Men TS la på 25% på dessa priser när han räknade ut ett pris han tyckte var acceptabelt.
Då har du ändå över 200kr i vinst på den raden. Hur lång tid tog det att lägga den i korgen?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Nu skall jag inte alls försvara de här priserna på något sätt. Men Ofta kan det vara så att tex Elbutik.se har lägre priser än vad jag som företagare får från tex ahlsell. Tex kapslingen som TS har fått har ahlsell ett listpris på 4570:- ex moms, och jag betalar 1718:- ex moms.

Så där har jag som företagare inte en chans att matchar 1550 inkl moms som jag gissar är priset i TS jämförelse.
Ja, flera har påpekat det och det är såklart rimligt att det inte är samma som billigast på nätet och visst påslag kan ju vara okej. Jag betalade nu 2250:- + moms, så tycker det var generöst ändå.
Tack!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men TS la på 25% på dessa priser när han räknade ut ett pris han tyckte var acceptabelt.
Då har du ändå över 200kr i vinst på den raden. Hur lång tid tog det att lägga den i korgen?
Han tog ju också betalt för tiden att plocka materialet.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Nu skall jag inte alls försvara de här priserna på något sätt. Men Ofta kan det vara så att tex Elbutik.se har lägre priser än vad jag som företagare får från tex ahlsell. Tex kapslingen som TS har fått har ahlsell ett listpris på 4570:- ex moms, och jag betalar 1718:- ex moms.

Så där har jag som företagare inte en chans att matchar 1550 inkl moms som jag gissar är priset i TS jämförelse.
Lite krasst kan man se det som om du misslyckats med din prisförhandling.

Men hade du gjort ett jobb hos mig, hade jag tittat på materialkostnaden, gjort ett överslag och betalat hela fakturan, om du nöjt dig med att lägga på 15% på dina inköpskostnader.

Men det blir problem när materialet kostar 2-3 ggr mer än vad det kostar på nätet.
Då blir det enklast att räkna ut ett medelpris från några nätbutiker, lägga på 20% och betala, samtidigt som man reklamerar inköpsdelen av arbetet. "Inköpsarbetet kan inte ha skötts proffessionellt, eftersom jag själv kan köpa samma saker för halva priset"
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Snart kommer han säga att priset beror på "garantin". Hörni, spetsa öronen - nu kommer det!:crysmile:
Du hittar på och far med ofakta, aldrig vackert.
 
Minnie Mesola
E Eloffen skrev:
Du hittar på och far med ofakta, aldrig vackert.
Det var ett gott antagande, tycker jag. Garantiargumentet används flitigt som en livboj av hantverkare som ovetandes simmat ut på för djupt vatten medans de motiverat att det är rätt att lura kunderna så mycket det bara går.

"Ofakta"! Det var både nytt och kreativt men framförallt betydligt bättre än det obildade "fake".

Minnie
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det var ett gott antagande, tycker jag. Garantiargumentet används flitigt som en livboj av hantverkare som ovetandes simmat ut på för djupt vatten medans de motiverat att det är rätt att lura kunderna så mycket det bara går.

"Ofakta"! Det var både nytt och kreativt men framförallt betydligt bättre än det obildade "fake".

Minnie
Har varit med om det också. " Om du köper exakt samma toalettstol själv så har du ingen garanti på jobbet"
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Lite krasst kan man se det som om du misslyckats med din prisförhandling.

Men hade du gjort ett jobb hos mig, hade jag tittat på materialkostnaden, gjort ett överslag och betalat hela fakturan, om du nöjt dig med att lägga på 15% på dina inköpskostnader.

Men det blir problem när materialet kostar 2-3 ggr mer än vad det kostar på nätet.
Då blir det enklast att räkna ut ett medelpris från några nätbutiker, lägga på 20% och betala, samtidigt som man reklamerar inköpsdelen av arbetet. "Inköpsarbetet kan inte ha skötts proffessionellt, eftersom jag själv kan köpa samma saker för halva priset"
Njae. Mer att renodlade nätbutiker kan hålla lägre priser pga lägre omkostnader.

Tex hur Verktygsproffsen säljer verktyg för lägre priser inkl moms än vad Beijer Bygg köper in för ex moms..

Men Stark Group är nog rent krasst kassa på att förhandla. De är ju inte en av se största inköpare av byggmaterial i norden eller så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
1718 ex moms jämfört med 1550 ink moms är jättemycket, ~38%.
Det tror jag inte kan förklaras med olika omkostnader.
På just den artikeln, tror jag att det är lönsamt att gnälla hos din leverantör.

Elbutik verkar omsätta 150 mn med en vinstmarginal på 12%.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Nu skall jag inte alls försvara de här priserna på något sätt. Men Ofta kan det vara så att tex Elbutik.se har lägre priser än vad jag som företagare får från tex ahlsell. Tex kapslingen som TS har fått har ahlsell ett listpris på 4570:- ex moms, och jag betalar 1718:- ex moms.

Så där har jag som företagare inte en chans att matchar 1550 inkl moms som jag gissar är priset i TS jämförelse.
Fast det beror på att du har fått ett väldigt dåligt rabattbrev av ahslell. Vi är flera i denna tråden som visat våra inköpspriser på just denna kapsling på priser strax över 1000:- ex moms. Vilket ger ett ok påslag till och med mot elbutik.se
Ahlsell kan oftast mer eller mindre alltid macha eller konkurrera med elbutik på standardvaror. Avviker det mycket och inte avser en beställningsvara så är det nig generellt läge att ta ett snack med dom. För det framstår tydligt att de tillämpar väldigt varierande priser till olika kunder. Och ingen tydlig koppling till bolagens storlek.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Fast det beror på att du har fått ett väldigt dåligt rabattbrev av ahslell. Vi är flera i denna tråden som visat våra inköpspriser på just denna kapsling på priser strax över 1000:- ex moms. Vilket ger ett ok påslag till och med mot elbutik.se
Ahlsell kan oftast mer eller mindre alltid macha eller konkurrera med elbutik på standardvaror. Avviker det mycket och inte avser en beställningsvara så är det nig generellt läge att ta ett snack med dom. För det framstår tydligt att de tillämpar väldigt varierande priser till olika kunder. Och ingen tydlig koppling till bolagens storlek.
Detta är bra och viktig info, tack för all upplysning

Men hur ska en privatkund göra när en supersalr faktura dimper ner?

Jag tycker inte riktigt det ska vara läropengar, jag tycker firman ska förtjäna pengarna
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Detta är bra och viktig info, tack för all upplysning

Men hur ska en privatkund göra när en supersalr faktura dimper ner?

Jag tycker inte riktigt det ska vara läropengar, jag tycker firman ska förtjäna pengarna
Det du kan göra är t.ex. att be om offert på samma material från två firmor i närheten som verkar schyssta och sen hänvisa till de priserna. Alternativt fråga om fakturan.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Det du kan göra är t.ex. att be om offert på samma material från två firmor i närheten som verkar schyssta och sen hänvisa till de priserna. Alternativt fråga om fakturan.
Och sitta på pengarna?
 
S Sir Duke skrev:
Och sitta på pengarna?
Betala det du anser skäligt utifrån vad du får fram om pris från de andra offerterna, kanske något mer. Sen är det upp till hantverkaren att bevisa att ursprungliga fakturan var skälig. Kanske är svårt att vinna i rätten om man som kund inte vill betala 50% påslag, men är det flera hundra procent så är nog chansen större.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Detta är bra och viktig info, tack för all upplysning

Men hur ska en privatkund göra när en supersalr faktura dimper ner?

Jag tycker inte riktigt det ska vara läropengar, jag tycker firman ska förtjäna pengarna
Räknar ut en medelkostnad mellan webbutikerna.

Reklamerar upphandlingsdelen av arbetet, "Titta jag som amatör kan köpa artiklarna för, vad är anledningen till att det kostar så mycket mer? Var är vår överenskommelse att materialpriset skulle avvika signifikant?"
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.