stuga på en av de mindre orterna så tror jag det går att hitta boende för 8-12.000. Om man kan tänka sig att ha 20 min med bil till backen och bo på nåt enklare så går det att få ned den ännu mera även under sportlovet. Vi bodde så ett år, men iom att vi orkar åka olika länge har vi velat ha att man kan ta sig till backen utan bil (även om man måste gå 10 minuter). Då får man betala lite till eller acceptera lite lägre standard.

Och visst, med två skolbarn blir liftkorten lite dyrare. Men det är rätt stor skillnad på 6500 i listan, och 12.000 i åre. Om man sen vill ha lite mera åk så är nog åre mer åka för pengarna. Men har man små barn och mest harvar runt i barnbacken så är det ju skitsamma var man åker. Och jag tror det är det småorterna lockar med, att det blir billigt med små barn. Med större barn som vill ha mera åka så räcker inte backarna där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.