Hej !
Jag har precis rensat ut gammal isolering på vinden över garaget och ska nu fixa ny. Bjälklaget är 120 mm djupt.
Om jag nu vill isolera till en höjd av 500 mm - hur gör jag då med isolerskivor? . Det kommer ju bli mellanrum över bjälkarna .
 
Antar att du menar 500 mm. Du har inte funderat på att köra med lösull?
 
Centano Centano skrev:
Antar att du menar 500 mm. Du har inte funderat på att köra med lösull?
Precis . 500 mm:crysmile:
 
Centano Centano skrev:
Antar att du menar 500 mm. Du har inte funderat på att köra med lösull?
Mmm kanske fördel med lösull?
 
Det är ju lösbart även med skivor. 120 mm i facken och sedan fortsätter du över reglarna med förskjutna skarvar. Tänker dock att det kanske är lättare att fylla ut överallt med lösull. Har du tänkt göra arbetet själv eller anlita någon?
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Det är ju lösbart även med skivor. 120 mm i facken och sedan fortsätter du över reglarna med förskjutna skarvar. Tänker dock att det kanske är lättare att fylla ut överallt med lösull. Har du tänkt göra arbetet själv eller anlita någon?
Tack for råd. Håller med att det sannolikt blir bättre med lösull. Egentligen hade jag nog kunnat lösa det själv. Antingen kratta ut det eller hyra maskin men problemet är väl tiden ( som man inte har…)
Sedan är dessvärre ventilationen ingen vidare. I nuläget saknas helt takfotsventilation så det måste åtgärdas
 
Centano Centano skrev:
Det är ju lösbart även med skivor. 120 mm i facken och sedan fortsätter du över reglarna med förskjutna skarvar. Tänker dock att det kanske är lättare att fylla ut överallt med lösull. Har du tänkt göra arbetet själv eller anlita någon?
Förresten om man nu väljer isolerskivor. Viket är att föredra- 2 st skivor bredvid varandra i fackets längsriktning eller att lägga en isolerskiva på tvären ?
 
Rickard.
500mm tjockt är det inte ens att fundera på något annat än lösull(tycker jag), jämför priserna så kommer du se, att lösulla en villavind tar bara några timmar om alla förberedelser är gjorda.
 
F Fredrik K80 skrev:
Sedan är dessvärre ventilationen ingen vidare. I nuläget saknas helt takfotsventilation så det måste åtgärdas
Är du säker på det? Brukar inte rekommenderas idag.
 
Nissens
F Fredrik K80 skrev:
Hej !
Jag har precis rensat ut gammal isolering på vinden över garaget och ska nu fixa ny. Bjälklaget är 120 mm djupt.
Om jag nu vill isolera till en höjd av 500 mm - hur gör jag då med isolerskivor? . Det kommer ju bli mellanrum över bjälkarna .
Jag byggde på bjälkarna, tycker det är praktiskt att man kan lägga spång över vid behov så att utrymmet blir tillgängligt om inte annat.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Nissens
T Tobbe_C skrev:
Är du säker på det? Brukar inte rekommenderas idag.
Det har du fått om bakfoten.

Takfotsventilation var viktigt i går och är viktigt idag. Den kommer med stor sannolikhet även att vara viktig i morgon… :)
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T Tobbe_C skrev:
[länk]


[länk]

[länk]
Så man skall öppna ventilationen på sommarhalvåret, och stänga den vintertid. Skulle nog vilja se några vetenskapliga dokument på det…

Mitt hus är välisolerat och har ventilation på kallvinden. Det är 20 år gammalt och har inte tillstymmelse till mögel någonstans. Har inte hört från någon annan att det skulle vara något problem heller. Så att säga att man inte rekommenderar ventilation på kallvindar ”idag” är en kraftig överdrift.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så man skall öppna ventilationen på sommarhalvåret, och stänga den vintertid. Skulle nog vilja se några vetenskapliga dokument på det…

Mitt hus är välisolerat och har ventilation på kallvinden. Det är 20 år gammalt och har inte tillstymmelse till mögel någonstans. Har inte hört från någon annan att det skulle vara något problem heller. Så att säga att man inte rekommenderar ventilation på kallvindar ”idag” är en kraftig överdrift.
Forskning från Chalmers (examensarbete)
https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/40279.pdf

Läste även en bättre från Lunds men hittar den inte nu.
Hittar i alla fall ingen som säger att det år så man skall göra idag.

Jag har själv ventilerad kallvind och tittar på att stänga igen vid nock och fot.
 
T Tobbe_C skrev:
Är du säker på det? Brukar inte rekommenderas idag.
Hur då ? Har jag missat något? Nog måste det väl vara en bra ventilation ffa när man ska isolera och då är väl takfotsventilationen en viktig del?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.