kisumisu
H heimlaga skrev:
Där har du en bra poäng.
Bilderna ser förresten ut att vara från Skata i Jakobstad. Det fanns ännu mer utanpåliggande lösningar där när jag var barn på 80-90-talet och gick där med mormor.
Tyvärr har gömningshysterin nått hit också till en viss del.
Rätt gissat! Underbart område, har alltid velat bo där. Men tyvärr bor man idag i en gipslåda :(

Där allt är gömt förutom det nya värmesystemet och tv antennerna, nätverkskablar mm.

Rörsystem under tak med kopparledningar och plastisolering. Konsoler fäster rör i vägg/tak. Installationsarbete synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita kablar organiserade horisontellt med plastclips mot en vägg ovanför trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniska enheter, kablar och sladdar på hylla i svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu får nog chock av stöket.
 
Redigerat:
  • Wow
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Mina föräldrar bor i Ålsten och de skulle äntligen bli av med sina luftledningar. Bara det att man kom inte överrens med fiberägaren. :crysmile:

Så elnätet är nedgrävt med fibern är kvar i luftledning :crysmile:
 
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag förstår inte hela grejen att dölja allt i Sverige :thinking:
Enklare felsöka och uppgradera och ändra när sladdar, rör mm är synligt.

En router skall dessutom vara framme och inte i ett skåp. Dels för wifi täckning och dels för överhettning...papplådor, små skåp och elektronik rimmar inte bra ihop :thinking:

Kabeltv i en finsk stad
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
En router har inte wifi. Det har man accesspunkt för. Sedan så är det fiberkonverter jag har bakom luckan och den kräver ingen logik då den varken är en router eller switch. Mao alstrar den inte i närheten lika mycket värmen som en kraftfull router.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
[bild] [bild] [bild]
Nu får nog chock av stöket.
Nej, jag fick bara en chock av de 4 våldsamt fult klamrade kablarna. :surprised:
:cool:
 
  • Gilla
Putte G... och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, jag fick bara en chock av de 4 våldsamt fult klamrade kablarna. :surprised:
:cool:
In i väggen ska dem.
 
  • Haha
kisumisu
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Här trodde jag att jag skulle komma in i en tråd som handlade om att Svenskar inte vågar ta bilen på semestern.
Håller på och sätter på takboxen inför bilresa till fjällen och öppnar tråden för lite tips, så inser jag att jag istället måste leta fram bilhammaren. Jobbigt...
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En router har inte wifi. Det har man accesspunkt för. Sedan så är det fiberkonverter jag har bakom luckan och den kräver ingen logik då den varken är en router eller switch. Mao alstrar den inte i närheten lika mycket värmen som en kraftfull router.
Man monterar helt enkelt allt i källaren. Förstår inte de som sätter fiber grejorna bakom tvn eller i hallen
;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mina föräldrar bor i Ålsten och de skulle äntligen bli av med sina luftledningar. Bara det att man kom inte överrens med fiberägaren. :crysmile:

Så elnätet är nedgrävt med fibern är kvar i luftledning :crysmile:
En jobbarkompis till mig skulle få fiber. Dragen i telefonstolpara. :D
 
J JohanLun skrev:
Man monterar helt enkelt allt i källaren. Förstår inte de som sätter fiber grejorna bakom tvn eller i hallen
;)
Den lösningen kan ju kräva en förfärlig massa bilande om det är ett hus som tidigare inte har källare.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Luftburen kabel får mig att tänka på mina resor i Asien. Kanske lite insperation för er som gilar det

Stadsgränd med människor, trånga trottoarer, röriga elledningar och små affärer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stadsgata med människor, trafik, tuk-tuk, reklamskyltar, och modern arkitektur i bakgrunden. Vibrant urban atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Livlig gata med marknadsstånd, fotgängare, paraplyer och skyltar, troligen i sydostasiatisk stad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flodkanal mellan hus, tropisk vegetation, lugnt vatten, bymiljö, elledningar korsar, lugn morgon eller kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Letade efter en specifik bild jag tagit på den värsta härvan du kan tänka dig men hittar den tyvärr inte :/
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En jobbarkompis till mig skulle få fiber. Dragen i telefonstolpara. :D
Jo så det funkar i vissa äldre villaområden, som tex Ålsten. :D
 
J JohanLun skrev:
Man monterar helt enkelt allt i källaren. Förstår inte de som sätter fiber grejorna bakom tvn eller i hallen
;)
Har redan dragits i tråden. Blir inte hållbart ha 20-30 grupper per lägenhet som ska dras från källaren.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har redan dragits i tråden. Blir inte hållbart ha 20-30 grupper per lägenhet som ska dras från källaren.
Näe, men folk i villa sätter ofta inkommande fiber vid TVn :O
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
tommibs projekt startade väl med det? :rofl:
[länk]
All respekt för hans projekt. Men jag förstår att den som nöjer sig med en tapetserad skokartong över fiberkonvertern kan finna det en aning överarbetat.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.