Har snart lagt färdigt Junckers skeppsgolv Har dock ett ställe där mitt undergolv inte verkar uppfylla ”högst 3 mm per 1,5 meter” och det sviktar/fjädrar lite. När golvsockeln kommer på hjälper det nog lite men funderar om jag kan skjuta in något under golvet? För att stadga det lite eller är det bättre att låta det va…? Funderar på foam men det måste kanske vara något hårdare? Obs det är inga enorma skillnader men tillräckligt att det ändå märks.

Tomt rum, trägolv, öppen spis, vit vägg, litet fönster, röd enkel stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lumppapp hade jag använt.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Hittade denna, känns ganska stum. Me kanske inte ett bra alternativ? Förpackning för parkettunderlägg, Skandor Silent 2,2 mm, flerspråkig text, isoleringsegenskaper, rosa och vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
S sepani skrev:
Har snart lagt färdigt Junckers skeppsgolv Har dock ett ställe där mitt undergolv inte verkar uppfylla ”högst 3 mm per 1,5 meter” och det sviktar/fjädrar lite. När golvsockeln kommer på hjälper det nog lite men funderar om jag kan skjuta in något under golvet? För att stadga det lite eller är det bättre att låta det va…? Funderar på foam men det måste kanske vara något hårdare? Obs det är inga enorma skillnader men tillräckligt att det ändå märks.

[bild]
Hur stort område är det? Kan du sala på bjälklaget?
 
H
S sepani skrev:
Hittade denna, känns ganska stum. Me kanske inte ett bra alternativ? [bild]
Foam ska du ha under hela golvet.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Hittade denna, känns ganska stum. Me kanske inte ett bra alternativ? [bild]
Långsiktigt kommer foamen att sjunka ihop lite, lumppapp är bättre i detta läget.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Hur stort område är det? Kan du sala på bjälklaget?
Det är en "hörna", kanske handlar det om 2m2. Resten är acceptabelt jämnt...sala på är inte ett alternativ, det skulle jag i så fall gjort innan, men hade nog inte valt det ändå...
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Långsiktigt kommer foamen att sjunka ihop lite, lumppapp är bättre i detta läget.
OK, så lumppapp är stummare? Foamen känns ganska "hård"?
 
S sepani skrev:
Har snart lagt färdigt Junckers skeppsgolv Har dock ett ställe där mitt undergolv inte verkar uppfylla ”högst 3 mm per 1,5 meter” och det sviktar/fjädrar lite. När golvsockeln kommer på hjälper det nog lite men funderar om jag kan skjuta in något under golvet? För att stadga det lite eller är det bättre att låta det va…? Funderar på foam men det måste kanske vara något hårdare? Obs det är inga enorma skillnader men tillräckligt att det ändå märks.

[bild]
Ja golvsockel kommer nog bara göra de knarar eller gnisslar när det skaver så bättre att fixa problemet ordentligt
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Ja golvsockel kommer nog bara göra de knarar eller gnisslar när det skaver så bättre att fixa problemet ordentligt
Ska jag göra det by the book så är det flytspackling som gäller....men det är dels lite för sent för det och dels inte något jag gett mig på ändå...Låter som att det får bli lumppapp till lagom tjocklek.
 
S sepani skrev:
OK, så lumppapp är stummare? Foamen känns ganska "hård"?
Den är formstabil, foam är det luft i så även om det känns bra till en början med så kan den börja tappa formen efter tillräckligt mycket trafik.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Foam ska du ha under hela golvet.
Foam har jag under hela golvet, lagd sida vid sida och noga tejpad. dock lite ojämnt i ena hörnan, det får bli att skjuta in ett par lager lumppapp verkar det som...
 
H
S sepani skrev:
OK, så lumppapp är stummare? Foamen känns ganska "hård"?
S sepani skrev:
OK, så lumppapp är stummare? Foamen känns ganska "hård"?[/QUOTE
Bättre med lum]
Lumppapp är stummare. Själv tycker jag det är svårt att jämna ut det beroende på hur mycket det är förstås. Masonit som skruvas och limmas på om det är mycket, kanske en kombination av lumppapp och masonit.
 
H HEM2121 skrev:
Lumppapp är stummare. Själv tycker jag det är svårt att jämna ut det beroende på hur mycket det är förstås. Masonit som skruvas och limmas på om det är mycket, kanske en kombination av lumppapp och masonit.
Tror inte det finns så tunn masonit. Tänker att det rör sig om ett par mm 2-3 max.
 
S sepani skrev:
Tror inte det finns så tunn masonit. Tänker att det rör sig om ett par mm 2-3 max.
Har försökt köra så mycket korta bitar som möjligt i den hörnan, då de tar upp ojämnheterna bättre än de långa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.