Montera kök, sätta innertak och spackla är alltid något.
 
N
S Småbrukaren skrev:
Är alla material köpta?
En del finns, men det stora dyra är ju värmepumpen,, men den hade jag tänkt att finansiera med att sälja min minigrävare (men är ju inte riktig klar med den än) resten är egentligen småsaker som jag hade kunnat ta med egna pengar en efter annan om bara byggkrediten och det andra lånet blev bolån. (som banken först sa)
tycker det är rätt dåligt att de inte kan se detta som vad det är, en fastighet med ett värde ca 1 mkr över vad ett bolån skulle bli, och varenda krona och timme jag petar in i bygget ökar ju värdet,
Jag skulle hamna på 69% belåninggrad och under årslnkomst x4,5, men noooop från banken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N
S Småbrukaren skrev:
Kan du gå ner i arbetstid typ till 80% och dra av en semestervecka eller liknande? Då kanske du kan få till några fina kvällspass.

Rör och el tror jag inte du tjänar på att göra själv tidsmässigt.
rör o el är i princip klart.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
N
S Småbrukaren skrev:
Montera kök, sätta innertak och spackla är alltid något.
Ja , det kommer jag göra oavsett sälja eller inte. ser bättre ut
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad är de för ränta på kreditivet
 
N
Caroline543 Caroline543 skrev:
Vad är de för ränta på kreditivet
4,84 just nu, men det kommer väl att öka : (
 
K André1223456 skrev:
Alla sätt är bra utom de dåliga
Är du arbetsgivare eller arbetstagare?
 
N nova383 skrev:
4,84 just nu, men det kommer väl att öka : (
Om det handlar om att bära eller brista, kontakta banken som tidigare sagt och lyft alla kostnader för att endast få det i beboligt skick (inga innertak lister och lullull) bara säkert bygge med el och krav som ventilation mm. Beviljar de riktiga offerter som täcker det för slutbesiktning.

Så har du ju kanske chansen att maxbelåna dig med blancolån från Lendos aktörer vid sidan om? Andra banker som lånar ut. Dyra räntor men marginellt mot byggnadskreditivets ränta, låna så du täcker snabba utgifterna under en kortare tid om ca 2 månader, inför en försäljning eller att banken beviljar dig bolånet.

Även lånet kan täcka för räntekostnader om du lånar lite över behovet.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är du arbetsgivare eller arbetstagare?
Spelar det någon roll. Det psykiska påfrestningen TS troligen har gör att det påverkas även på jobbet.

Hade jag vart arbetsgivare så skulle han absolut fått friare tyglar för att ordna upp allt under en begränsad tid
 
  • Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
Tror det kan bli svårt att sälja då ny köpare inte heller borde kunna ta bolån på kåken eller?
Trädgården behöver inte vara färdig så sälj grävaren. Då får du loss lite cash där. Den dan du ska färdigställa trädgården hyr du en maskin.
Och varför inte ta offert på vad det skulle kosta att leja bort jobbet så du får slutbeskedet snabbare och därmed kan ta riktigt bolån? Du nämnde ca 2 veckors ? jobb för proffs.
Ju snabbare du tar dig från byggkrediten desto bättre. Utan att ha en aning om din ekonomi så skulle jag tro att de dyra sista pengarna du satsar nu kommer du ha glädje av framöver. Du kanske kan deala med firman som ska göra jobbet att du får en lång betalningstid? Så att du hinner få bolån innan de ska ha sina pengar.
(Om det ruskigt skiter sig kan du ju sälja en helt färdigbyggd kåk istället för nåt halvdant projekt.)
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Började du med detta bygget 2013?
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
S
K Kane skrev:
Seriöst?
Varför är du förvånad?
 
Bygg så klart att du får ett slutbesked och försök forcera fram det så att du får det avklarat.
Vid infarten till orten där jag bor står det ett hus som är vädertätt, men där byggherren stannat lite väl långt innan målsnöret. Budgeten är slut och de behöver mer pengar för att bygga klart inne.
De har försökt sälja det i olika koncept, allt från att mer eller mindre ta över lånen till att gå in som delägare och slutföra huset och dela på vinsten.

Det har stått osålt i 10 år...

Ett halvfärdigt hus kommer vara mycket svårare att bli av med än ett färdigt och kostnaden för att slutföra det kommer du få igen med marginal.
 
  • Gilla
sturnus och 6 till
  • Laddar…
I väntan på värmepump köpte jag en begagnad elpanna för några tusenlappar på blocket. Kompletterades senare med en begagnad LV innan bergvärmen kom på plats.

- Häng inte upp dig på bergvärmen
- Det är mycket mer jobb kvar när man är "nästan färdig" med ett hus än man tror.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
N nova383 skrev:
Räntan på byggkrediten är inte rolig och huset inte klart än. Så det blir moment 22 här. Ont om egna pengar att bygga vidare för p.g.s hög ränta o en kraftig amortering på en del. Banken föreslog att lägga om allt till bolån. ja, bra ! men ångrade sig sen. Så nu skiter jag i detta och vill sälja av skiten!
Har en färsk värdering som säjer 3mkr +/- 100.000:- En tomma tomter utan varken vatte, el eller avlopp ligger på över 2mk i området.
Vill gärna ha ut minst 2,4mk ur det här.
Skulle vilja sälja privat, eftersom jag gärna vill visa och beskriva hur jag gjort och tänkt, men vad tror ni ? vill absolut inte sälja till nån med tummen mitt i handen som inte begriper nåt om bygge, utan till nån som vill fortsätta själv. hur gör man och var annonserar man ?
Man kan väl inte flytta en byggkredit till annan bank och att det blir bolån där?
Trött på det här nu !:(
Hej! Ge inte upp! Jag har tänkt på samma sätt som du och velat ge upp mitt bygge efter alla motgångar. Jag har pausat innan det ränner iväg ännu mer. Grävaren lämnade mig med en brant slänt mot grannen vilket inte godkändes MBN. Nu har jag bytt kontrollansvarig. Den första gjorde inget för att förhindra detta. Grävaren svor sig fri från ansvar och hänvisade till en annan entreprenör för att säkra slänten men jag har lagen på min sida. Som privatperson kan jag inte anses ha den sakkunskapen och skulle få rätt om det gick till ARN och rättssak. Så jag förstår att du vill ge upp. Motgångar, stress, oro och man vill ge upp! Jag säger som några har föreslagit att försöka göra en del själv (t.ex. måleri, lister, kök) och ha is i magen så att du kan hitta en byggare/snickare som kan avsluta jobbet till ett rimligt pris. Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.