T Television_Set skrev:
Förr slängde man ner en död höna efter tömning för att få fart på det :)
Häst skit användes ofta förr det har bra kulturellt värde.:rofl:
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
V viklar03 skrev:
De flesta kommuner har väl gått över till så kallad avvattningssystem när det gäller tömning av 3-kammarbrunnar. Då sugs allt slam upp och pressas, för att sedan återfylla vätskan medans det fasta slammet åker till reningsverket. Detta för att behålla bakteriekulturen i brunnen så skiten lättare bryts ner och kan gå vidare till infiltrationen.
M maria01 skrev:
men varför nån som vet?
Men antingen har man brunn med infiltration och då blir den ju förstörd om slammet aldrig töms eller så har man en gammal brunn utan infiltration men då lär den ju bli full och svämma över
 
L lbgu skrev:
Menar du på allvar att det finns någon som köper material för att få igång en bakteriekultur i en trekammarbrunn. Det var det dummaste jag hört. Om man nu oroar sig för bakteriernas väl och ve så är jag övertygad att tillräckligt många bakterier överlever tömningen då det alltid lär vara lite skit kvar i brunnen. Sen förökar de sig nog frodigt när de matas med nya toaspolningar.
Jag fick iallafall veta när de t anlades trekammarbrunn här att det måste vara vatten i den så de fyllde den när de var klara men sedan när de tömmer slam återför de vätskan. Vill minnas de sa något om att platsbrunnen kunde implodera om det inte fanns vatten i den
 
J Jamtstårsa skrev:
Men antingen har man brunn med infiltration och då blir den ju förstörd om slammet aldrig töms eller så har man en gammal brunn utan infiltration men då lär den ju bli full och svämma över
Den jag har 3 år gammal har du läst dom övriga inläggen
 
Jag trodde man betalade slamtömning för en brunn som rymmer X, dvs efter hur stor brunnen är snarare än hur mycket det råkade vara i den. Norrköpings kommun.
 
  • Gilla
Blodsoppen och 2 till
  • Laddar…
N
Roy L Roy L skrev:
Här brukade de nog tömma båda brunnarna, den ena full med skit och den andra full med vatten och slam och så när räkningen kom så var det bara att betala för ca 6-7 m³. Men nu har vi kommunalt avlopp och bra så. Det enda snedvridna med det är om du använder vatten att bevattna trädgårdsland så blir det ganska dyrt. Men nu tar jag tillvara regnvatten för bevattning av trädgården men de senaste vårarna har varit torra att man inte haft så mycket vatten att tillgå. Senaste årets vattenförbrukning i vår fastighet gick väl på ca 200m³
Jag har kommunalt vatten men enskilt avlopp.
Vattnet kostar bara 4,62:-/m3 så jag vattnar med det också även om jag har kvar min gamla brunn.
 
N
J jerrymattias skrev:
Jag trodde man betalade slamtömning för en brunn som rymmer X, dvs efter hur stor brunnen är snarare än hur mycket det råkade vara i den. Norrköpings kommun.
Så är det hos oss också. Motala kommun.
 
Redigerat:
X
Apropå kommuners stelbenthet:
Vi försökte få till två sopabonbemang på en fastighet vid sommarstugan. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Helt omöjligt. Trots att vi då skulle betala två abonnemang. Tunnorna placerade bredvid varandra.
Efter ett par år lossnade det.

Nästa roliga:
Sommarstugeområde. Minsta intervall är fyra gånger per år. Så de tömmer två tomma och en i princip tom och en överfull som stått och jäst i två månader.
Försöka få till sommartömning?
Nejnej. Helt omöjligt.
En gång i kvartalet skall det vara.

Till slut efter många år och mycket tjat från alla möjliga sommarstugefolk så lossnade det. Nu töms tre gånger under sommarmånaderna och en på vintern.

Hur svårt kan det vara liksom...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Forfarande inget svar varför man inte behöver tömma här alls på 30 år men i Sverige måste man tömma en gång om året
Förmodligen så går ert avlopp rätt ut i något vattendrag vilket skulle förklara varför ni inte behövt tömma någon tank på 30 år. En tank på 30 år är förmodligen dessutom olaglig och bör ha besiktats när de senaste regelverket kom.
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Förmodligen så går ert avlopp rätt ut i något vattendrag vilket skulle förklara varför ni inte behövt tömma någon tank på 30 år. En tank på 30 år är förmodligen dessutom olaglig och bör ha besiktats när de senaste regelverket kom.
Min brunn är nästan 50 år men fick godkänt ”som ny” så ok till 2031
 
D droopy skrev:
Förmodligen så går ert avlopp rätt ut i något vattendrag vilket skulle förklara varför ni inte behövt tömma någon tank på 30 år. En tank på 30 år är förmodligen dessutom olaglig och bör ha besiktats när de senaste regelverket kom.
är du helt pantad eller läs tråden först
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är du helt pantad eller läs tråden först
Har man diskmaskin och bykmaskinens avloppsvatten att gå till slambrunn 2 så brukar jäsningsprocessen äta upp en stor del av avföringen i första brunnen blott de rätta bakterierna finns. Diskmaskinstvättmedel t.ex. tar död på de flesta bakterier att brunnens innanmäte blir dött och fyller brunnen.
 
N Nalleman64 skrev:
Jag har kommunalt vatten men enskilt avlopp.
Vattnet kostar bara 4,62:-/m3 så jag vattnar med det också även om jag har kvar min gamla brunn.
Billigt att vattna med, du betalar en spotstyver för vattnet, hos mig ska kommunen ha 16 kr m3 bara för vattnet. Jag har egen brunn och det finns vatten att koppla på om jag vill, men NADA det blir inget med det, har även en större gräsmatta och kökträdgård, så det går åt mycket vatten, Skulle kosta skjortan att betala.
 
N
J jonaserik skrev:
Billigt att vattna med, du betalar en spotstyver för vattnet, hos mig ska kommunen ha 16 kr m3 bara för vattnet. Jag har egen brunn och det finns vatten att koppla på om jag vill, men NADA det blir inget med det, har även en större gräsmatta och kökträdgård, så det går åt mycket vatten, Skulle kosta skjortan att betala.
Ja vattnet i den här kommunen är bland det billigaste i landet. Dessutom är det av mycket hög kvalitet och i stort sett obegränsad tillgång (Vättern).
 
J jonaserik skrev:
Billigt att vattna med, du betalar en spotstyver för vattnet, hos mig ska kommunen ha 16 kr m3 bara för vattnet. Jag har egen brunn och det finns vatten att koppla på om jag vill, men NADA det blir inget med det, har även en större gräsmatta och kökträdgård, så det går åt mycket vatten, Skulle kosta skjortan att betala.
16 kr/m3? Det var billigt, 1,6 öre per liter för rent friskt vatten. Ett vanligt villahushåll gör av med 150-200m3 vatten på ett år. 3200 kronor för det och bortforsling och behandling av avlopp dessutom. Sen tillkommer så klart fast avgift, men vatten kostar inte skjortan, tvärtom. Det är åt helvete för billigt, så billigt att vi använder det till att transportera bajs…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.