engs engs skrev:
Ja det där är märkligt, den extrema prisdiffen på en vara som måste vara bland de mest marknadsmässiga "commoditys" (Vad det nu blir på svenska?).
En vara som är extremt utbytbar, var elektronerna tankas från kvittar för elektronernas skull, även om nån säkert kommer försöka marknadsföra just deras som "Turbo-Elektroner".

Enda USP'en de har nu är "Du har inget val" på grund av läge / geografi.

Samtidigt lite brydd att ingen laddstationskedja vad jag sett bygger med t.ex. tak över laddplatsen, antar allt nu handlar om att etablera sig på rätt ställen och laddhastighet. Men att ha ett enkelt skärmtak så man skyddas av stekande sol (minska på AC under laddning) eller regn/snö när man står och laddar. Så man kan starta/avsluta laddning samt sträcka på benen lite utan att klä på sig / bli blöt.

Borde vara värt några ören och ett sätt att särskilja sig. Kan jag tycka.
Jag kan förstå att riktiga snabbladdare kostar mycket att etablera och också därmed måste ha högre kwh pris. Däremot borde det finnas en stor marknad för halvsnabba laddare utanför tex McD och liknande, då man kan stanna 40 minuter och äta och få i 20 mil. Uppsidan bör ju vara att man då får sälja maten som en bonus. Mackarna har ju sedan länge dragit ned på att sälja "bilgrejor" och säljer istället korv och godis. Det sägs de inte tjänar pengar på bensinen. Samma borde kunna gälla laddstationen - bara det att besökarna blir kvar ännu längre. Och jag håller med om att det borde finnas anledning att göra laddplatserna attraktiva.

Riktiga snabbladdare borde INTE ligga placerade närmast ingången på McD, möjligen på en drive-through leveransplats. Här borde man ju se till att de som laddar helst är iväg så snart som möjligt och bara laddar det som de behöver då jag misstänker det dyra är att få fram sån hög effekt till laddplatserna (även om många långsamladdare också lär kräva mycket effekt).
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag har förmodligen missat det, det måste varit uppe i denna tråden, men hur tror panelen att begagnatpriser på elbilar kommer påverkas av Teslas prissänkning? Även priserna på andra bilar? Var inne på verkstan med min Zoe (en gummilist har trillat av) och såg då en E-Megan i bilhallen för kring 600k. Såg även en BYD med lite Tesla/Audi-lik sedan-design för över 800k. Kommer folk verkligen köpa dessa bilar, när man får en Tesla för mindre pengar? Sen kanske Teslan inte är ett under av kvalitet, men jag kan känna att jag nog själv hellre skulle ha en Tesla Y än en E-megane, ID3/4 etc.

Jag kör lite för få mil per år för att motivera en dyrare bil just nu, så Zoen får funka 2-3 år till, men hoppas lite på att nån av bilarna med 35+ mils range, snabbladdning, dragkrok för lätta släp och möjlighet till takbox kommer komma ned till <250k som begagnade när de är 3 år gamla... Är det optimistiskt att tänka sig det?

När jag körde fler mil per år var personalbil via jobbet rimligt, men vi kan bara få VW gruppens bilar och jag har känt att en ID4 (eller nån av syskonen) kostar för mycket per månad när jag inte ens kör 2000 mil om året... Id3 kan varken ha takräcke eller dragkrok. Så beg bil blir det nog till nästa bil också...
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har förmodligen missat det, det måste varit uppe i denna tråden, men hur tror panelen att begagnatpriser på elbilar kommer påverkas av Teslas prissänkning? Även priserna på andra bilar? Var inne på verkstan med min Zoe (en gummilist har trillat av) och såg då en E-Megan i bilhallen för kring 600k. Såg även en BYD med lite Tesla/Audi-lik sedan-design för över 800k. Kommer folk verkligen köpa dessa bilar, när man får en Tesla för mindre pengar? Sen kanske Teslan inte är ett under av kvalitet, men jag kan känna att jag nog själv hellre skulle ha en Tesla Y än en E-megane, ID3/4 etc.

Jag kör lite för få mil per år för att motivera en dyrare bil just nu, så Zoen får funka 2-3 år till, men hoppas lite på att nån av bilarna med 35+ mils range, snabbladdning, dragkrok för lätta släp och möjlighet till takbox kommer komma ned till <250k som begagnade när de är 3 år gamla... Är det optimistiskt att tänka sig det?

När jag körde fler mil per år var personalbil via jobbet rimligt, men vi kan bara få VW gruppens bilar och jag har känt att en ID4 (eller nån av syskonen) kostar för mycket per månad när jag inte ens kör 2000 mil om året... Id3 kan varken ha takräcke eller dragkrok. Så beg bil blir det nog till nästa bil också...
Någon som jag så blir irriterad då bakluckan tar i alla väskor som ligger där bak :)
Hatchback med låg vinkel är fan det sämsta som finns.
 
J JohanLun skrev:
Sen kanske Teslan inte är ett under av kvalitet, men jag kan känna att jag nog själv hellre skulle ha en Tesla Y än en E-megane, ID3/4 etc..

Det är lite ekokammare om det här med kvaliteten, var ju bara några veckor sedan Hedin Bil sponsrade en negativ nyhetsartikel om Tesla. Man ska nog vara lite vaksam på gamla model S och X men nya 3 och Y är bra byggda. Bara det att man slipper alla elektronikboxar som jag ser strular på bekantas Skodor och ID.3 och liknande.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Hej, jag postar i denna tråd som tycks vara den mest aktuella i ämnet elbilar.

Såg nyss ett ganska upprörande program om hur elbilar med fullt reparerbara skador skrotas på löpande band istf att repareras. Extremt kostnadsdrivande praktik som inte är till nytta för någon mer än möjligen tillverkarna... om ens dessa.

Kolla här: Konsumtionschocken: Elbil | UR Play
 
Under 250k lär nog dröja rätt många år tills du kan hitta något som möter dina krav. Sen beror det ju mycket på hur man tolkar de, är det 35+ mil WLTP eller 35+ mil i motorvägsfart vid -10 grader som gäller? Det senare är nog tveksamt om det någonsin kommer finnas att få tag på för det priset. Dagens bilar klarar väl det rätt precis när de är nya (de få som faktiskt klarar det idag), när de är använda så mycket att de kostar under 250k så lär det dock vara tveksamt om de fortfarande klarar det. Då är ju 35 mil WLTP lite mer realistiskt även om jag har svårt att tro att det händer i närtid, men marknaden är fortfarande lite för ny för att man ska veta vad som händer med andrahandsvärdet om några år.
Nu börjar det ju i alla fall bli lite mer normalt, det är i alla fall (oftast) billigare med begagnat nu än nya. Det var det ju knappt första halvan förra året utan det var först på slutet av året det började vända. Det är även fortfarande lite konstigt olika beroende på modeller, Tesla tex som tillslut kom ikapp med produktion så de började få ett lager har ju sjunkit rätt rejält, framför allt då M3 som det ju finns många av som även är 3+ år så många leasingperioder börjar ta slut. Några andra som IV6 och Ioniq 5 etc är ju fortfarande nästan lika dyra begagnade som nya då de har längre leveranstid och fortfarande säljer slut på alla som tillverkas. Men det är lite svårt att jämföra när det ändå är så få bilar som är 3år+ på marknaden i någon större mängd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Under 250k lär nog dröja rätt många år tills du kan hitta något som möter dina krav. Sen beror det ju mycket på hur man tolkar de, är det 35+ mil WLTP eller 35+ mil i motorvägsfart vid -10 grader som gäller? Det senare är nog tveksamt om det någonsin kommer finnas att få tag på för det priset. Dagens bilar klarar väl det rätt precis när de är nya (de få som faktiskt klarar det idag), när de är använda så mycket att de kostar under 250k så lär det dock vara tveksamt om de fortfarande klarar det. Då är ju 35 mil WLTP lite mer realistiskt även om jag har svårt att tro att det händer i närtid, men marknaden är fortfarande lite för ny för att man ska veta vad som händer med andrahandsvärdet om några år.
Nu börjar det ju i alla fall bli lite mer normalt, det är i alla fall (oftast) billigare med begagnat nu än nya. Det var det ju knappt första halvan förra året utan det var först på slutet av året det började vända. Det är även fortfarande lite konstigt olika beroende på modeller, Tesla tex som tillslut kom ikapp med produktion så de började få ett lager har ju sjunkit rätt rejält, framför allt då M3 som det ju finns många av som även är 3+ år så många leasingperioder börjar ta slut. Några andra som IV6 och Ioniq 5 etc är ju fortfarande nästan lika dyra begagnade som nya då de har längre leveranstid och fortfarande säljer slut på alla som tillverkas. Men det är lite svårt att jämföra när det ändå är så få bilar som är 3år+ på marknaden i någon större mängd.
Njae? Om det vore normal värdeminskning på elbilar, Teslas priser slår igenom på de andra märkena så de får justera så tex en id3 eller emegane kostar 400-450 nya så vore det inte osannolikt tycker jag. När majoriteten av det som säljs är elbilar och det inte finns någon brist på nya borde inte värdeminskningen se så annorlunda ut än ice bilar. Jag har haft en passat gte och har en Zoe 41kwh nu, så jag har rimliga förväntningar på elbilar - inte dra 3 ton husvagn i 130 i -20. Sommartid kommer jag ju nästan 30 mil (kanske mer om man kör riktigt lugnt) med mina 41kwh. Om dom bara reggar de lite mindre bilarna med en dragkrok med låg vikt och takräcke skulle dom funka för mig (typ id3).
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Alla som ville ha en billig elbil, nu har ni chansen. 60 000:-
Ljusrosa, kompakt, fyrsitsig elbil, kallad "Panda", associerad med Volvos systermärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Problemet som kommer att begränsa elbilismen är att när elbilarna är så gamla att de går att köpa för sådana pengar som en vanlig människa har råd att lägga på en vanlig pendlingsbil det vill säga mellan 1000 och 3000 euro eller 10000-30000 kronor då kommer batteriet att vara så dåligt att bilen inte är till någon praktisk nytta. I alla fall inte när man har haft den där 1000-3000 euros bilen i några år.

Därför förutspår jag att framtidens vanliga elbilister med begränsad kassa kommer att köra omkring med en släpkärra där det står en gammal dieselmotor ur en skrotad skördetröska som driver en generator gjord av en gammal trefasmotor som matar bilen med elektricitet kontinuerligt genom en kabel.
Varefter fossila bränslen blir dyrare och varefter bilisterna övergår till fossilfria bränslen kommer dieselmotorerna att bytas ut mot bensinmotorer ur skrotade amerikabilar som körs på gengas.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
H heimlaga skrev:
Problemet som kommer att begränsa elbilismen är att när elbilarna är så gamla att de går att köpa för sådana pengar som en vanlig människa har råd att lägga på en vanlig pendlingsbil det vill säga mellan 1000 och 3000 euro eller 10000-30000 kronor då kommer batteriet att vara så dåligt att bilen inte är till någon praktisk nytta. I alla fall inte när man har haft den där 1000-3000 euros bilen i några år.

Därför förutspår jag att framtidens vanliga elbilister med begränsad kassa kommer att köra omkring med en släpkärra där det står en gammal dieselmotor ur en skrotad skördetröska som driver en generator gjord av en gammal trefasmotor som matar bilen med elektricitet kontinuerligt genom en kabel.
Varefter fossila bränslen blir dyrare och varefter bilisterna övergår till fossilfria bränslen kommer dieselmotorerna att bytas ut mot bensinmotorer ur skrotade amerikabilar som körs på gengas.
Allt pekar idag på att batterierna kommer hålla bättre än resten av bilen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Alla som ville ha en billig elbil, nu har ni chansen. 60 000:-
[bild]
Jag läste om den, och den typen av fordon borde klara merparten av resorna som är korta och utan passagerare och en portfölj med ett padelrack.

Men 60 000 är väl på hemmamarknaden i Kina? Här blir det minst det dubbla med tull och skatter frakt och vad som allt tillkommer. Jag minns när Tata Nano som kostade 30 000 kr i Indien (ännu billigare när den lanserades) skulle ta över lågprissegmentet. Finns det ens någon sådan i EU?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hej, jag postar i denna tråd som tycks vara den mest aktuella i ämnet elbilar.

Såg nyss ett ganska upprörande program om hur elbilar med fullt reparerbara skador skrotas på löpande band istf att repareras. Extremt kostnadsdrivande praktik som inte är till nytta för någon mer än möjligen tillverkarna... om ens dessa.

Kolla här: Konsumtionschocken: Elbil | UR Play
Det gäller väl inte bara elbilar? Alla bilar som det inte är lönsamt att laga skrotas. Är det ett försäkringsbolag och en märkesverkstad inblandade så blir reparationskostnaden högre och därmed blir även värdet på bilarna som skrotas högre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Allt pekar idag på att batterierna kommer hålla bättre än resten av bilen.
Dessutom, det är två helt olika kategorier kunder. Kunden som köper en 15 år gammal bil skiter nog tillverkarna i, de lämnar inte på märkesverkstad eller köper original reservdelar. Dvs man tjänar inga pengar på dem. Plus det finns så mycket elektronik i alla moderna bilar att du kommer inte kunna hitta någon bil som funkar för den typen av bilägande.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Därför förutspår jag att framtidens vanliga elbilister med begränsad kassa kommer att köra omkring med en släpkärra där det står en gammal dieselmotor ur en skrotad skördetröska som driver en generator gjord av en gammal trefasmotor som matar bilen med elektricitet kontinuerligt genom en kabel.
Jag har sett en trådbuss köra på Kungsholmen med en dieselgenerator på släp för strömmen. Det var ett museiekipage. Det satt en banderoll på bussen med ett budskap i stil med "framtidens bussar redan idag". Det kändes som ett lite tvetydigt budskap. Jag hoppas att inte släpvagnen var inkluderad i deras vision.
 
A Avemo skrev:
Jag har sett en trådbuss köra på Kungsholmen med en dieselgenerator på släp för strömmen. Det var ett museiekipage. Det satt en banderoll på bussen med ett budskap i stil med "framtidens bussar redan idag". Det kändes som ett lite tvetydigt budskap. Jag hoppas att inte släpvagnen var inkluderad i deras vision.
För trådbussromantiker och spårvägsditon finns inga mentala spärrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.