Har jagat diverse VVS-firmor för att plocka in offerter på installation av bergvärme samt konvertering till vattenburna radiatorer (från elradiatorer). Väldigt få som svarar, eller ens återkommer när man har fått tag på dem, så jag har bara lyckats få in en offert (dock från några som verkar seriösa, enkla att få tag på och var här på plats och kikade på huset innan de lämnade offert). Men då jag bara har fått in en offert skulle jag villa dubbelkolla så att den är rimlig och att dimensioneringen av värmepump/hål verkar vettig. Det är ändå en ganska stor investering...

Kort om huset: Byggt 74, enplan men uppvärmd källare (124 +124 kvm) i Halland. Gör av med runt 100kwh per dygn i dagsläget vid ett par plussgrader utomhus, förmodligen runt 80kwh till uppvärmning, dock hade jag önskat 2-3 grader varmare i källaren än vad det ger. Har en eldstad med kassett för att stötta riktigt kalla dagar. Enligt sgu-kartor så hoppas jag på att finna berg+grundvatten inom 4-6m.

Kalkylen är baserad på 8 nya radiatorer på entreplan och 7 nya radiatorer i källaren, 15 totalt.

Beskrivning - Belopp (SEK)
Nibe S1255 12 KW CU - 121 863,75
Installationskostnad - 37 500,00
Borrhål 180 m - 90 000,00
Rotavdrag - 21 183,00
Delsumma - 228 180,75kr

Radiator inkl Infästningsmaterial, koppel, samt termostat. - 74 625,00
Kopplingsmaterial, Rör, klammer - 32 303,75
Arbetskostnad* - 63 750,00
Servicebil/transport - 3 125,00
*30% ROT-avdrag inkl. moms -19 125,00
Totalt inkl. moms 382 860,00kr

Min spontana känsla var att det var dyrt. Jag hade räknat med runt 50 000kr för borrning och 5000kr-7000kr per radiator (jämfört med runt 11 000kr som jag landar på). Men efter att ha kollat runt mer så verkar det som att priserna har stigit rejält senaste åren.
 
Är i slutfaserna av samma resa, med skillnaden att jag konverterade själv.

Hus byggt 1974, 120kvm + 121kvm källare.

Nibe S1255-12 + installation, borrning av 240m energibrunn - 204,000 efter rot.

22 Radiatorer, avstängningsventiler + termostater till samtliga - 80412kr

Rör och kopplingar(elförzinkat) - 34952kr
 
  • Gilla
Fogel74 och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Är i slutfaserna av samma resa, med skillnaden att jag konverterade själv.

Hus byggt 1974, 120kvm + 121kvm källare.

Nibe S1255-12 + installation, borrning av 240m energibrunn - 204,000 efter rot.

22 Radiatorer, avstängningsventiler + termostater till samtliga - 80412kr

Rör och kopplingar(elförzinkat) - 34952kr
Tack! Något lägre kostnad för själva pumpen för din del verkar det som. Gissar att borrning kan skilja sig lite beroende på vart i landet man befinner sig.
 
T TobbeTabb skrev:
Tack! Något lägre kostnad för själva pumpen för din del verkar det som. Gissar att borrning kan skilja sig lite beroende på vart i landet man befinner sig.
Är nog borrningen + installation som är en del billigare.

Du verkar också få betala rätt mycket för dina radiatorer med tanke på hur få de är. Men kanske är sektionsradatorer eller liknande som har högt pris. De jag valt är Purmo V4.

Även ganska högt pris på rör om det inte är koppar?
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Priset på bergvärmen är vad man får betala nu. Har stigit typ 30% senaste året. Antalet radiatorer låter som väldigt få i ett hus på 124 +124 kvm. Skulle gå igenom dimensioneringen väldigt noga och kanske ta hjälp av en annan VVS-expert som "second-opinion". Har hört om pris mellan 8000 till 11000 per radiator totalt med allt.
 
  • Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Är nog borrningen + installation som är en del billigare.

Du verkar också få betala rätt mycket för dina radiatorer med tanke på hur få de är. Men kanske är sektionsradatorer eller liknande som har högt pris. De jag valt är Purmo V4.

Även ganska högt pris på rör om det inte är koppar?
Inte fått specat på nivån om vilken typ av rör det är eller exakt vilkaradiatorer. Men inga sektionsradiatorer, nog liknande Purmo V4 utifrån bild de har mailat på radiatorerna de hade tänkt. Rören ska gå synliga i källartaket, därav förmodligen lite dyrare än om man hade tryckt in en slang bakom vägg gissar jag.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
J Josth skrev:
Priset på bergvärmen är vad man får betala nu. Har stigit typ 30% senaste året. Antalet radiatorer låter som väldigt få i ett hus på 124 +124 kvm. Skulle gå igenom dimensioneringen väldigt noga och kanske ta hjälp av en annan VVS-expert som "second-opinion". Har hört om pris mellan 8000 till 11000 per radiator totalt med allt.
De hade initialt räknat med 18 radiatorer (9 uppe och 9 nere). Men då vi har en köksrenovering i närtid så skippade vi att sätta i radiator där för tillfället, samt att vi har elgolv i badrum + hall på ovanvåning (för tillfället). Vi har även runt 30kvm ouppvärmt i källaren. Men ja, en second opinion hade kanske varit vettigt.

Vad blir effekten av att man dimensionerar lite för få/små radiatorer? Får värmepumpen skicka ut lite högre temperatur och därmed riskera lägre verkningsgrad eller tvingas man byta ut några radiatorer mot större?
 
T TobbeTabb skrev:
Inte fått specat på nivån om vilken typ av rör det är eller exakt vilkaradiatorer. Men inga sektionsradiatorer, nog liknande Purmo V4 utifrån bild de har mailat på radiatorerna de hade tänkt. Rören ska gå synliga i källartaket, därav förmodligen lite dyrare än om man hade tryckt in en slang bakom vägg gissar jag.
Mina rör är också synliga i källartaket med avstick uppåt och nedåt. Så om det inte är kopparrör så har de tagit ganska bra betalt för material.
 
C Cerb skrev:
Mina rör är också synliga i källartaket med avstick uppåt och nedåt. Så om det inte är kopparrör så har de tagit ganska bra betalt för material.
Ska ringa dem på fredag och snacka igenom offerten, får kolla upp det då. De hävdar att de har en pump över i lager och att de behöver beslut snarast om de ska kunna hålla den. Känns lite som att de försöker stressa fram ett beslut, men har de en pump med omgående leverans är jag å andra sidan nöjd.
 
Vi beställde ny pump i maj förra året och har ännu inte fått den. IVT 612. ’Om du vill göra förändringen nu så psssa på och gör det - då maskiner har mycket långa leveranstider såvida den inte finns på lager.
 
T TobbeTabb skrev:
Vad blir effekten av att man dimensionerar lite för få/små radiatorer? Får värmepumpen skicka ut lite högre temperatur och därmed riskera lägre verkningsgrad eller tvingas man byta ut några radiatorer mot större?
Precis, har man för få och för små radiatorer så krävs det en högre framledningstemperatur med lägre COP som följd. Bättre att överdimensionera radiatorerna något så man får upp COP, det tjänar man på i längden. Gärna köra 50/40-system, dvs max 50 °C framledningstemperatur och 40 °C returtemperatur när det är som allra kallast på året vid DUT/DVUT. Värmen i huset upplevs som ojämn om det saknas radiatorer på vissa ställen och det blir kallt vinterväder. Att fimpa radiatorn i köket vid renovering är en klassiker men sedan blir det kyligt där på vintern.
 
Ser ut att vara ett grunt borrhål för 12kW pump. Jag har 220 m på min 11kW.
 
J Josth skrev:
Precis, har man för få och för små radiatorer så krävs det en högre framledningstemperatur med lägre COP som följd. Bättre att överdimensionera radiatorerna något så man får upp COP, det tjänar man på i längden. Gärna köra 50/40-system, dvs max 50 °C framledningstemperatur och 40 °C returtemperatur när det är som allra kallast på året vid DUT/DVUT. Värmen i huset upplevs som ojämn om det saknas radiatorer på vissa ställen och det blir kallt vinterväder. Att fimpa radiatorn i köket vid renovering är en klassiker men sedan blir det kyligt där på vintern.
Tack för input. Tanken i köket är inte att skippa radiator, utan låta elradiatorn sitta kvar fram till renoveringen, sen hamnar det ny vattradiator på ett ställe där det sitter skåp i dag.
 
Borrdjupet som krävs varierar en del beroende på var i landet huset står, värmebehovet och även bergart etc. I Halland ser 180 m ut att räcka precis. Sedan kan man gärna plussa på några meter så det finns marginal för framtiden och göra en extra deal med brunnsborraren. Tyvärr har det höga dieselpriset gjort det dyrt att borra nu.
 
Angående värmepumpsofferten så är det ett Ok pris, inte billigt men ok med tanke på efterfrågan och utbudet av värmepumpar nu för tiden.

det enda jag isåfall kan tycka är borrhålskostnaden. Våran brunnsborrare vi använder som ligger i mellanskiktet alltså som varken är billig eller dyr, dom tar 228kr/m för borrningen, 725kr/m foderrör och sen tillkommer ju grävning/slang/hålgenomförning från borrhålet in till kåken, det brukar landa på runt 4-6000kr om vi pratar lite normala avstånd, alltså upp till 10meter.
180m borrning, 6m foderrör, 6000kr= 51390+moms alltså ca 65000kr.

Dom har ca 15-20,000kr i vinst på värmepumpen och ca 20 på borrhålet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.