Tyvärr en gammal tråd, men förtjänar ändå en kommentar tycker jag.

För de ca 500 kr (+ montering och rördelar =750 kr) som "expansionskärlet" kostar köper jag drygt 100 kbm vatten = 100.000 liter.


Och hur mycket vatten sparar jag med expansionskärlet?
I sommarstugan har vi en hink som tar hand om spillet från varmvattenberedaren, för den sitter dumt till i förhållande till golvbrunnen.
Hinken tömmer vi kanske två ggr per år.

Vad kan kostnaden för utläckt vatten vara (ca 12 L/år), jämfört med kostnaden för expansionskärlet?
Någon som vill räkna på ROI :)
 
I denna tråd är det inte frågan om att spara några liter vatten per år, som den senaste kommentatorn felaktigt tycks tro, utan om bevämligheten att slippa att ha en ful hink under säkerhetsventilens utloppsrör, och att slippa tömma den. Bekvämlighet får kosta. Dessutom surnar vatten i en hink om det får stå i långa tider, och det blir perfekt för mygg att lägga ägg i.
 
Redigerat:
Arnodt skrev:
...Dessutom surnar vatten i en hink om det får stå i långa tider, och det blir perfekt för mygg att lägga ägg i.
Skojar du?
Vad menar du med att vattnet "surnar"?
Och hur kommer myggen in i rummet för att lägga ägg?

Vad är du för ett troll egentligen?
 
På sommaren kan det hända att man vädrar och man har fönster öppna, och då kommer mygg in inomhus. Eller man sover med fönster öppna. Inte kan det väl vara svårt att föreställa sig? Vatten som står länge blir skämt. Det tappar syre och kommer att lukta unket, och mögelsvampar som alltid finns i luften slår sig ner det. Vattnet i vår hink luktade i alla fall inte gott, så vi vet av erfarenhet.

Jag har varit med om utomlands i ett rum att i luftkonditioneringens aggregat, närmare bestämt i behållaren där kondensvattnet samlas, att där var mygglarver och kom mygg därifrån. Säkert perfekt plats för att mygglarver.
 
Redigerat:
Jösses, vilket flummande!
Men du är stockholmare, så det är OK.

Vatten som blir skämt? Jo visst, lite skoj är det ju :p
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ytterligare en tanke om expansionskärlet:

En sådan där "återvändsgränd" för varmvattnet blir väl den perfekta yngelkammaren för legionellabakterier.
Den skölj aldrig igenom och spolas ren, utan mikroorganismerna kan växa till sig där i godan ro, och i lagom takt läcka ut i duschvattnet :p
 
Kul med intresserade av expansionskärl för färskvatten och vår utförda kanske annorlunda installation. De som konstruerat expansionskärlet för dricksvatten har faktiskt tänkt på det du nämner om legionella. Det sitter ett speciellt munstycke vid inloppet till expansionskärlet i akt och mening att just få ombyte av vattnet i det.
Munstycket trycks ner i T-stycket och T-stycket skruvas på expansionskärlet.
Expansionskärl för färskvatten, T-stycke och specialmunstycke för vattenombyte och förhindra legionella.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag kan nämna att vissa rörmokare kan "jacka" backventilen på blandningsarmaturen för varmvattenberedaren. Då kan varmvatten vid värmeexpansionen gå baklänges ut i kallvattenledningarna. Då skvätter inte säkerhetsventilen ut något vatten varje gång varmvattenberedaren värmer vatten, i alla fall mindre mängd. Husägaren blir då belåten. Om det är tillrådigt att göra så, tveksamt. Backventilen finns där i blandningsarmaturen för att tjäna något syfte. Jag vet inte exakt vad den ska skydda mot. Kanske mot legionella? Någon som vet mer?
 
Redigerat:
@Arnodt Intressant tråd! Funderar på att montera ett sådant expansionskärl då det missades en golvbrunn till pannan i ett väldigt stressat bygge. Har en Mitsubishi Ecodan Split (Luft/Vatten) med 200L inbyggd varmvattenberedare och 12L inbyggt expansionskärl enligt skiss. Sitter en blandningsventil samt säkerhetstventil på 10bar till varmvattnet och kommer ca 10L på 1,5 vecka. Har egentligen inget emot att tömma spannen men tycker att i ett relativt nybyggt hus(2021) så ska det inte behövas.

Vet dock inte trycket på inkommande kommunal vattenledning men tror du det kommer att fungera med ett sådant expansionskärl utöver det redan intregrerade på 12L?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.