M Mellanbarn skrev:
Äldre uttryck utan takutsprång blir lite motsägelsefullt i min värld.
Min erfarenhet är att det främst är undermåligt underhålll som ger röta i en fasad.
Min panel var orginal från 40-talet och kärnfrisk, minimalt takutsprång i gavlarna varav den mest utsatta är sydvästgaveln.
Det som ofta är tydligt är däremot att skuggade fasader som inte nås av solljus pga takutsprång med tiden får betydligt mer algpåväxt/svartprickar än den som nås av solljus.
 
L lillanutten skrev:
I Danmark är det ganska vanligt (och förekommer i Skåne)
Där har du nog en poäng, inte mitt vanliga promenadstråk dock.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Min erfarenhet är att det främst är undermåligt underhålll som ger röta i en fasad.
Min panel var orginal från 40-talet och kärnfrisk, minimalt takutsprång i gavlarna varav den mest utsatta är sydvästgaveln.
Det som ofta är tydligt är däremot att skuggade fasader som inte nås av solljus pga takutsprång med tiden får betydligt mer algpåväxt/svartprickar än den som nås av solljus.
Var iof Heimlaga som påpekade varför man har takutsprång, men jag påstår också att det skyddar fasaden från regn. Sen finns det förstås exempel på fasader som klarat sig bra ändå.
 
Ni behöver tänka om rätt mycket anser jag.

På övervåningen är hela trapphallen säkert vacker och ger ett herrgårdsliknande intryck, men det är i det närmaste oanvändbar yta, samtidigt som allrummet bara är 9 kvm, badrum för fem personer är bara 4 kvm och ett av barnrummen är väldigt litet. Det är inritat en lång arbetsyta längs med fönstret, men det är inte stor chans att någon vill sitta där och jobba, det går inte att sitta ostörd. Bättre att försöka prioritera om så att ni får palts med en rejäl TV-soffa som alla ungarna och deras kompisar får plats i.

Sedan måste som påpekats bottenvåningen vara tillgänglighetsanpassad. så badrummet nere behöver nog planeras om. Det måste också finnas möjlighet att dela av någonstans så att man får ett sovrum med plats för dubbelsäng och svängradie för rullstol.

Köket är också svårjobbat, med långa avstånd. Jag uppfattar det som att spisen är i väggen mot trappan? Då bör man ha en utslagsvask där också, så att man inte behöver bära grytor med varmt pasta/potatisvatten över golvet.

Som någon påpekade har ni dessutom flyttat den där fyrkanten (skorsten/plats för framtida eldstäder?) till olika platser i olika plan. Ni måste kontrollera att trappan och skorstenen är på exakt rätt ställe i varje våning. Det gör man genom att jobba med lager i sitt ritprogram.
 
Planlösningen i källaren hade jag funderat ett par varv till på.
Nu vet jag inte hur man hanterar köttet vid jakt (eftersom vi alltid får det färdigt från jaktlaget), men jag har lite svårt att se att utrymmet som är inritat har en bra placering om det är ett grovkök för slakt eftersom man går genom halva källarvåningen för att komma in dit. Är det då mindre detaljer man behöver hantera borde det gå lika bra att göra i det ordinarie köket och inte lägga en stor del av ytan på ett utrymme som används sällan (om man nu inte har djurhållning så man nackar hönor varje vecka eller så).

Däremot är det bra att ha en groventré som är genomtänkt. Framförallt på landet. Både vi och grannarna har groventréer där man kan damma ner och klafsa lite med leriga stövlar och i direkt anslutning tvätta av sig innan man kommer in i boendedelen. Någonstans att förvara sina arbetskläder helt enkelt efter att man varit ute i verkligheten en sväng. Gäller även barnen som kanske är ute och kör mountainbike eller liknande och lerar ner sig. Bonus om man har en dusch i anslutning.

Vart har ni förvaring i övrigt?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Appropå grovkök för slakt, passar inte det bra att ha närmast matkällaren? Byta plats med tvättstugan.
 
tensiden tensiden skrev:
Däremot är det bra att ha en groventré som är genomtänkt. Framförallt på landet. Både vi och grannarna har groventréer där man kan damma ner och klafsa lite med leriga stövlar och i direkt anslutning tvätta av sig innan man kommer in i boendedelen. Någonstans att förvara sina arbetskläder helt enkelt efter att man varit ute i verkligheten en sväng. Gäller även barnen som kanske är ute och kör mountainbike eller liknande och lerar ner sig. Bonus om man har en dusch i anslutning.

Vart har ni förvaring i övrigt?
Tack för dina synpunkter. hur är era groventrér utformade eller hur stora är de?
vi håller på att gå igenom förvaringen några extra varv men i groventrén är det fullt med garderober och annat för att kunna hålla kläder åtskilda och förvarade. sedan är utrymmet längst in i källaren tänkt för förvaring. samt hallen på entréplan. ska lägga upp lite uppdaterade ritningar
 
  • Gilla
Viktor111
  • Laddar…
Hej och tack för alla synpunkter. många bra har det kommit. vi har under tiden arbetat med planlösningen och här kommer uppdaterade bilder på den som ska vara lite lättare att se på vad som är vad....

Det där med takfot och takutsprång tog en helt egen vändning från något som inte ens diskuterades och bara nämndes som exempel. men eftersom det nu är uppe har jag grävt i det lite. det verkar som att maxmått är 50cm (men jag ska kolla vad som gäller i vår kommun) så länge räknar jag med just 50 cm utsprång resp fot.

-den runda "mattan" i badrummet på entréplan representerar vändcirkeln som gör utrymmet tillgänglighetsanpassat.
-vardagsrummet går att avskilja resp matrummet går att avskilja som sovdel på entréplan. Det också delvis som svar på varför vi har både matrum och stort kök med bord. men också för att köket är det vi inte velat röra när vi minskat ner huset eftersom mycket tid spenderas där.
-uppdaterat också förslag på köket med diskho bara vid spisen (det är 80cm mellan spis och diskho) från förut när vi hade två diskhoar. men det riskerar att äta mycket av arbetsytorna i köket tänker vi. även om diskho framför fönstret hade varit fint...

Skorstenen har vi koll på och lika så trapphuset. det har diffat lite av olika anledningar.

Ritad planlösning av en lägenhet med mått, möblering i vardagsrum, kök, matplats och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entrévåning



Ritning av en våningsplanslayout med mått, möbler och rumsstorlekar angett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervåning



Planritning av en bostad med olika rum, möblering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källare



Datorgenererat hus, röd fasad, vita fönster, grå grund, enkelt landskap, grön gräsmatta, klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Röd tvåvåningshusillustration, fönster, dörr, synlig interiör, enkel himmel och gräsbackgrund, saknar detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Digital rendering av rött hus med vita fönster mot gräsbeklädd sluttning, enkel 3D-modell, arkitektonisk visualisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Rödfärgat hus med två våningar, synliga fönster och en terrass, digitalt renderat i 3D-modellering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
D Dankerz skrev:
den runda "mattan" i badrummet på entréplan representerar vändcirkeln som gör utrymmet tillgänglighetsanpassat.
Det finns många krav som måste uppfyllas för att ett badrum ska vara tillgänglighetsanpassat, t.ex. att det ska gå att parkera rullstolen bredvid toaletten så att det går att förflytta sig från rullstolen till toaletten och det ska finnas plats för en hjälpare på andra sidan toaletten, dvs. toaletten måste placeras bredvid duschen. Läs här om alla möjliga sorters krav när det gäller tillgänglighet: https://www.nacka.se/499019/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
D Dankerz skrev:
-uppdaterat också förslag på köket med diskho bara vid spisen (det är 80cm mellan spis och diskho) från förut när vi hade två diskhoar. men det riskerar att äta mycket av arbetsytorna i köket tänker vi. även om diskho framför fönstret hade varit fint..
Det där kommer att bli ett jättejobbigt kök. Du tar fram potatis och grönsaker någonstans vid ytterväggen, bär dem en lång sträcka över till den 80 cm breda arbetsbänken bredvid diskhon, sköljer och skalar, lägger de rena grönsakerna på samma arbetsbänk, ska dit med en skärbräda och kniv. Samtidigt är denna arbetsbänk det enda stället att ställa ifrån sig det som ska diskas. Den kommer att bli fullkomligt överbelastad.

Samtidigt som man steker på något på spisen ska man hålla koll på när något blir klart i ugnen som finns väldigt många meter bort.

Man brukar prata om arbetstriangeln, det ska vara nära att gå mellan kyl/frys - diskho - häll/ugn. Mellan hon och hällen ska finnas den huvudsakliga arbetsytan.
 
  • Gilla
Dankerz och 3 till
  • Laddar…
Den största boven I dramat som jag ser det är trappan. Dess placering gör att stora delar av planlösningen måste kompromissa runt den.

Hade ni placerat en u-trappa mot ytterväggen istället så hade ni troligtvis kunnat få till en bättre planlösning.

Köket är som BirgitS säger lite av en "katastrof" rent arbetsmässigt dessvärre.

En annan sak jag reagerar på är trappan, den kommer troligen kännas rejält snäv och ganska jobbig att gå i.

Tycker grundtanken är bra, men det finns mkt utrymme för förbättring! :)
 
  • Gilla
lillanutten och 3 till
  • Laddar…
D Dankerz skrev:
Tack för dina synpunkter. hur är era groventrér utformade eller hur stora är de?
vi håller på att gå igenom förvaringen några extra varv men i groventrén är det fullt med garderober och annat för att kunna hålla kläder åtskilda och förvarade. sedan är utrymmet längst in i källaren tänkt för förvaring. samt hallen på entréplan. ska lägga upp lite uppdaterade ritningar
Enkelt sagt: väldigt små.
De fyller sin funktion som i princip är att förvara smutsiga ytterkläder som används i trädgården eller lantbruket och även utrymme att byta om. Det är allt. Förvaring framför yta.
 
  • Gilla
Dankerz
  • Laddar…
Ni säger att ni vill spara ytor men har samtidigt mycket spillytor, fortfarande är ytorna tunt trappan på övervåningen mer eller mindre bortkastade. Försök vara kreativa och få bort så mycket som möjligt av korridorerna runt trappan.

Köket blir oerhört svårarbetat med långa avstånd, ser inte att ni tagit till er någon av synpunkterna från förra vändan. Satsa tex på ett U-kök med en bardisk istället!
Typ nåt sånt här:
Ljust U-format kök med skandinavisk design, träbjälkar, generösa arbetsytor, text som framhäver matlagningsmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som andra påpekat är badrummet INTE tillgänglighetsanpassat. En person i rullstol kan inte använda toaletten.

En liten detalj om badrummet i källaren också : Sätt dörren längre bort från ytterdörren istället för närmast, så slipper man få skitiga fötter om man ska gå till badrummet inifrån huset.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Den största boven I dramat som jag ser det är trappan. Dess placering gör att stora delar av planlösningen måste kompromissa runt den.

Hade ni placerat en u-trappa mot ytterväggen istället så hade ni troligtvis kunnat få till en bättre planlösning.

Köket är som BirgitS säger lite av en "katastrof" rent arbetsmässigt dessvärre.

En annan sak jag reagerar på är trappan, den kommer troligen kännas rejält snäv och ganska jobbig att gå i.

Tycker grundtanken är bra, men det finns mkt utrymme för förbättring! :)
Tack, har kollat med en trapptillverkare och de reagerade inte på för liten trappa trots min särskilda fråga om det är tillräckligt med utrymme avsatt för trappan...

Vi hade i det föregående huset trappan innanför entrédörren till vänster. men jag ville ha trappan längre in sedan början för att slippa gå genom hallen när man ska gå i trappan. Vi upplevde att vi fick förbättringar med att byta plats på trappa och badrum med tanke på att vi också fick in fönster till badrummet.
men det är helt klart ett dilemma ytan på övervåningen som blir runt trappan. kan någon komma med en kreativ idé om hur vi skulle kunna minska dö-ytan så tar vi emot den med öppna armar. Även murstocken/skorstenen ställer ju till det, för även om man flyttar trappan så återstår murstocken som en pelare mitt i rummet....
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ni säger att ni vill spara ytor men har samtidigt mycket spillytor, fortfarande är ytorna tunt trappan på övervåningen mer eller mindre bortkastade. Försök vara kreativa och få bort så mycket som möjligt av korridorerna runt trappan.

Köket blir oerhört svårarbetat med långa avstånd, ser inte att ni tagit till er någon av synpunkterna från förra vändan. Satsa tex på ett U-kök med en bardisk istället!
Typ nåt sånt här:
[bild]

Som andra påpekat är badrummet INTE tillgänglighetsanpassat. En person i rullstol kan inte använda toaletten.

En liten detalj om badrummet i källaren också : Sätt dörren längre bort från ytterdörren istället för närmast, så slipper man få skitiga fötter om man ska gå till badrummet inifrån huset.
Tack mycket bra förslag angående dörren till badrummet i källaren. det ska jag nog se till att förverkliga.
Jag ska möblera om badrummet på entréplan!

Nä vi har inte ändrat mycket i köket sedan sist eftersom vi varit till stor del väldigt nöjda med kökets utformning. nu funderade vi på att ta bort diskhon vid fönstret för att få mer arbetsyta, men det blir uppenbart inte bra, där tackar jag för era synpunkter. Det behöver vi ändra tillbaka. i övrigt blir ju köket som ett L med en köksö eller i vårt fall då arbetsbord.... men ja. vi får fundera lite till på det. ifall man skulle flytta köket inåt och sätta trappan närmre hallen i så fall
 
Jag tycker fortfarande planlösningen känns långt från enkelt/smart/billigt, det går att nyttja ytorna extremt mycket bättre. Jag hittade en planritning som jag tycker påminner en del om er, men som är mycket enklare i utformningen. Även där är trappen placerad en bit in som er och skulle kunna gå att lägga till en källare under (och ev flytta ner tvättstugan om ni vill det).

https://www.eksjohus.se/husmodeller/prio-158/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ledsen, men det här är inte bra. Onödiga allmänna ytor samtidigt som vissa rum är små. Problem att uppfylla krav på tillgänglighet från myndigheter. Ni behöver anlita ett yrkesproffs, arkitekt eller byggnadsingenjör. Någon som kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.