J Johan456 skrev:
Var hittar du en så billig resa all inclusive till Cypern?

ska man åka ungefär när man har semester så ligger det på drygt 50000kr. Vi har bokat, jämfört och kollat.
Själv fattar jag inte varför man bokar all-inclusive. Ska man åka utomlands så vill man ju besöka platser och se/uppleva landet inte tillbringa en massa tid på hotellet med buffémat och poolbad. Det sistnämnda behöver man ju inte ens åka på semester för.. Hotell är väl enbart för att ha någonstans att sova.
 
  • Gilla
Mrjayser och 10 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Njäeu, det är allmänt känt att det blivit betydligt mer restriktivt att få semester för barnen, vet inte exakt när denna tolkningen kom till, kanske 10-15 år sen.

Anledningen måste vara att vi är sämst i klassen gällande PISA och barnen har så svårt att få skolarbete utfört då dom ska vara "lediga".

Men sen tolkas detta väldigt olika beroende på skola och kommun, vissa kan tycka ett par veckor på ett år går bra ändå, troligen ska eleven då inte ligga i gränslandet.
Kanske det men där jag arbetar(mindre skola-glesbygd) har vi haft samma ”policy” sen jag började arbeta 1989. Skillnaden är väl främst att på 90-talet tog ingen ledigt för att åka på semester. Möjligen tog man ledigt för att följa mamma eller pappa på älgjakt.
Fortfarande är det rel. ovanligt med ledigheter för semesterresor även om det händer. Alltid samma familjer som tar ledigt för resor. Det brukar gå att lösa eftersom den tid de är lediga ofta går att planera så att de arbetar i förväg eller i efterhand. Ett MYCKET större problem ur läreri-synpunkt är s.k strö-frånvaro som är oerhört svårt att kompensera. Elever som år efter år ligger på 10-20%.
Men jag håller med att det nog är rätt varierande över landet. Både på skol och kommunnivå. Gissar att skolorna i Täby och Vellinge har fler ledigheter angående utlandsresor att hantera(iaf jmfrt med älgjakt).
/LOB
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Idag kostar det ca 30.000 kr för en familj, en vecka, all inclusive på Cypern.

En vecka i fjällen är ca 20.000 kr.

Klart vi har högre löner nu än förr.

Men kostade det verkligen en halv månadslön per förälder för att åka skidor förr? Låter det rimligt?
Vi kör 7 dagar i ett campingtält som kostar typ 3 000 för en vecka på en camping och matkostnaderna blir ungefär som hemma.

När jag var barn gjorde vi samma men bodde i en husvagn istället. Förr skidåkning så vinter campade vi med husvagnen med typ samma kostnader.

Personligen är min känsla att kostnaderna drar iväg eftersom vi är så mycket mer kräsna nu för tiden jämnfört med hur man levde för 20-30 år sedan,
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 14 till
  • Laddar…
Våren 1998 fick man två veckor på Barbados (flyg och hotell) för 2 500 kr.

Var så mysigt att det blev två resor dit på drygt en månad. Direkt när man kom hem beställde man nästa. :)
 
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Aldrig åkt på All inklusive, aldrig heller åkt skidor en hel vecka. Vi brukar hellre vilja till solen.
Första resan till Kanarieöarna jag gjorde gick på 2500/person ex mat då.
Var för ca 25 år sedan.
Sedan gick priserna ner. Billigaste resan tror jag hamnade på strax över 1000kr/person för resa och boende i en vecka i Rom.
Dyraste veckolånga resan för några år sedan till Gran Canaria 3200kr/person. Borträknat är längre resor än en vecka. Prisskillnaderna hänger mer på hur flexibla vi varit när vi kan åka och hur mycket tid som lagts ner att hitta något billigt. För mig är det ibland lite av en sport att hitta billigt.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Idag åker man för att få ett fint inlägg på sociala medier. Kosta vad det vill, bilden är viktigare och posta. Därför kan dom fortsätta höjja priser folk kommer betala ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
John Petersen och 5 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Idag åker man för att få ett fint inlägg på sociala medier. Kosta vad det vill, bilden är viktigare och posta. Därför kan dom fortsätta höjja priser folk kommer betala ändå.
Suck... Jag har varit på långa/många resor och inte känt behov av att posta bilder någonstans så det är väldigt individuellt...
Lär nog inte vara därför större delen av oss reser...
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
O
P Pilis skrev:
Vi kör 7 dagar i ett campingtält som kostar typ 3 000 för en vecka på en camping och matkostnaderna blir ungefär som hemma.

När jag var barn gjorde vi samma men bodde i en husvagn istället. Förr skidåkning så vinter campade vi med husvagnen med typ samma kostnader.

Personligen är min känsla att kostnaderna drar iväg eftersom vi är så mycket mer kräsna nu för tiden jämnfört med hur man levde för 20-30 år sedan,
Mycket blir vad man gör det till med! Jag har semestrar två veckor genom Europa billigare än bekanta som tältat i fjällen, då reste vi ändå nästan bara första klass och sov på bra hotell. Samtidigt så har jag lagt mer på en weekend än vad andra bekanta lägger på en hel sommarsemester.

Vissa tycker 50 tkr för en vecka semester är helt okej. Vissa skulle aldrig kunna lägga så mycket. En stor kostnad när man reser är ju maten, att spendera varje kväll på restaurang för 2-3 tkr eller köpa en najs kebab/lokalt streetfood för några euro spelar ju stor roll. Jag kör ju hellre på det sista för att jag ofta blir otroligt besviken på hur dålig mycket av maten kan vara.

2016 åkte jag och min sambo till Grekland en vecka för ca 5-6 tkr totalt (flyg, transfer och hotell). Hade vi åkt 4 veckor senare hade samma resa kostat 30-40 tkr. 2019 bilade vi genom Sverige och det blev många resor dyrare än Greklandssemestern. Så när någon säger att de ”bara campar i Sverige på sommaren” brukar jag svara

”De rige de kan”
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag kör ju hellre på det sista för att jag ofta blir otroligt besviken på hur dålig mycket av maten kan vara.

Kolla alltid Michelin-guiden innan så slipper du köpa grisen i säcken. Ibland får man köra någon mil omväg. Men det är det lätt värt.

I Sverige så är michelinsnärvaro nästan obefintlig så då passar white guide bättre.

Någon gång åkte jag två timmar extra för att få bra mat, sambon var kanske inte jättenöjd :crysmile:
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Ja, nu börjar ju vår gamla nimbus 26a (båt) kännas billig... För 12-14kkr i fasta kostnader och 10-15kkr på diesel så får vi 4-6v (6-8 helger och resten på semestern) i Sveriges underbara skärgård för 5 pers!
 
  • Gilla
  • Haha
ViktorHg och 8 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
En stor kostnad när man reser är ju maten, att spendera varje kväll på restaurang för 2-3 tkr eller köpa en najs kebab/lokalt streetfood för några euro spelar ju stor roll. Jag kör ju hellre på det sista för att jag ofta blir otroligt besviken på hur dålig mycket av maten kan vara.
Håller helt med. Maten är en stor del av kostnaden.

För oss är en intressant aspekt med att resa att äta på samma ställen som lokalbefolkningen äter. I större städer kan det bli dyrt… I mindre orter oftast billigare än turistmaten.

Vi vill alltid ha kokmöjligheter när vi reser, om det är möjligt. Det är intressant att handla råvaror i andra länder. I varmare länder är ju ibland frukt och grönsaker fantastiska. Att inte kunna laga mat av dessa vore en förlust. Den egna matlagningen kompenserar också upp för div dyrare restaurangbesök. Och att slippa passa hotellfrukost och kunna ta det lite lugnt på morgonen och rufsiga och oduschade kunna äta frukost på ev balkong är guld värt.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
O
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kolla alltid Michelin-guiden innan så slipper du köpa grisen i säcken. Ibland får man köra någon mil omväg. Men det är det lätt värt.

I Sverige så är michelinsnärvaro nästan obefintlig så då passar white guide bättre.

Någon gång åkte jag två timmar extra för att få bra mat, sambon var kanske inte jättenöjd :crysmile:
Eller för oss vanliga dödliga så fungerar Tripadvisor otroligt bra!
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Eller för oss vanliga dödliga så fungerar Tripadvisor otroligt bra!
Eller fråga några lokalbor, vad de skulle rekommendera.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Eller fråga några lokalbor, vad de skulle rekommendera.
Grisen i säcken om inte alla lokalbor är konnässörer. Det kan fungera i länder med djupa mattraditioner som Frankrike eller Italien. Även i dessa länder kan det var vanskligt. I Sverige funkar det verkligen inte
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
E
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Grisen i säcken om inte alla lokalbor är konnässörer. Det kan fungera i länder med djupa mattraditioner som Frankrike eller Italien. Även i dessa länder kan det var vanskligt. I Sverige funkar det verkligen inte
Kom ner här till kontinenten ska jag visa dej bästa Kebaben.
 
  • Haha
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.