K Kirre2 skrev:
En fundering bara, lämpar sig ett kedjehus för bergvärme? Tänk om alla grannar vill ha det? Och alla typer av luftvärmepump låter ju en del, risk att störa grannarna, tänker jag.
(Ber om ursäkt om det redan avhandlats, jag har läst hela tråden men kan ha glömt)
Rekommendation är minst 20 meter mellan borrhålen.
Grannarna på båda sidor om mitt hus har bergvärme. Med ca 20-25 meters avstånd mellan borrhålen.
De installerades flera är efter min anläggning och jag har inte märkt något påverkan av det.
 
useless useless skrev:
I ett kedjehus på kanske 60-70 kvadratmeter byggyta och minst en vägg delad med en granne känns bergvärme lite overkill?
Är det inte garaget som står mellan husen?
 
Bergvärme fungerar oftast även för radhus och kedjehus. Om inte tomterna är alltför små. Vid raduhuslängor har jag sett variantrer där vartannat hus borrar på framsidan, vartannat på baksidan. Då blir avståndet mellan hållen tillräckligt. Men det är ju inte alla radhustomter som har utrymme på båda sidor av huset.

Men däremot kan nog ekonomin vara mer tveksam för ett normalt radhus, eller kedjehus. Om huset's energibehov är för lågt, så lönar sig inte den bättre verkningsgraden i förhållande till investeringen jämfört med ex. luftvatten VP. Om begvärme ger ex. 15% bättre driftsekonomi än luft vatten, men kostar 100 000 mer, så behöver man ha en tillräckligt stor förbrukning att spara på, om man skall få tillbaka investeringen.

För en massa år sedan när jag var ordf. i en bostadsrättsförening, vi bytte stammar. Och gjorde en utredning om vi skulle sätta in frånluftsVP för att återvinna värme som skulle bli varmvatten. Då kom konsulten som räknade på det fram till att det var lönsamt (investeringen var 10 milj). I hans kalkyl fanns en punkt om kostnad för nya don i alla lägenheterna, jag iufrågasatte det, eftersom han explicit hade fått uppdrag att inte påverka ventilationssystemet. Då visade sig att han hade räknat med att byta alla fläktar så att ventilationen skulle öka i flöde med en faktor 5 - 10 "för annars blir det inte tillräckligt med värme att återvinna, det blir inte lönt med värmepumparna". Det är lite som att säga att jag måste ha alla fönster öppna hela vintern, för annars lönar sig inte min bergvärme.
 
  • Wow
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Bergvärme fungerar oftast även för radhus och kedjehus. Om inte tomterna är alltför små. Vid raduhuslängor har jag sett variantrer där vartannat hus borrar på framsidan, vartannat på baksidan. Då blir avståndet mellan hållen tillräckligt. Men det är ju inte alla radhustomter som har utrymme på båda sidor av huset.

Men däremot kan nog ekonomin vara mer tveksam för ett normalt radhus, eller kedjehus. Om huset's energibehov är för lågt, så lönar sig inte den bättre verkningsgraden i förhållande till investeringen jämfört med ex. luftvatten VP. Om begvärme ger ex. 15% bättre driftsekonomi än luft vatten, men kostar 100 000 mer, så behöver man ha en tillräckligt stor förbrukning att spara på, om man skall få tillbaka investeringen.

För en massa år sedan när jag var ordf. i en bostadsrättsförening, vi bytte stammar. Och gjorde en utredning om vi skulle sätta in frånluftsVP för att återvinna värme som skulle bli varmvatten. Då kom konsulten som räknade på det fram till att det var lönsamt (investeringen var 10 milj). I hans kalkyl fanns en punkt om kostnad för nya don i alla lägenheterna, jag iufrågasatte det, eftersom han explicit hade fått uppdrag att inte påverka ventilationssystemet. Då visade sig att han hade räknat med att byta alla fläktar så att ventilationen skulle öka i flöde med en faktor 5 - 10 "för annars blir det inte tillräckligt med värme att återvinna, det blir inte lönt med värmepumparna". Det är lite som att säga att jag måste ha alla fönster öppna hela vintern, för annars lönar sig inte min bergvärme.
K Kirre2 skrev:
En fundering bara, lämpar sig ett kedjehus för bergvärme? Tänk om alla grannar vill ha det? Och alla typer av luftvärmepump låter ju en del, risk att störa grannarna, tänker jag.
(Ber om ursäkt om det redan avhandlats, jag har läst hela tråden men kan ha glömt)
Jag läste i någon gammal byggahus artikel att man kan räkna 30w/kvadrat för moderna hus och 60w för äldre sämre isolerade hus.

Jag har 120 kvadrat och relativt nytt hus, 30*120 kvadrat = 3.6kw. Det är inte särskilt mycket.
 
Stickan56
lunnabo lunnabo skrev:
Kedjehus.
Vad har de andra husen i kedjan gjort med sin uppvärmning?
Vilka har satt in luft/vatten?
Fråga dem som har bytt!
Äntligen någon som kommer med något konstruktivt.

Stickan
 
F Fideliox skrev:
Jag har 120 kvadrat och relativt nytt hus, 30*120 kvadrat = 3.6kw. Det är inte särskilt mycket.
Fast det där är en tumregel för maxförbrukning. Alltså hur mycket värme ditt värmesystem behöver leverera på årets kallaste timma.

Om du verkligen skulle förbruka 3,6 kW konstant så ger det drygt 31 000 kWh/år (3,6 x 24timmar x 365 dagar). Och det vore verkligen inte lite.

Men däremot den där dagen när det är 25 grader kallt ute, då behöver dina radiatorer i huset kunna avge 3,6 kW värme.
 
Men har tråden rett ut vad det faktiskt är för värmesystem? Orkade inte läsa alla 5 sidor strunt.
Jag skulle nog säga att det mycket sannolikt är en frånluftsvärmepump. Detta är inte mycket mer än en elpanna med lite extra återvinning av värmen. TS kommer visserligen få lite bättre effektivitet än ren elvärme, men ska nog inte räkna med några stora vinter, annars kommer man nog bli besviken. Jag är med i en facebookgrupp för värmepumpar av ett visst fabrikat, och så fort det blir lite kallare rasar det in inlägg från besvikna FLVP-ägare som ser sina elräkningar dra iväg.

FTX är ett ventilationssystem och inte ett värmesystem.

Bergväme för ett kedjehus med ganska modest effektbehov skulle jag nog säga är lite overkill, men visst kan det funka. Dock faller det oftast på att tomterna är små och det inte går att komma in med maskiner för att borra. Ibland finns det också lokala regler om att inte borra för nära tomtgräns.

LVVP har ju stora, bullriga och tråkiga utedelar som inte är så roliga för grannarna heller.

Finns fjärrvärme i området, det är i så fall ett alternativ som är ganska trevligt ur utrymmessynpunkt.

Tar man bort FLVP:n så måste man också bestämma sig för hur man ska lösa ventilationen. FTX eller bara sätta dit en frånluftsfläkt.
Som någon sa i tråden, kolla runt i området och hör hur grannarna löst det.
 
Sälen96 Sälen96 skrev:
Lite speciell situation. Huset har tidigare varit hyreshus så vi kan inte få exakta siffror. Den har uppskattad ca 16 000 kWh per år.
Det där är säljsiffror, kan lika gärna vara dubbelt. Kolla med elbolaget vad den faktiska siffran är, det kan vara bra att ha som som argument vid ev affär
 
Stickan56
N nimbus88 skrev:
Det där är säljsiffror, kan lika
gärna vara dubbelt. Kolla med elbolaget vad den faktiska siffran är, det kan vara bra att ha som som argument vid ev affär
Ja om elleverantören lämnar ut det vilket inte är givet..
Alternativet är att be om en kopia på senaste elräkningen där brukar årsförbukningen framgå.

Stickan
 
H hempularen skrev:
Bergvärme fungerar oftast även för radhus och kedjehus. Om inte tomterna är alltför små. Vid raduhuslängor har jag sett variantrer där vartannat hus borrar på framsidan, vartannat på baksidan. Då blir avståndet mellan hållen tillräckligt. Men det är ju inte alla radhustomter som har utrymme på båda sidor av huset.

Men däremot kan nog ekonomin vara mer tveksam för ett normalt radhus, eller kedjehus. Om huset's energibehov är för lågt, så lönar sig inte den bättre verkningsgraden i förhållande till investeringen jämfört med ex. luftvatten VP. Om begvärme ger ex. 15% bättre driftsekonomi än luft vatten, men kostar 100 000 mer, så behöver man ha en tillräckligt stor förbrukning att spara på, om man skall få tillbaka investeringen.

För en massa år sedan när jag var ordf. i en bostadsrättsförening, vi bytte stammar. Och gjorde en utredning om vi skulle sätta in frånluftsVP för att återvinna värme som skulle bli varmvatten. Då kom konsulten som räknade på det fram till att det var lönsamt (investeringen var 10 milj). I hans kalkyl fanns en punkt om kostnad för nya don i alla lägenheterna, jag iufrågasatte det, eftersom han explicit hade fått uppdrag att inte påverka ventilationssystemet. Då visade sig att han hade räknat med att byta alla fläktar så att ventilationen skulle öka i flöde med en faktor 5 - 10 "för annars blir det inte tillräckligt med värme att återvinna, det blir inte lönt med värmepumparna". Det är lite som att säga att jag måste ha alla fönster öppna hela vintern, för annars lönar sig inte min bergvärme.
Jämförelsen din haltar betänkligt. Ifall du ska jämföra med bergvärme så är det som att du borrat bara 20 meter för kollektorslangen.
 
Sälen96 Sälen96 skrev:
Jag vet inte om det är min eller mäklarens okunskap, så jag var lite försiktig med frågorna. I annonsen står det "vattenburen el" och ventilationen är mekanisk med fxt med värmeåtervinning.

När jag frågade honom på visningen förra veckan så sa han typ såhär (om jag inte blandat ihop något):
J: Är det en frånluftsvärmepump?
M: Nej, det värms med en elpanna. Den tar värmen inne i huset t.ex köksfläkt och badrum, men om den inte räcker till så hoppar elpatron igång.

*
Vattenburen el är som direktel med den skillnaden att all el produceras på ett ställe istället för på flera elradiatorer. Kostnaden blir den samma. Fördel med vattenburen el är att det är lättare att koppla in någon form av värmepump.
*

Hjälper det eller behöver jag kontakta mäklaren så han kan klargöra?

Obs! Vill bara tillägga att vi är intresserade av huset och har INTE köpt det än. Vill förstå allt bakom värmesystemet etc innan vi lägger bud.
 
Redigerat:
Mäklaren skall man inte ha stora förhoppningar på då det gäller teknisk information om fastigheten man vill köpa. Mäklares uppgift är att sammanföra säljare och köpare.
 
J Jochi skrev:
Mäklaren skall man inte ha stora förhoppningar på då det gäller teknisk information om fastigheten man vill köpa. Mäklares uppgift är att sammanföra säljare och köpare.
Inte bara att sammanföra. Maximera vinsten är mäklarens uppgift enligt mäklarsamfundet den primära uppgiften. Mitt barnbarn budade på en lägenhet och hoppade av vid 1,5 miljoner. Ett par dagar senare ringde mäklaren och erbjöd henne att få köpa lägenheten för 1,6 miljoner; som var det högsta budet. Säljaren ville överlåta lägenheten vid kommande månadsskifte. De som hade högsta budet hade en lägenhet som de hade 3 månaders uppsägningstid. Barnbarnet förespeglades att det var ett acceptpris gick med på det. Överlåtelsen skulle ske påföljande dag. På eftermiddagen dagen efter ringde mäklaren och sade att de andra hade lagt 1625 000 kr och de skulle få köpa lägenheten, Barnbarnet hade alltså blivit utnyttjad som bulvan enligt vad jag uppfattade. Enligt mäklarsamfundet var det dock ett fullt godkänt förfarande. Mäklarens uppgift är att företräda säljaren.. Enligt ombudet på mäklarsamfundet har det hänt bara 1 gång att någon blivit fälld för att agera som bulvan. Då var det dottern till säljaren som hade budat. Så lita aldrig som köpare på en mäklare. En budgivning är aldrig bindande förrän det skrivits köpekontrakt. Acceptpris är bara ett sätt att styra budgivningen.
 
H
Sälen96 Sälen96 skrev:
Hej!

Jag ska försöka förstå mig på det här med värmesystem och värmepumpar. Jag har läst en hel del på Google och önskar nu lite hjälp.

Vi är intresserade av att köpa ett kedjehus med vattenburen el. I dessa tider blir man livrädd när det står att det värms upp med el, men jag förstått att det är bättre när det finns vattenburet än direktverkande det är enkelt att byta värmepump/värmekälla.

Huset är 1.5 plan på 116 kvadrat från 91. Huset värms nu upp med återvinning så gott det går sen hoppar elpatron igång (om jag förstått det rätt). Befinner sig i elområde 3. Fjärrvärme finns ej.

Mina funderingar utifrån förutsättningarna ovan:
- Vad är den mest effektiva lösningen för att sänka energiförbrukningen?
- Vilken typ av värmepump bör installeras (om någon).

Mina tankar utifrån vad jag förstått det jag läst mig till:
Luft/luft - Låg investering, pengar tillbaka på ganska kort tid. Dumt när vattenburet finns?

Luft/vatten - Bra, men stor investering. Mer??

Frånluftsvärmepump - stor investering. Bra/dåligt?

Hur står sig frånluftsvärmepump jämfört med Luft/vatten?

Tack på förhand.
Du kan ju byta system t.ex. 150.000-300.000.
 
Attitudeswe
Stickan56 Stickan56 skrev:
Ja om elleverantören lämnar ut det vilket inte är givet..
Alternativet är att be om en kopia på senaste elräkningen där brukar årsförbukningen framgå.

Stickan
Har man kommunal elnätsägare så är elförbrukningen offentlig uppgift och skall lämnas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.