S Stuff skrev:
Håller med dig i allt här. Jag är också barnsligt förtjust i case study-hus :)
Understrycker också att jag tycker att Ellens hus passar in bra på platsen och att bygget verkar ha genomförts utan allt för stora ingrepp på naturen.

Det finns gott om andra byggen i denna serie och i grand designs som jag också tycker är helt ute och cyklar när de pratar om att bygga "ett med naturen" för att sedan rulla in med dumpers och dynamit och spränga bort tusentals kubik berg för att trycka ner ett sutteräng-hus i berget. Han Siba-gubbens bygge på västkusten är väl ett av de värsta som sänts.

Håller med, generellt sett är det väldigt många som vurmar för natur och platsen för att i nästa sekund anta nån Jan Emanuel-approach och jämna allt med marken. Vore klädsamt om programledarna vore lite lyhörda gentemot samtiden och ställa frågor kring de val husbyggarna gör. Är betong nödvändigt? Måste verkligen alla träden bort, är 400m2 boyta rimligt? etc. Jag menar inte att människor inte ska få välja själva men att man åtminstone reflekterar över - och har goda skäl för sina val och dess konsekvenser.

kanske kan man fräscha till segmentet där de talar om hurvida det hållit budgeten eller ej och plocka upp driftkostnad och klimatavtryck?
 
  • Gilla
Anne1515 och 3 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Hon tar hormoner enligt avsnittet. Antar att hon kommer skaffa pattar men låta det manliga könet vara kvar då det är en extremt svår och komplicerad operation dom flesta låter bli.
Ett förslag i all välmening:
Innan du skriver något; tänk!
Innan du postar det du skrivit; tänk en gång till!

Jag har anmält ditt citerade inlägg.
 
  • Gilla
  • Arg
Livetpålandet5 och 8 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett förslag i all välmening:
Innan du skriver något; tänk!
Innan du postar det du skrivit; tänk en gång till!

Jag har anmält ditt citerade inlägg.
Har endast svarat på en fråga.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
H
B Bull skrev:
Tyvärr. Jag tycker programmet alltmer handlar om relationer och mindre om bygget. Hade gärna sett hur man löste VA-anslutningen och hur man fixade värmesystemet.
Det har alltid varit meningen att handla mer om personerna än byggprocessen. Att vänta sig något annat är bara slöseri med energi.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett förslag i all välmening:
Innan du skriver något; tänk!
Innan du postar det du skrivit; tänk en gång till!

Jag har anmält ditt citerade inlägg.
jag håller med dig men att du ska läxa upp nån när du själv i många trådar inte tänker till är ju hyckleri
 
H Henrinho skrev:
Håller med, generellt sett är det väldigt många som vurmar för natur och platsen för att i nästa sekund anta nån Jan Emanuel-approach och jämna allt med marken. Vore klädsamt om programledarna vore lite lyhörda gentemot samtiden och ställa frågor kring de val husbyggarna gör. Är betong nödvändigt? Måste verkligen alla träden bort, är 400m2 boyta rimligt? etc. Jag menar inte att människor inte ska få välja själva men att man åtminstone reflekterar över - och har goda skäl för sina val och dess konsekvenser.

kanske kan man fräscha till segmentet där de talar om hurvida det hållit budgeten eller ej och plocka upp driftkostnad och klimatavtryck?
Tycker man ändå börjat se lite mindre hus i Grand design och Husdrömmar. Det här var ju tex bara 130kvm.
 
Vilket härligt hus!
Har inte sett avsnittet än med ska definitivt göra det!

Angående plintar/platta så är jag med i "team platta", men tycker att man ska spränga så lite som möjligt. Jag vill ha naturtomt den dag jag eventuellt bygger något, med klippor, och jag vill gå barfota ut på ett litet trädäck och sedan till den solvarma klippan. Eller regnvåta, beroende på väder.

I just detta fall är ju plintar otänkbart om man inte vill spränga väldigt mycket, eftersom det är på toppen av en en bergsknalle på västkusten.

Om man däremot som i förra avsnittet bygger längs en bergssida däremot är det ju inte så dumt att låta iallafall halva huset vara på plintar, men gärna ett källarutrymme direkt mot berget, och altaner i olika nivåer som ansluter till berget.

Kunde inte låta bli att leta reda på det på Google Maps förresten, men det var inte så mycket att se ännu:
Satellitvy av en byggarbetsplats med grundlagt, omgiven av grönska och andra byggnader, rörighet på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vilket härligt hus!
Har inte sett avsnittet än med ska definitivt göra det!

Angående plintar/platta så är jag med i "team platta", men tycker att man ska spränga så lite som möjligt. Jag vill ha naturtomt den dag jag eventuellt bygger något, med klippor, och jag vill gå barfota ut på ett litet trädäck och sedan till den solvarma klippan. Eller regnvåta, beroende på väder.

I just detta fall är ju plintar otänkbart om man inte vill spränga väldigt mycket, eftersom det är på toppen av en en bergsknalle på västkusten.

Om man däremot som i förra avsnittet bygger längs en bergssida däremot är det ju inte så dumt att låta iallafall halva huset vara på plintar, men gärna ett källarutrymme direkt mot berget, och altaner i olika nivåer som ansluter till berget.

Kunde inte låta bli att leta reda på det på Google Maps förresten, men det var inte så mycket att se ännu:
[bild]
dom flesta vill ju ha ganska plat runt huset jag tycker det själv är snyggt med berg men det är ju inte praktiskt för barn som vill sparka boll eller äldre som vill ta sig runt så jag förstår ju att man spränger bort det
 
Med platta på mark blir det enkelt att gjuta in golvvärmen.
Med plintar får man offra hög rummshöjd om området är planlagt och har begränsningar i maximalt tillåten byggnadshöjd

Man kan sällan få allt om man bygger i planlagda områden, reglerna ska följas.
 
  • Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
Maria T
En sån underbar plats att bygga på, och huset ser verkligen ut att vara som klippt och skuret för platsen.
Vindavlastningspelare är ett ord jag inte hört innan och det gav en extra dimension till bygget, som för övrigt lyckades slutföras till en för mig mycket rimlig summa.
Om jag nån gång skulle flytta från den Stockholmsförort där jag bor, så önskar jag hitta ett hus som detta (fast då har jag troligen inte råd med det).
Fint hus, och lycka till Ellen och Josefin.
 
F
Jag tyckte huset var fint men platsade inte in bland resten av stugorna?
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Superfint och genomtänkt, skulle gärna bo både i huset och på platsen.
 
richardtenggren
Grymt hus, och modig resa!

Jag har svårt för att blanda färger sådär på fasaden, och hoppas att hon kanske inte går för hårt på Gerts råd om köket utan följer sin egen röda tråd med tex taket.

J jonas.n skrev:
Någon som ser vad det är för köksfläkt ? Snygg och verkar klara av stort avstånd till häll.

[bild]
Vi har takmonterad fläkt från Siemens, men finns väl från de flesta leverantörerna, så höjden borde inte vara något problem.
 
Jag satt hela programmet och sa till frun att där kommer det eka... Vips så kom akustikpanelen som på beställning. Inget fel med akustikpanel, det är rätt snyggt tycker jag.
Man kunde alternativt kört akustiktavla modell större med valfritt eget motiv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
Jag förstod inte hur han kunde räkna så galet. Är det verkligen så svårt att bygga ett hus enligt a'prislista eller gissar folk i allmänhet bara vad saker kostar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.