M
R Rkarlsson skrev:
Ja högar är bra. Onödig konsumtion för att man är fantasilös är ju typ ganska fantasilöst :p
Blir absolut inte provocerad, bara konstaterar att om man inte kan leva livet utan att kasta 15 eller 31 tusen i månaden på onödiga ting för att "leva" så har man ändå ett litet problem.

Med det säger jag inte att du måste sluta leka med pengarna, jag bara säger att du kan utan problem leva ordentligt utan att lägga en krona =)
Jag har inte skrivit att jag inte kan leva utan att lägga 15k i månaden på fritidsintressen, men absolut skulle livet bli en knivsudd tråkigare. Om DU skulle vinna 10m på Lotto så misstänker jag att du inte skulle rycka på axlarna och sätta in pengarna på kontot utan att röra dom resten av livet? Isf. är jag väldigt avundsjuk på din livssituation.
 
M
S steve5432 skrev:
Jo fast nu handlade det ju om att klara sig, dvs livets nödtorft utan att exempelvis behöva bo i skogen i en hydda och leva som en samlare/nomad. Att leva anständigt anno 2023 helt enkelt. T.ex. är det ingen mänsklig rättighet att äta utelunch varje dag, eller att åka till Thailand varje år, men du måste betala din hyra, elräkning, köpa mat till dej och din familj, ordna kläder och så vidare. Du behöver antagligen även någon sorts transportmedel, även om vissa som bor i stan klarar sig med apostlahästarna.

Man får anpassa sig efter sina inkomster, vilket många har väldigt svårt för känns det som. Det känns lite som att "min granne har råd, då ska jag också minsann ha råd annars ska jag ta på mig min offerall och gråta ut i aftonblaskan för att min dotter inte har råd med sina ridlektioner och vi inte kan åka utomlands på semester buhuuu.

/S
Det var därför jag skrev "väldigt individuellt ".
Jag tycker att Sverige är fantastiskt på så sätt att vi har ALLA samma möjligheter att lyckas dock. Vi alla skapar själva våran tillvaro och staten hjälper till med gratis utbildning osv. Vill man klara sig på 18k i månaden och är nöjd med den tillvaron så full respekt. Vill man något mera med livet så finns alla förutsättningar för detta och det gäller alla.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har inte skrivit att jag inte kan leva utan att lägga 15k i månaden på fritidsintressen, men absolut skulle livet bli en knivsudd tråkigare. Om DU skulle vinna 10m på Lotto så misstänker jag att du inte skulle rycka på axlarna och sätta in pengarna på kontot utan att röra dom resten av livet? Isf. är jag väldigt avundsjuk på din livssituation.
Fast det gjorde du ju faktiskt om du kollar tillbaka.

Hade jag vunnit 10 mille så hade jag betalt av mitt, mina föräldras och mina syskons hus. Så hade jag ändå haft mer än 5 mille kvar =) Och kunnat sluta jobba mycket tidigare.
Jag hade inte lekt upp pengar för att "leva"
Förvisso kostade ena intresset ca 30-35 för att starta, sen är löpande kostnad kanske en tusing om året eller något.
Men verkligen inte 15000 i månaden.
 
M
R Rkarlsson skrev:
Fast det gjorde du ju faktiskt om du kollar tillbaka.

Hade jag vunnit 10 mille så hade jag betalt av mitt, mina föräldras och mina syskons hus. Så hade jag ändå haft mer än 5 mille kvar =) Och kunnat sluta jobba mycket tidigare.
Jag hade inte lekt upp pengar för att "leva"
Förvisso kostade ena intresset ca 30-35 för att starta, sen är löpande kostnad kanske en tusing om året eller något.
Men verkligen inte 15000 i månaden.
Jag avsåg överleva med "leva". Ja ja, skit samma.
Har du inga drömmar då? Inget sug efter en entusiastbil? Mc? Båt? Hade du inte unnat dig något annat än att betala av släktingars skulder och gå i pension tidigare?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag avsåg överleva med "leva". Ja ja, skit samma.
Har du inga drömmar då? Inget sug efter en entusiastbil? Mc? Båt? Hade du inte unnat dig något annat än att betala av släktingars skulder och gå i pension tidigare?
Har redan dragit genom 20-25 bilar, en båt, 3 motorcyklar. Nu unnar jag mig med träning =) Det är lite leva för mig och umgås med min familj. Gymmet 1800 kr om året, cykeln lite smörjolja slangar.

Behöver inte köpa en entusiastbil, farsan har ju jänk och jag får köra när den är ledig. Motorcykel likaså.

Jag skriver ju att "leva" inte behöver kosta multum med pengar som ni använder =) Gäller bara att hitta något.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Är han beredd att lämna den lägenheten och kommer den nya hyran bli 6.100 kr?

Om du läser vad jag faktiskt skrev så påstår jag att det är svårt att få en 3:a för under 8.000 kr.
Jag säger ingenting alls om hur det är med gamla existerande hyreskontrakt.
Dessutom så är det inte alls alla hyresvärdar som vill ha 2 barn och en hund i sina 3:surprised:r och då är det ännu svårare att få ett kontrakt.
Han flyttade in i maj-22 och har nyss lämnat den pga arbete på annan ort.
 
M Masthugg skrev:
om du kollar hur bostadspriserna utvecklat sog sen 90-talet så inser du att ”strävan” var helt onödigt, skicklighet likaså. Tur var det som avgjorde. Tiden då man kan göra sådana klipp är förbi.
Jag vet inte riktigt vad du vill säga med din kommentar, men nog tror jag att de som känner mig tycker att jag jobbar hårt (och till viss del skickligt). Har svårt att se vad det har med bostadsprisutvecklingen att göra. Livet måste varit hårt mot dig om din bitterhet behöver få utlopp här i forumet, men bit ihop så kanske det vänder även för dig.
 
kisumisu
S Sauron skrev:
Jag vet inte riktigt vad du vill säga med din kommentar, men nog tror jag att de som känner mig tycker att jag jobbar hårt (och till viss del skickligt). Har svårt att se vad det har med bostadsprisutvecklingen att göra. Livet måste varit hårt mot dig om din bitterhet behöver få utlopp här i forumet, men bit ihop så kanske det vänder även för dig.
Kanske menar att bostadspriserna gått såpass upp sen 90 talet att det ej går vara skuldfri eller ha smålån idag. Att det är kört....

Fast det här är ju en halvsanning. Beror såklart vart i landet man bor.

Det är ju dessutom nu som man kanske kan göra klipp även i storstäderna ;) Så jag kanske borde inte blanda mig i diskussionen.

Enda jag minns att jag var barn när det var kris, lägenheter i 08 området gick på 1kr osv...lägenheter som idag kostar miljoner :surprised: Men då jag var barn och inte så insatt så innehöll dem säkert även ockerlån som man skulle ta över? Någon hake måste det ju ha varit tycker man:thinking: Eller blev några våghalsiga och som hade råd betala flera insatsavgifter rika inom 10-20år??

Har tom hört om livstidslån :poop::seenoevil::dizzy:
Vet tom folk som fått fogden efter sig pga massa lån som man inte lyckats betala. Så själv föredrar jag äga mitt boende och slippa den här räntestressen. Även om elen gått enormt upp och då även maten och mycket annat kan man inte bli vräkt i alla fall (y)
 
Redigerat:
M
kisumisu kisumisu skrev:
Kanske menar att bostadspriserna gått såpass upp sen 90 talet att det ej går vara skuldfri eller ha smålån idag. Att det är kört....

Fast det här är ju en halvsanning. Beror såklart vart i landet man bor.

Det är ju dessutom nu som man kanske kan göra klipp även i storstäderna ;) Så jag kanske borde inte blanda mig i diskussionen.

Enda jag minns att jag var barn när det var kris, lägenheter i 08 området gick på 1kr osv...lägenheter som idag kostar miljoner :surprised: Men då jag var barn och inte så insatt så innehöll dem säkert även ockerlån som man skulle ta över? Någon hake måste det ju ha varit tycker man:thinking: Eller blev några våghalsiga och som hade råd betala flera insatsavgifter rika inom 10-20år??

Har tom hört om livstidslån :poop::seenoevil::dizzy:
Vet tom folk som fått fogden efter sig pga massa lån som man inte lyckats betala. Så själv föredrar jag äga mitt boende och slippa den här räntestressen. Även om elen gått enormt upp och då även maten och mycket annat kan man inte bli vräkt i alla fall (y)
"Det går upp och det går ned, det går runt en liten bit....det är en makalös manick":D
Efter regn kommer solsken, det har det alltid gjort genom historien. Vart 15'e år ungefär så rasslar det till, sedan går ångmaskinen igång igen.

Färskt ur minnet, oljekrisen, 77 kanske? Finanskrisen, typ 92. Subprime-låne-krisen 08. Vad kör vi 23? Inflationskris, Ukrainakris, energikris? När är det mest fördelaktigt att handla? Precis, när det svider som mest;)
 
kisumisu
M Markarbetaren skrev:
"Det går upp och det går ned, det går runt en liten bit....det är en makalös manick":D
Efter regn kommer solsken, det har det alltid gjort genom historien. Vart 15'e år ungefär så rasslar det till, sedan går ångmaskinen igång igen.

Färskt ur minnet, oljekrisen, 77 kanske? Finanskrisen, typ 92. Subprime-låne-krisen 08. Vad kör vi 23? Inflationskris, Ukrainakris, energikris? När är det mest fördelaktigt att handla? Precis, när det svider som mest;)
Jo så är det. Det finns även alltid vinnare i krig och elände, tyvärr ska väl läggas till och tyvärr är det nästan aldrig banker som gör förlusten.

Blev själv nästan lurad av banken när det gällde fondsparande. Var en investeringsfond som avslutades automatiskt och när det avslutades hade den gått back runt 8000kr. Fick dock en del avdraget genom deklaration tom de kan man tycka är fel när staten sponsrar gambling.

En annan "vanlig" fond gick också på minus ett tag. Sedan kom covid...den började bara dala och dala ännu mer. Jag tog kallblodigt och satte in på kontot 10k. Lite gambling gambling så nu går det på runt 5000kr plus (y)Man borde bara varit ännu mera gambler och satt mer då ;)

Fast allt är ju ett spel när det gäller köp och sälj. Inte lätt veta när man ska göra allt.

Jag iaf glad jag även passade på investera till värmepump och ny bil innan den här enorma inflationen och "energikrisen" började. Men visst svider det ändå när elen är 4ggr dyrare och maten även den dyrare men lönen stampar på nivå 2020 (fick dålig ökning 21 och året 22 hade jag den sämsta löneökning nånsin runt 200kr skrattretande eller jag vet inte om man ska skratta eller gråta när det inflation på runt 9%, kanske tom mer). Men det är väl så att vi vanliga dödliga är de som ska lida mest medans vissa ska ta den där 9% även i löneökning alltså få en löneökning på tusenlappar mer i månaden....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.