S
Det bästa är att säga till de som är på taket.

Steg två är dokumentera och anmäla till Arbetsmiljöverket men de kommer inte åka ut.
Är det firma med kollektivavtal kan man ringa Byggnads tipstelefon.
 
S
E El-Löken66 skrev:
Nu är det bara så.
Att i Sverige har vi mycket lagar och regulationer.

Vi kan bygga som det gjordes i katarr.

Eller betala priset och få det alla våra regulationer stipulerar.

Ungefär som när du beställer Dalahästkopian från wish istället för det genuina hantverket.

Tänkt över konsekvenserna.

Dock är det inte många som trillar från taket så vi kanske värderar människoliv överdrivet högt.
vad har det med mig att göra? Jag har inte förespråkat att skippa taksäkerheten…
 
E
S SueCia skrev:
vad har det med mig att göra? Jag har inte förespråkat att skippa taksäkerheten…
Har du beställt från Wish då?


Samma sak...
 
S
E El-Löken66 skrev:
Har du beställt från Wish då?


Samma sak...

Nej det har jag inte, vad är ditt problem? Rikta din frustration mot någon som inte delar din åsikt om taksäkerhet istället...
 
E
S SueCia skrev:
Nej det har jag inte, vad är ditt problem? Rikta din frustration mot någon som inte delar din åsikt om taksäkerhet istället...
Du blandar ihop mej med någon annan, har inte sagt om någon åsikt eller frustration.

Förstår din poäng också, nollvisionen kostar enormt mycket och någonstans måste gränsen dras. Många anser Kattarr var över gränsen.

Men frågan är relevant, du som husägare har ju ett visst ansvar om någon arbetare för i eller på ditt hus.

Kolla firma namnen och se vad deras hemsida beskriver om säkerhet.
 
S SueCia skrev:
Med andra ord, konsekvensen av att anmäla är att priserna går upp mer :)
Dvs vi får börja betala för vad saker faktiskt kostar.

oerhört dumt inlägg!
 
  • Gilla
  • Haha
Quartto och 7 till
  • Laddar…
S
D Dr Benz skrev:
Dvs vi får börja betala för vad saker faktiskt kostar.

oerhört dumt inlägg!
Varför är det dumt? Är det inte sant?
 
E
S SueCia skrev:
Varför är det dumt? Är det inte sant?
Inte riktigt..
 
S SueCia skrev:
Varför är det dumt? Är det inte sant?
Antagligen sant, men du ställer det som att man skulle kunna välja på billigare arbetare utan säkerhet eller dyrare inkl säkerhet.

I min värld är det inget man kan tumma på och det är således ett minimikrav.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 6 till
  • Laddar…
S
D Dr Benz skrev:
Antagligen sant, men du ställer det som att man skulle kunna välja på billigare arbetare utan säkerhet eller dyrare inkl säkerhet.

I min värld är det inget man kan tumma på och det är således ett minimikrav.
jag håller med, man ska inte tumma på säkerheten. Med det sagt kommer priset gå upp.
 
  • Gilla
guiness och 1 till
  • Laddar…
E
S SueCia skrev:
jag håller med, man ska inte tumma på säkerheten. Med det sagt kommer priset gå upp.
Nej, det stämmer inte.
Däremot kan priset bli lägre än det ska vara om någon tar genvägar och tummar på säkerhet och annat.

Samtidigt finns det heller inget som säger att utförandet är korrekt för att priset är det, vanligt är att det tas betalt för all hantering kring säkerhet, miljö med mera men struntar i att utföra det, då tjänas de grova pengarna..
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 3 till
  • Laddar…
Anmälde till Arbetsmiljöverket en gång när ett gäng gubbar skottade snö på taket till ett femvåningshus i stan. Utan något skydd alls. 3 månader senare fick jag ett sms med texten "tack för din anmälan, vi återkommer så fort vi kan".
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 12 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Med andra ord, konsekvensen av att anmäla är att priserna går upp mer :)
Jag håller med, det spelar ingen roll om några fattiga utländska arbetare dör bara vi rika svenskar får ett billigt tak.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Brorsan jobbar som snickare, la tak på hyreshus för ett av sveriges största byggföretag första åren efter examen. I princip bara svenska anställda där han var, men ingen hade säkerhetssele. Den är i vägen. Jag har själv haft sele en gång på tak, det är helt hopplöst att göra något, den åkte av direkt. Bättre med ställning isåfall, den har både jag och han skramlat ner på ett par gånger.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
S
B Bopåzoo skrev:
Jag håller med, det spelar ingen roll om några fattiga utländska arbetare dör bara vi rika svenskar får ett billigt tak.
Så du tycker man ska tumma på säkerheten för att hålla ner priser? :O
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.