Flyttade in i ett 60-talshus för ca 6 månader sen, som jag funderar på att låta tilläggsisolera.
Väntar på första offerten nu.

Ca 132kvm, fönster bytta ca 2016. Kombination av Luft/vatten, luft/luft och elektrisk golvvärme (badrum+hall), kamin finns även i vardagsrummet.

Ungefär 60-70% av vinden har "modernare" isolering, ca 25-35 cm.
Här rekommenderade firman att man bara lägger på isolering upp till 50 cm och förlänger takfotsventilatinen.

Resterande vinden har ingen ångspärr och ligger äldre isolering. Ca 20-25cm
Här rekommenderar de att man tar ut allt, lägger ångspärr och sedan fyller till 50cm.

Någon som gjort liknande under liknande förhållanden och kunnat räkna hem investeringen på vettig tid ?

Använder idag den mindre delen delvis som förvaring (saker som tål temp/fuktväxling men behöver tak), vilket innebär att jag behöver bygga upp "reglarna" för att kunna lägga ett "golv"?
Är det något problem att göra detta ? Hur enkelt är det att göra denna del själv ?

Annat att tänka på i ett sådant här projekt?


/Jocce
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vilka förhållanden menar du att broms skall läggas istället för spärr, och varför skall broms läggas istället för spärr?
Den här har jag missat. Ett nytt hus som är inplastat tätt ska ju även vara tätt i vindsdelen. Den nya husen har dock byggts utifrån 500 iso tak, 300 iso vägg (vet inte om jag minns exakt) så vinden är ju inget som då är aktuellt att isolera... Däremot, äldre hus som mitt byggt 39 är ju knappast tätt dvs har plast i väggar tak etc...o ska således vid en vindsisolering inte heller ha ångspärr... Däremot ångbroms! Papp användes förr såsom till mitt hus vind o spån ... Att då vindsisolera med plast innebär en risk för fukt som inte kan diffusera istället på sikt bli där mögel
 
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Den här har jag missat. Ett nytt hus som är inplastat tätt ska ju även vara tätt i vindsdelen. Den nya husen har dock byggts utifrån 500 iso tak, 300 iso vägg (vet inte om jag minns exakt) så vinden är ju inget som då är aktuellt att isolera... Däremot, äldre hus som mitt byggt 39 är ju knappast tätt dvs har plast i väggar tak etc...o ska således vid en vindsisolering inte heller ha ångspärr... Däremot ångbroms! Papp användes förr såsom till mitt hus vind o spån ... Att då vindsisolera med plast innebär en risk för fukt som inte kan diffusera istället på sikt bli där mögel
Nja. Det beror på. Ett hus skall köras/användas såsom den tekniska lösningen kräver. Oavsett ålder på huset.
Vinden i sig (alltså inte boyta eller inredd vind) behöver inte, eller kanske snarare bör inte, plastas eller ångbromsas alls. Däremot bör boytan under vinden plastas om man vill köra huset på ett modernt sätt, alltså inte elda för kråkorna, duscha en gång per person och dag, osv. Om man inte plastar och vill ha ett friskt hus oavsett ålder, så får man elda för kråkorna och anpassa sitt leverne efter vad husets tekniska lösning tillåter.
Om man skall tilläggsisolera vinden med glasull, stenull eller andra moderna material så "skall" boytan under plastas för att hindra någon fukt alls att vandra från boyta till vind. Plasten sätts bakom innertaket och bakom väggbeklädnaden (oftast gips idag). Självfallet måste ventilation av boytan vara adekvat och fungerande, vilket oftast självdrag genom murstock hanterar alldeles utmärkt. Jag ser absolut inga fördelar med en fuktvandring från boyta ut i konstruktion (väggar) eller upp på oinredd vind oavsett vilket material man väljer att isolera med, då även hygroskopiska material inte har ett behov att transportera vatten för att fungera som isolering.

Du får mer än gärna förklara varför en viss mängd fukt skall tillåtas vandra från boytan upp på vinden. Vad gör den fukten för nytta där? Vad tillför den husets hälsa?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.