Då jag inte har pejl på andra forum som är så inriktade på tekniska apparater och är dominerade av män tänkte jag fråga er om era erfarenheter av rakapparater (Jag vet att rakapparat inte är ett verktyg för husbygge, men man måste ju raka sig även som Gör Det Självare):

Jag har alltid rakat mig med hyvel men funderar nu på att köpa en elektrisk rakapparat.
Vilka rakapparater skall man fullständigt undvika?

Vad är det som brukar funka dåligt med rakapparater jämförd med att raka sig med rakhyvel?

Hur rengör man rakapparaten?
Går det fortare att raka sig med apparat än med hyvel?
Hur lång tid tar det att rengöra rakapparaten?
Är det bökigt att rengöra rakapparaten?
Jag funderar på rakapparat i prisklassen 1000-2000 kr.
 
Kom igen Riktiga män rakar sig inte .... de tar blåslampan...

Jag har använt flera märken och har aldrig blivit nöjd, jag använder alltid hyvel numera.
 
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip... skämt ås sido...
Använd hyvel jag tror att du kommer vara nöjdare då...

Vill du fasta helt i rakningsträsket kan du kolla in det här forumet:

http://www.badgerandblade.com/
 
Min rengöres genom tömning i toaletten, sköljer sedan ur apparaten under vattenkranen med varmt vatten. Rakar mig oftast med hårtrimmern, får då den sköna 3-dagars.......
 
Jag har haft samtliga vaianter av rakapparater, och det slutar alltid med att jag återgår till hyvel. Hyvel är snabbare, irriterar huden mindre och lämnar kortare stubb kvar. Dessutom låter hyvel mindre, behöver inte vårdas, passar alla nätspänningar och det finns reservdelar i alla världsdelar i varenda snabbköp.

Edit: Jo, jag rekommenderar användning av rakskum el motsv, men det kanske är åt det fjolligare hållet.
 
Jag har kört med hyvel men det blir ju så jäkla dyrt! Bladen kostar ju flera hundra.
och efter typ 2 rakningar är bladen kännbart sämre
Kör med en braun rakapparat nu och jag tycker den funkar mycket bra.

En sån där som man sätter i ett ställ så rengör den sig
 
Håller med Benny_P hårtrimmern är fin, går himla fort och är snällt mot skinnet. Sprutar iofs lite stubb överallt, så städar man inte efter sig får man en avhyvling!
 
Ta ert förnuft tillfånga! Hur skulle det gå om detta kom ut bland kvinnorna i vår omgivning! Att vi hellre gör något manuellt utan hjälp av elektriska verktyg! Att det sedan blir bättre, går tystare osv är ju rent förfärligt! Snart får vi väl skruva dit trall med mejsel och såga byggskivor med fogsvans! Näe, håll tyst om detta, använd hyveln i smyg, men se för tusan till att köra lite med rakapparaten så vår omgivning förstår att "man måste ha en så´n", i badrummet så väl som i snickarboden!
 
Precis! ;)

Använder själv en mellanklass-Braun. Det är den andra i ordningen, den första misshandlade jag sönder batterierna i, den andra fungerar hur bra som helst. Det enda man får tänka på är att skaka ur stubbet ur den efter varje rakning samt rengöra den lite då och då. Genom att göra det håller skären lite längre. Byter skär + hålplåten ungefär vartannat år.
 
Tja, ta en elhyvel och en riktig hyvel (alltså för träbearbetning) med nyskärpta stål och gå loss på en bräda - med vilket verktyg får du finaste ytan? Elverktyg i all ära, men är det inte slutresultatet som räknas ändå? Där tycker jag de elektriska rakapparaterna går bort direkt, inget går upp mot en bra rakhyvel, och rakar man sig ofta funkar billiga engångshyvlar riktigt bra.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har kört med hyvel men det blir ju så jäkla dyrt! Bladen kostar ju flera hundra.
och efter typ 2 rakningar är bladen kännbart sämre
Sant, om vi talar om Mach 3 o eventuella konkurrenter i kassetträsket. Lösningen på problemet är en gammal hederlig säkerhetshyvel (eller rakkniv om man är lite modigare ;)) och riktiga rakblad. Varje blad räcker mycket längre och kostar betydligt mindre än bluffprodukterna de gör reklam för på tv.
 
mattias_75 skrev:
Kolla här om du tycker att bladen är dyra till Gillette: [länk]
T ex en sån, eller så har säkert era pappor nån gammal Gillette från 50- eller 60-talet liggande i nån vrå. Funkar med stor säkerhet alldeles utmärkt fortfarande!
 
Wow, finns det fortfarande riktiga rakhyvlar! Med riktiga blad med sånt där krångligt hål i, likadana rakblad som farfar använde. Tänk att raka sig med den, och ha "Living after midnight" rullande i bakgrunden.

Allvar nu; har du testat den?

Jag har länge kört med Gillette. De är visserligen dyra, men jag tycker att bladen räcker väldigt länge. I alla fall om man inte är superkänslig och måste ha den där perfekta skärpan på hela tiden.
 
Jag kör sedan ett år med Mercur Futur 700, tillsammans med Zirh lite olika produkter.
Hög initialkostnad kanske men satan vilket resultat. Sen kostar 10 pack blad 50 spän och räcker flera gånger längre än Gilette så i längden blir det billigare. Sen så är det sjukt kul att radda upp fler produkter bara för rakningen än vad tanten kör på sin morgonrengöring :)
Och så har jag häftigare verktyg än henne :)
Andersmc jag funderar på att köra 80-tals låten Slice me nice, eller kanske Nationalteaterns JAck the ripper,

Fast siktet är ju
http://gents.se/products/edwin-jagger-rakkniv.htm
"Thats not a knife" repliken vaknade till liv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.