Vad tror panelen? Elhandel - binda 1 år på 2 kr kWh inkl moms - vettigt eller inte? Erbjuds av Karlstad Energi.
Är ingen storförbrukare, ca 5600 kWh / år.
Förbrukar väldigt lite sommartid, desto mer vintertid.
 
Redigerat:
Karlstad energi tror att det är lönsamt för dem, De flesta förbrukar mest vintertid så det räknar nog bolaget med.

Så frågan är väl om du är bättre ån energibolaget på att gissa framtida elpriser. Skulle du vara bättre har du en ljus framtid, elbolagen borde vilja betala duktigt för den kompetensen.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vilket pris är det vi talar om? Elhandelspris utan avgifter, pålägg och moms?
 
F
Om du tittar på medelpriserna Nov-Februari så ser du att priserna är rätt mycket under 2kr. Skulle aldrig binda till det priset.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 6 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vilket pris är det vi talar om? Elhandelspris utan avgifter, pålägg och moms?
I dag är priset för ettåringen där 166 öre plus moms (207 öre). Fastprisavtal specas ofta inte avseende de enskilda komponenterna.
 
J Josth skrev:
Vilket pris är det vi talar om? Elhandelspris utan avgifter, pålägg och moms?
Det är el-handel inkl moms men exkl fasta avgiften på 24 kr mån.
 
Ok, det pris jag kan hitta hos mig är 221 öre/kWh inkl moms för 1 år fastpris. Tycker det känns aningen högt jämfört med dagens rörliga men nästa vinter vet man ju inte alls hur den kan bli. Riktigt kallt väder lär i så fall driva upp priset betydligt högre.
 
198.88:- får jag i SE3 på ett år om jag skulle binda idag.
J Josth skrev:
Ok, det pris jag kan hitta hos mig är 221 öre/kWh inkl moms för 1 år fastpris. Tycker det känns aningen högt jämfört med dagens rörliga men nästa vinter vet man ju inte alls hur den kan bli. Riktigt kallt väder lär i så fall driva upp priset betydligt högre.
 
Ett tips är att titta på elterminspriserna för kommande år. De är rätt långt under 2 kr.
 
  • Gilla
Jeppan och 2 till
  • Laddar…
Vänta tills i sommar om du ska binda, annars så riskerar du att löptiden löper ut nästa vinter då priset kan vara högt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fredriklonnborg Fredriklonnborg skrev:
Vänta tills i sommar om du ska binda, annars så riskerar du att löptiden löper ut nästa vinter då priset kan vara högt.
Just detta erbjudande var med start 1 april.
Men de erbjuder också ett MIX-avtal med 50/50 fast/rörligt. Ska överväga ett sådant också.
Dock har båda avtal gått upp några ören nu senaste dagarna.
 
L lbgu skrev:
Karlstad energi tror att det är lönsamt för dem, De flesta förbrukar mest vintertid så det räknar nog bolaget med.

Så frågan är väl om du är bättre ån energibolaget på att gissa framtida elpriser. Skulle du vara bättre har du en ljus framtid, elbolagen borde vilja betala duktigt för den kompetensen.
Det är inte så det funkar. Du resonerar som att elbolaget aldrig skulle stänga positionerna kunderna ger dom. Självklart hedgar de själva, oftast på bättre villkor än vad kunden får och låser således in vinsten.
 
Z Zodde skrev:
Det är inte så det funkar. Du resonerar som att elbolaget aldrig skulle stänga positionerna kunderna ger dom. Självklart hedgar de själva, oftast på bättre villkor än vad kunden får och låser således in vinsten.
Visst säkrar ofta elbolaget priset. Det görs ibland i flera steg. Elbolaget säkrar mot Bolag A som i sin tur säkrar mot Bolag B o.s.v. Men det gör ju det bara ännu sämre för kunden då det är flera bolag som räknar med att göra vinst på kundens elavtal.
Du har kunden som är amatör och ett antal företag som sysslar professionellt med elhandel. Inte en situation där man kan förvänta sig att kunden är den som gör en bra affär.
 
L lbgu skrev:
Visst säkrar ofta elbolaget priset. Det görs ibland i flera steg. Elbolaget säkrar mot Bolag A som i sin tur säkrar mot Bolag B o.s.v. Men det gör ju det bara ännu sämre för kunden då det är flera bolag som räknar med att göra vinst på kundens elavtal.
Du har kunden som är amatör och ett antal företag som sysslar professionellt med elhandel. Inte en situation där man kan förvänta sig att kunden är den som gör en bra affär.
I flera steg? Finns ingen anledning, blir bara dyrare för elbolagen då…och kunden har inget att göra med HUR bolagen hedgar sig.
Det inte så att ANTINGEN tjänar elbolaget eller kunden pengar. Kan mycket väl vara att båda gör en bra affär. Kunden köper 1års fastpris på 70öre av Elbolaget som i sin tur köper på 65öre av Producent och så går spotpris till 2kr.
Elhandelsföretag utan egen produktion säkrar sig till allra största del men finns alltid en volymrisk som inte går att hedga. Producenter har inte samma problem.
 
Z Zodde skrev:
I flera steg? Finns ingen anledning, blir bara dyrare för elbolagen då…och kunden har inget att göra med HUR bolagen hedgar sig.
Kommer du ihåg i höstas när regeringen fick gå in och garantera en massa miljarder till elterminsmarknaden? Det förekommer visst att bolagen 'säkrar' sina elpriser i flera steg. På samma sätt som banker gör det när det gäller utlåning på långa kontrakt. Du kan ju kolla upp hur bankerna skötte det under finanskrisen 2008 ifall du inte tror mig.

Z Zodde skrev:
Det inte så att ANTINGEN tjänar elbolaget eller kunden pengar. Kan mycket väl vara att båda gör en bra affär. Kunden köper 1års fastpris på 70öre av Elbolaget som i sin tur köper på 65öre av Producent och så går spotpris till 2kr.
Visst kan det bli lönsamt för alla. Det kan även bli olönsamt för alla. Allt handlar om sannolikheter och min poäng är att kunden har lägst sannolikhet att göra en bra affär som ensam amatör i en affär som också innehåller 1 eller flera proffs.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.