Hej!

Vet någon av er hur mycket en takhöjd får diffa?
Vi hade beställt 2.50 i takhöjd och på grund av att entrepenörens miss har vi nu 2.45 vilket är fel.
Detta har de även tagit på sig.
Vi är i en stor tvist nu och jag undrar om ni vet hur mycket en takhöjd får diffa? Har för mig att det är antingen 1.5% eller ca 2.3 cm?

Tack på förhand
 
T Clara Delere skrev:
Hej!

Vet någon av er hur mycket en takhöjd får diffa?
Vi hade beställt 2.50 i takhöjd och på grund av att entrepenörens miss har vi nu 2.45 vilket är fel.
Detta har de även tagit på sig.
Vi är i en stor tvist nu och jag undrar om ni vet hur mycket en takhöjd får diffa? Har för mig att det är antingen 1.5% eller ca 2.3 cm?

Tack på förhand
Menar du vilken typ av ersättning ?
är det ett större bygge/renovering så tror jag inte det är rimligt att bygga om alltsammans för 5 cm ? Iaf inte så länge det är över "minsta rumshöjd".

BKR säger såhär:
"Rumshöjden ska vara

  • minst 2,40 meter mellan golv och tak i bostäder och arbetsrum i arbetslokaler (vissa undantag finns, se BBR 3:3111 och 3:3113)"


https://www.boverket.se/sv/byggande/tillganglighet--bostadsutformning/rumshojd/
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Menar du vilken typ av ersättning ?
är det ett större bygge/renovering så tror jag inte det är rimligt att bygga om alltsammans för 5 cm ? Iaf inte så länge det är över "minsta rumshöjd".

BKR säger såhär:
"Rumshöjden ska vara

  • minst 2,40 meter mellan golv och tak i bostäder och arbetsrum i arbetslokaler (vissa undantag finns, se BBR 3:3111 och 3:3113)"


[länk]
Det stämmer att det inte är rimligt att bygga om och därför ska har vi rätt till ersättning.

Vi bygger alltså hus i lösvirke på ca 170 m2.
Men i både kontrakt och ritningar står det att vi ska ha 2.50 i takhöjd men ändå har de lyckats göra fel och taket är alltså 2.45 nu istället för 2.50. Detta har entrepenören tagit på sig men enligt honom så får takhöjden diffa trots kontrakt och ritning vilket jag köper- men hur mycket?
 
Enligt AMA får en höjd avvika max +/- 20 mm, så visst är det en avvikelse. Hur man värderar den i pengar har jag dock ingen aning om...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt AMA får en höjd avvika max +/- 20 mm, så visst är det en avvikelse. Hur man värderar den i pengar har jag dock ingen aning om...
Nej och det är det som är så svårt.. Får ta hjälp av besiktningsmän..
Dock förstår jag inte hur man från början kunde göra ett sånt amatörfel... och entrepenören påstår att man kan , genom att sätta dit tunnare gipsskivor, ordna så att man får extra 1.5 cm så att takhöjden är inom acceptans.. Dock förstår jag inte vart han har fått informationen om att takhöjden får diffa 1.5% ifrån?

Inte för att jag kommer märka någon skillnad..
 
Tja, är det i hela kåken så är det ju 2% av volymen som försvunnit...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
i hela kåken så är det ju 2% av volymen som
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, är det i hela kåken så är det ju 2% av volymen som försvunnit...
Det är i 100m2 av 170m2 ungefär...
 
MrJay
Med tanke på att ni bör ha en KA skall denna person se till att kraven efterlevs…
 
MrJay MrJay skrev:
Med tanke på att ni bör ha en KA skall denna person se till att kraven efterlevs…
Vi har totalentrepenad och KA har knappt varit i huset.. Jävla pajas är han..
Det är också en strid jag tar,,
 
MrJay MrJay skrev:
Med tanke på att ni bör ha en KA skall denna person se till att kraven efterlevs…
Enligt Entrepenad så får takhöjden diffa 1.5% som jag har svårt för att köpa.. VEt inte vart han har fått den informationen ifrån?

1.5%= 1,25 cm är utanför acceptans och det vill han lösa genom att sätta dit tunnare gipsskivor i taket?
 
MrJay
Det är dessa frågor som din KA skall kunna besvara, ring personen i fråga.
 
T T.DCR skrev:
Enligt Entrepenad så får takhöjden diffa 1.5% som jag har svårt för att köpa.. VEt inte vart han har fått den informationen ifrån?

1.5%= 1,25 cm är utanför acceptans och det vill han lösa genom att sätta dit tunnare gipsskivor i taket?
1,5% from 2,5 m = 3,75 cm
 
S sturnus skrev:
1,5% from 2,5 m = 3,75 cm
Han menar nog att 1,5% av 2,5 m är 3,75cm
När avvikelsen är 5cm och max accepterad avvikelse är 3,75cm så är avvikelsen 1,25cm större än accepterat. Även om det inte var vad som skrevs.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Han menar nog att 1,5% av 2,5 m är 3,75cm
När avvikelsen är 5cm och max accepterad avvikelse är 3,75cm så är avvikelsen 1,25cm större än accepterat. Även om det inte var vad som skrevs.
det stämmer nog!
 
Det beror ju å vad det är för byggare. Är de annars hyggligt och vettigt folk är de där centimetrarna inget att bråka om men är de nollor eller latmaskar aller slarvbyggare då har du ju en bra möjlighet att klämma åt dem nu.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.